טיסתכם בוטלה או איחרה? דעו מה מגיע לכם
נאלצתם לקרוא את ההגדה בשדה התעופה בגלל עיכוב בטיסה או להתייבש שעות בחוץ לארץ בגלל חברת התעופה? כדאי לכם מאוד לדעת מה אתם זכאים לקבל - ואתם בהחלט זכאים. עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי עם הסבר מלא על כל מה שמגיע לכם
ישבתם בבית ותכננתם עם משפחתכם את החופשה החלומית הבאה שלכם. גלשתם קצת באינטרנט, דיברתם עם מכרים, והחלטתם לרכוש כרטיסי טיסה אל היעד הנבחר. אך כשהגעתם לשדה התעופה הודיעו לכם לפתע נציגי חברת התעופה שטיסתכם מתעכבת.
עכשיו אתם נאלצים להתייבש שעות בשדה או במקרה הפחות הטוב, בחוץ לארץ עם הילדים. מה אתם זכאים לקבל במקרים כאלה? ומה בתי המשפט קובעים? עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי מסביר בהרחבה.
מהו החוק הקובע במקרים כאלה?
בשנת 2012 חוקק בישראל חוק שירותי תעופה (הידוע גם בכינויו חוק טיבי) שנועד להסדיר בין היתר: "פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם" (כדברי ההסבר להצעת החוק), היות וטרם חקיקתו לא ניתן מענה ראוי לנוסעים שנאלצו לשאת בהוצאות בנוסף לעוגמת הנפש שנגרמה להם עקב שיבוש תוכניותיהם.
בחוק נקבע בין היתר, שעל מפעיל הטיסה (גם אדם המארגן טיסות שכר), המפעיל טיסות ממדינת ישראל או אליה, חלה חובה להעניק לנוסעיו במצבים של עיכוב או ביטול טיסה הטבות מסוימות ללא תשלום ובמקרים מסוימים גם פיצוי כספי, גם אם כרטיסי הטיסה נרכשו בחבילת נופש.
אילו סוגי הטבות ושירותי סיוע אתם זכאים לקבל?
בחוק שירותי תעופה נקבע בין היתר, כי נוסע שטיסתו בוטלה (גם בגלל רישום יתר) או המריאה באיחור של שעתיים ומעלה מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, יהיה זכאי לקבל שירותי סיוע בהתאם לזמן העיכוב ללא תשלום כגון: אספקת מזון ומשקאות, מימון בית מלון, שירותי הסעה ועוד.
עיכוב של בין 2 שעות ל-8 שעות
במידה והטיסה המריאה באיחור של שעתיים עד חמש שעות, תהיו זכאים לקבל (ועל מפעיל הטיסה חלה חובה להציע): מזון, משקאות, ושירותי תקשורת (הכוללים שתי שיחות טלפון ופקס או מייל).
אם העיכוב הוא מעל חמש שעות אך פחות משמונה שעות, תהיו זכאים לקבל גם את השבת התמורה ששילמתם בעד הטיסה או כרטיס טיסה חלופי, על פי בחירתכם. בנוסף תהיו זכאים לקבל אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר.
מתי מקבלים פיצוי כספי וכמה?
אם הטיסה בוטלה או המריאה באיחור של יותר מ-8 שעות, תהיו זכאים לקבל גם פיצוי כספי ללא הוכחת נזק המבוסס על מרחק הטיסה שבין נקודת המוצא לבין נקודת היעד.
אם המרחק בין היעדים הוא עד 2,000 ק"מ (למשל מתל-אביב לרודוס) תהיו זכאים לקבל 1,290₪, אם המרחק עד 4,500 ק"מ (למשל מתל-אביב אל ברצלונה או פריז) תהיו זכאים לקבל 2,070₪, ואם מעל 4,500 ק"מ (למשל מתל-אביב לתאילנד או ארה"ב) תהיו זכאים לקבל 3,100 ₪.
פספסו את טיסת הקונקשן לישראל - וקיבלו 6,240₪ פיצוי
במסגרת פסק דין, נדון מקרה של זוג נוסעים שרכשו כרטיסים לטיסה מישראל לסן פרנסיסקו שכללה עצירת ביניים בפילדלפיה, וכשהגיעו לעלות על הטיסה חזרה לישראל, התבקשו להמתין בשער המטוס בגלל תקלה טכנית, ולמרות שיידעו את אנשי הצוות שעליהם לעלות על טיסת המשך הדבר לא עזר להם והם החמיצו את הטיסה, ועלו על טיסה אחרת רק למחרת - כעבור כ-24 שעות.
באילו מקרים מפעיל הטיסה לא צריך לשלם פיצוי כספי?
בחוק שירותי תעופה נקבעו מספר חריגים שבהם לא תהיו זכאים לקבל פיצוי כספי למרות ביטול טיסות על-ידי חברת התעופה והם בין היתר: אם הטיסה בוטלה בגלל שביתה מוגנת או כדי להימנע מחילול שבת או חג או אם היא בוטלה בגלל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו של מפעיל הטיסה.
בנוסף, גם אם אך הודיעו לכם על כך 14 ימים מראש לא תהיו זכאים לקבל פיצוי. עם זאת, גם במקרים אלה תהיו זכאים לקבל שירותי סיוע, בהתאם לזמן ההמתנה.
הגיעו באיחור לחגיגית בת המצווה - אך לא יקבלו פיצוי
בפסק דין שהתקבל לאחרונה על-ידי בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב, נדון מקרה של זוג הורים ובתם שביקשו לחגוג בת מצווה באורלנדו, שטענו שכאשר הם המתינו בנתב"ג לטיסתם הם התבשרו שחברת התעופה ביטלה את הטיסה והציעה להם טיסה חילופית לה הסכימו, אך בסופו של דבר גם הטיסה החילופית המריאה באיחור, ובפועל הם הגיעו אל יעדם באיחור של יותר מ-10 שעות.
בתביעתם דרשו בני המשפחה לקבל פיצוי על העיכובים בטיסות שהצריכו מהם לטענתם לבצע שינויים רבים בטיולם, וגרמו להם מתח ועוגמת נפש. אולם מנגד טענה חברת התעופה כי העיכוב שנפל בטיסה לא היה בשליטה משום שבאותו מועד הוכרז על סגירת המרחב האווירי של ישראל בעקבות נחיתת חירום שביצע מטוס בנתב"ג, והמציאה דו"חות המראה ונחיתה בנתב"ג שהוכיחו זאת.
עוד הוסיפה וטענה החברה שפעלה כראוי וכמצופה ממנה במצבים כאלה, וכאשר נודע לה על האיחור, היא מימנה למשפחה מזון ומשקאות בזמן ההמתנה בנתב"ג, אירוח בבית במלון והסעות.
בית המשפט החליט לדחות את מרבית התביעה, וחייב את חברת התעופה לשלם למשפחה פיצוי בסך של 500₪ לכל אחד בלבד, לאחר שקבע כי לחבר הלא היה "יד ורגל בסיבת העיכוב שחל בהמראה מנתב"ג", והתחשב גם בכך שהיא העניקה למשפחה את שירותי הסיוע הקבועים בחוק.
איך מקבלים את הפיצוי או החזר על כרטיס הטיסה?
על מנת לקבל את הפיצוי הכספי עליכם לפנות בכתב אל מפעיל הטיסה ולבקש לקבל אותו, והוא מחויב לשלם לכם אותו (במידה ולא התקיימו החריגים לקבלתו) בתוך 45 ימים מיום קבלת המכתב, במזומן או העברה בנקאית או המחאה. במידה ואתם זכאים לקבל את התמורה ששולמה על-ידכם עבור הטיסה שבוטלה, על מפעיל הטיסה להשיב לכם אותה בתוך 21 יום ממועד פנייתכם בכתב.
מה עושים כשלא נותנים לכם פיצוי או הטבות?
כמשרד עורכי דין המייצג נוסעים רבים בתחום זה, אנו נתקלים פעמים רבות במקרים בהם חברות התעופה לא מעניקות את שירותי הסיוע או מסרבות לשלם את הפיצוי הכספי שזכאים הנוסעים לקבל על פי החוק,
וישנם נוסעים לא מעטים שמתייאשים ולא מתעקשים לקבל את מה שמגיע להם.
החוק מתייחס למצבים כאלה בחומרה, ומעניק לבית המשפט סמכות להטיל על מפעיל הטיסה פיצויים לדוגמה בסכום של עד 10,380₪, במקרים בהם הוכח בפניו שהמפעיל לא נתן לנוסעיו "ביודעין" בין היתר, את שירותי הסיוע או את הפיצוי הכספי או לא השיב את התמורה עבור כרטיס הטיסה.
- מאמר זה נכתב ע"י עורך דין אהוד פאי, העוסק בתחום התיירות והתעופה.
- אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.