גוגל הייתה קרובה להשתלט על טסלה
האם ענקית הטכנולוגיה כמעט והשתלטה על יצרנית הרכב החשמלי טסלה? כך עולה מספר חדש שיפורסם בקרוב וחושף פרטים על ההסכם שכמעט נחתם
ספר חדש שיפורסם בחודש הבא על עלילותיו של אלון מאסק, היזם ואיש ההייטק שמאחורי יצרנית הרכב החשמלי טסלה ומיזמים מרשימים נוספים, חושף: מאסק כמעט מכר את היצרנית לגוגל.
הספר, שכותרתו "אלון מאסק: טסלה, ספייסX והחיפוש אחר עתיד פנטסטי", נכתב על-ידי אשלי ואנס, כתבת הטכנולוגיה של סוכנות הידיעות בלומברג. הוא חושף כי בשנת 2013 טסלה עמדה בפני פשיטת רגל, ומאסק ניהל מגעים מתקדמים עם ענקית הטכנולוגיה מעמק הסיליקון למכירתה. זאת, בתנאי שגוגל תעניק לו שמונה שנים בראשות טסלה, לפני שתוכל למנות מנהל מטעמה. תנאי נוסף היה שגוגל תמשיך את ההשקעה בפיתוח דגמים חדשים בעלות של מיליארדי דולרים.
טסלה מודל S. הליך הפיתוח כמעט מוטט את החברה, וגרם למאסק לנסות למכור אותה לגוגל
כל זאת קרה רגע לפני שטסלה פרסמה ב-8 במאי 2013 את הדו"ח הכספי החיובי הראשון שלה, רבעון רווח חריג ומעודד שהוביל לכך שמאסק נמלך בדעתו וביטל את העסקה. על-פי הספר, קודם לכן מאסק וידידו מגוגל, לארי פייג', ממייסדי ענקית החיפוש, דנו ביניהם על עסקת מכירה.
עם פרסום הדברים, הודיעו דוברי שתי החברות על-כך שאינם מוכנים לדון בשמועות, ולא אישרו או הכחישו את דבר המגעים. על-פי המידע שמתפרסם בספר, ההסכם היה עדיין בשלב מוקדם ולא נחתם סופית.
על-פי הספר, באותם ימים - בעיקר בשנת 2012 כאשר המודל S היוקרתית הייתה בסוף שלבי הפיתוח, טסלה נאלצה לבצע קיצורי דרך ולפנות לספקים באיכות נמוכה, מכיוון שלא היו לה משאבים לביצוע פיתוח על-פי הסטנדרטים המצופים מרכבי יוקרה. טענות אלו, שמושמעות על-ידי מקורות ביצרנית בהם מהנדס לשעבר ביצרנית בשם עלי יאווידאן, הן שהובילו לבעיות איכות קשות בתחילת השיווק. אלו גרמו נזק תדמיתי ליצרנית, עם שורה של תלונות מצד הלקוחות על בעיות בפתיחת הדלתות, תפעול סכי השמש ורכיבים אחרים.
יאווידאן מעיד בספק שמאסק הכריז על ישיבת חירום באותה תקופה, ופקד על כל העובדים לסייע במלאכת השיווק. בנוסף, ביצרנית החליטו להשלים את פיתוח המכונית - שהשקתה התעכבה ממילא מסיבות שונות - לאחר תחילת השיווק. כתוצאה מכך, המכירות בתחילת הדרך דשדשו, דבר שהחריף את המשבר בטסלה ואיים על קיומה. כיום, היצרנית נהנית מהצלחה מכובדת, ומציגה רווחים נאים.
בהתאם, טסלה הצליחה לעורר את תעשיית הרכב - ובפרט את יצרניות היוקרה הוותיקות דוגמת ב.מ.וו ואודי - שנמצאות בשיאם של הליכי פיתוח של מתחרות חשמליות. ב.מ.וו מתקדמת יותר בכיוון עם דגמי ה-i, אודי החלה בשיווק דגמים חשמליים והיברידיים מתקדמים המבוססים על מכוניות קיימות.