לקסוס NX במבחן דרכים: מסובב ראשים
רכב הפנאי החדש של לקסוס מעוניין להשתלב בקטגוריה בה שולטים אודי Q5 וב.מ.וו X3. עם עיצוב מעניין, גרסה היברידית ייחודית ואבזור עשיר, יש לו מספר נקודות זכות חשובות. האם הן יספיקו לכיבוש השוק?
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: פנאי יוקרתי
- מתחרים לדוגמה: אודי Q5, ב.מ.וו X3
- מחיר התחלתי: 296 אלף שקל (טורבו) ו-306 אלף שקל (היברידי)
- מחיר לרכב המבחן: 326 אלף שקל (טורבו), ו-336 אלף שקל (היברידי)
1. תא נוסעים ותפעול
בדומה לעיצוב חיצוני ממנו קשה להתעלם, לקסוס מציעה עיצוב יוצא דופן גם בתא הנוסעים של רכב הפנאי החדש מתוצרתה. מבנה הקונסולה הלא שגרתי ואפשרויות השליטה הרבות - מתגים מסורתיים, לוח-מגע שמופעל עם האצבע ומתגים על גלגל ההגה - עשויים לגרום להלם קל. בפועל, זמן ההסתגלות קצר במפתיע. לאחר מכן הופכת השליטה על המערכות השונות לקלה ונעימה.
המרווח בתא הנוסעים מצומצם מהצפוי, אך רק אם מתעלמים ממדיו של ה-NX. שכן למרות מידות חיצוניות דומות למתחריו והצהרת היצרנית כי רכבי פנאי בגודל בינוני (אודי Q5 וב.מ.וו X3) הם המתחרים הישירים, מרכב ה-NX נשען על בסיס גלגלים צנוע משמעותית ממתחריו, וקרוב הרבה יותר למקובל בקטגוריה נמוכה יותר בה חברים אודי Q3 וב.מ.וו X1. 266 ס"מ בלבד בין הסרנים היא מידה קצרה בלא פחות מ-15 ס"מ מה-Q5 וה-X3 - פערים של קטגוריה. וכדי להדגים זאת טוב עוד יותר, חברת האם טויוטה מציידת את הראב4 הקומפקטי עם בסיס גלגלים זהה.
מלבד בסיס הגלגלים הצנוע, העיצוב הייחודי נוגס במרווח הרגליים מלפנים. יש מי שיאהב את התחושה האינטימית, ויש מי שפשוט ימצא אותה צפופה מדי. תא המטען מציע נפח סביר אך סובל מסף הטענה גבוה ושטח שימושי קטן יחסית. בגרסה ההיברידית גוזלות הסוללות חלק נוסף מהנפח.
וה-NX מציע איכות חומרים לא אחידה. חלקם ברמה גבוהה מאוד כצפוי מרכב יוקרה, אחרים עשויים מפלסטיק זול יותר למגע. איכות ההרכבה אף היא אינה אחידה, אך טובה כנדרש במרבית המקרים.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של ה-NX נוקשה באופן לא ברור. עד כדי כך שנאלצנו לבדוק אם לא מדובר בתקלה כלשהי. בעיקר בדגם ההיברידי היקר יותר, לא מצליח ה-NX להתמודד עם בורות ושיבושים עירוניים, ואפילו בכבישים בין עירוניים שאינם סלולים למופת הוא אינו רגוע. בהתאם, גם נוסעי הרכב אינם שבעי נחת מהטלטולים המיותרים.
הנוחות - בעיקר בדגם הטורבו - משתפרת בכבישים בינעירוניים-מהירים, אך היא עדיין רחוקה מלהצליח בתחרות מול המתחרים. אין ספק כי לכיול בו בחרו בלקסוס יש אחריות גורפת לעניין, אך גם בסיס הגלגלים הקומפקטי יחסית תורם את שלו, וכך גם נתון משקל גבוה במיוחד בדגם הכלאיים - 1,905 ק"ג.
כמו במרבית דגמי לקסוס בעידן הנוכחי, בידוד הרעשים מופתי. למעט מעט רעשי צמיגים להם אחראי גם האספלט המקומי, השקט בתא הנוסעים אינו פחות ממופתי. הראות החוצה סבירה, אך הבחירה העיצובית בגג משתפל, פוגעת מעט בראות לאחור ועשויה להטריד נהגים ונהגות נמוכים בתמרוני חנייה. ההיגוי קל ומדויק בתנועה עירונית.
3. מנוע ותיבת הילוכים
למבחן התייצבו שתי גרסאות ההנעה של ה-NX. גרסת הטורבו - מנוע מוגדש ראשון בתולדות לקסוס - בנפח 2.0 ליטר ו-238 כ"ס (NX 200t), הנעה כפולה ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. לצידה דגם הכלאיים (NX 300h), עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר המייצר 155 כ"ס , מנוע חשמלי המניע את הגלגלים הקדמיים בעזרת תיבה אוטומטית רציפה (אלקטרונית) המייצרת 143 כ"ס, ומנוע חשמלי המייצר 68 כ"ס, מניע את הגלגלים האחורים ודואג להנעה כפולה.
כצפוי, הטורבו מתאפיין באופי גמיש ונינוח יחסית. הוא מספק ביצועים מכובדים ונעזר בתיבה אוטומטית יעילה ומהירת תגובה, אך לא מרשימה כמו תיבת שמונה ההילוכים שמונחת על מדף החלקים בלקסוס. תצרוכת הדלק במסלול המבחן לדגם הטורבו עמדה על 7.7 ק"מ לליטר, 39% פחות מנתון המעבדה (12.7 ק"מ לליטר) ובסך הכל נתון סביר.
דגם הכלאיים מציע פעולה מרשימה ושקטה משמעותית, בעיקר בתנועה עירונית וכאשר לא דוחקים בו. הסיבה לכך פשוטה - מנוע הבנזין פועל בסל"ד נמוך או כבוי לחלוטין. מנגד, האצה ביציאה מהמקום ולצורך עקיפה מזניקה את הסל"ד ומייצרת רעש רב ומונוטוני. תצרוכת הדלק של דגם הכלאיים מאכזבת, ועמדה על 12.8 ק"מ לליטר (נמוך ב-33% מהצהרות לקסוס - 19.2 ק"מ לליטר). זה בהחלט טוב מהמתחרים ומכובד ביחס לקטגוריה, אך רחוק מלהצדיק את השימוש במנוע כה מורכב, תדמית "ירוקה" ותוספת המחיר לדגם הטורבו.
ציון ירוק | 251 |
דרגת זיהום | 15 |
ציון ירוק | 149 |
דרגת זיהום | 3 |
4. התנהגות ואבזור בטיחות
מפתיע היה לגלות כי למרות כיול מתלים נוקשה יחסית, ה-NX סובל מזוויות גלגול מוגזמות, היגוי קל יחסית (ולא מספיק מדויק) יחד עם אחיזת כביש סבירה בלבד. כושר הבלימה בדגם הטורבו טוב, אך גרסת הכלאיים סבלה במפתיע מעוצמת בלימה בינונית ובעיקר תחושת בלימה לא אחידה - פועל יוצא של מעבר לא חלק דיו בין בלימה רגרנטיבית (האוגרת אנרגיה) לבלימה רגילה בבלמי הדיסק.
אבזור הבטיחות בשתי הגרסאות ("פרימיום") כלל שמונה כריות אוויר (כולל כריות להגנה על ברכי הנהג והנוסע מלפנים), בקרת שיוט אדפטיבית (ללא עצירה מלאה), מערכת קדם-תאונה שמותחת את החגורות כדי להכין את הנוסעים לפגיעה, בלימת חירום אוטומטית וסיוע בלימה (אם הנהג לא לוחץ חזק מספיק). במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכה הרכב לציון הבטיחות המרבי.
דירוג בטיחות לפי משרד התחבורה - 6 |
מערכות עזר לבלם |
מצלמת נסיעה לאחור |
חיישני לחץ אוויר בצמיגים |
חיישני חגורות |
תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה |
זיהוי מצב התקרבות מסוכנת |
5. אבזור ומחיר
לקסוס דורשת 326 אלף שקל עבור הטורבו שבמבחן, ו-336 אלף עבור הגרסה ההיברידית, שכן שתיהן כוללות רמת אבזור גבוהה מגרסת הבסיס. בתמורה לכך תקבלו, מלבד אבזור בטיחות עשיר, גם חישוקי "18 קלים, מושבי עור חשמליים, תא מטען נפתח חשמלית, חלון גג, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני אורות וגשם, חיישני חנייה היקפיים, מערכת מולטימדיה עם חיבורי USB ,AUX ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור ופנסי לד מלאים מלפנים ומאחור. בשני המקרים, מדובר בחבילת אבזור-מחיר מכובדת מאוד ביחס למתחרות.
ציון כולל וסיכום
+ עיצוב מקורי, אבזור, יש גרסה היברידית
- מרחב, נוחות, יכולת דינמית
ולבסוף: אין לנו ספק כי הבחירה למקם את ה-NX מול ב.מ.וו X3 ואודי Q5, אינה עושה עמו חסד ומייצרת ציפיות עמן הוא מתקשה להתמודד. זה המקום להזכיר כי בסיס הגלגלים של ה-NX קצר ב-15 ס"מ מהמתחרים. זה משפיע כמובן על מרחב הפנים, הנוחות והיכולת הדינמית. מצד שני, מיצובו מול גדולים ממנו, מאפשר ל-NX להיות זול משמעותית. אין ספק כי זו בחירה מודעת של היצרנית, וזו בפירוש נקודה ממנה לא ניתן להתעלם.
בסופו של יום, ה-NX אינו רכב גרוע, אך הוא סובל בבירור מבעיה היסטורית עמה לקסוס מתמודדת, זו ממנה סבלו גם דגמים אחרים כמו ה-IS, GS ו-LS - דורות ראשונים שמתקשים להתמודד ראש-בראש עם הגמוניית יוקרה גרמנית ותיקה. אבל יש גם חדשות מעודדות עבור חובבי המותג: באופן היסטורי, הדגמים הבאים מצמצמים ואף סוגרים לעיתים את הפער. אלא שבינתיים, ה-NX דורש שיפורים במספר תחומים.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 238 כ"ס ב-4,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 35.7 קג"מ ב-1,650 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 463 ס"מ |
רוחב | 184.5 ס"מ |
גובה | 164.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 266 ס"מ |
משקל | 1,860 ק"ג |
נפח תא מטען | 500 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 225/60-18 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 7.1 שניות |
מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 12.7 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 7.7 ק"מ לליטר / 39%- מנתון יצרנית |
פליטת פחמן דו-חמצני | 183 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 15 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
דירוג בטיחות (לחצו להסבר) | 6 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 326,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 8 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2.5 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 155 כ"ס ב-5,700 סל"ד |
מומנט מרבי | 21.4 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
מנוע חשמל קדמי | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
הספק / מומנט | 143 כ"ס / 27.5 קג"מ |
מנוע חשמל אחורי | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
הספק / מומנט | 68 כ"ס / 14.2 קג"מ |
הספק משולב | 200 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 463 ס"מ |
רוחב | 184.5 ס"מ |
גובה | 164.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 266 ס"מ |
משקל | 1,905 ק"ג |
נפח תא מטען | 475 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 225/60-18 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 9.2 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 12.8 ק"מ לליטר / 33%- מנתון יצרנית |
פליטת פחמן דו-חמצני | 121 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
דירוג בטיחות (לחצו להסבר) | 6 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 336,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 8 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |