טלטלה בעולם הרכב - יו"ר פולקסווגן התפטר במפתיע
פרדיננד פייך, היו"ר האגדי של פולקסווגן ונכדו של מייסד פורשה, נאלץ לפרוש אחרי למעלה משני עשורים בצמרת החברה - בתום ניסיון כושל להדיח את מנכ"ל היצרנית השנייה בגודלה בעולם
מאבק השליטה על פולקסווגן הוכרע - סוף לעידן פרדיננד פייך, יו"ר פולקסווגן. פייך, 78, הודיע על התפטרותו במפתיע אמש לאחר שקרב בינו לבין מנכ"ל היצרנית השנייה בגודלה בעולם הסתיים עבורו בתבוסה. פייך, שכיהן בשורה של תפקידים בכירים בפולקסווגן ונחשב במשך שנים ארוכות לאחד מהאנשים החזקים בתעשיית הרכב העולמית, הוא נכדו של פרדיננד פורשה, מייסד יצרנית מכוניות הספורט ומתכנן הטייפ 1 ("חיפושית"), המכונית הראשונה של פולקסווגן. פייך הוא בן לאחת המשפחות העשירות וחזקות באירופה, שמחזיקה ב-51% מהשליטה בקונצרן.
השערוריות סביב פייך:
- חוקרים יבדקו את תפקידו של פייך בתיק פולקסווגן
- האם היו"ר האגדי של פולקסווגן נתקל בקשיים?
- הופסקו המגעים למיזוג פולקסווגן ופורשה
על-פי הודעה פולקסווגן, פייך ויתר על כל סמכויותיו בקונצרן באופן מיידי, בהן תפקיד יו"ר חבר המנהלים. בהודעה שפורסמה על-ידי החבר נמסר כי "החברים בוועדת ההיגוי הגיעו להסכמה כי לאור (אירועי) השבועות האחרונים, האינטרס המשותף (בין פייך ליצרנית) לעבודה יעילה אינו נמצא עוד". בחבר המנהלים מכהנים חמישה בכירים מלבד פייך.
קרב המנהיגות בפולקסווגן שודרג בתחילת החודש כאשר השבועון הגרמני "דר שפיגל" ציטט את פייך האומר כי הרחיק עצמו ממרטין וינטרקורן, מנכ"ל הקונצרן. האמירה הגיעה בזמן בו פולקסווגן מנסה לקצץ בהוצאות ולשפר את רווחיה, בין היתר נוכח כישלון תוכנית חדירה מחודשת (ולא ראשונה) לארה"ב.
המתחים בין פייך למי שנחשב עד כה לבן טיפוחיו הפכו פומביים וצורמים בשבוע שעבר, כאשר בכירי היצרנית תמכו במנכ"ל והותירו את פייך לבדו בניסיון להדיח את וינטרקורן. הם אף הגדילו לעשות והכריחו את פייך להצטרף אליהם בהצהרה פומבית לפיה חבר המנהלים תומך בהארכת כהונתו של וינטרקורן כמנכ"ל.
את מקומו של פייך בתפקיד היו"ר ימלא באופן זמני סגן היו"ר, ברטהולד הובר. מפולקסווגן נמסר כי בחירות לתפקיד יתקיימו בעתיד, אך מועד מדויק לא נמסר. מלבד פייך, גם רעייתו של איל ההון האוסטרי אורסולה, הודיעה על התפטרותה מכל תפקידיה בקבוצת פולקסווגן.
אחיינו של פייך, יו"ר פורשה אוטומוביל וולפגנג פורשה, שהחברה בראשה הוא עומד מחזיקה ב-50.7% מזכויות ההצבעה בפולקסווגן, פרסם הודעה לאחר התפטרות אחיינו ובה הודה לפייך "בעבור העשורים בהן שירת באופן יוצא דופן ומוצלח מאוד את קבוצת פולקסווגן".
איש הברזל של פולקסווגן
פייך, יליד אפריל 1937, נחשב בשנים האחרונות לאחד האנשים החזקים והשאפתניים ביותר בתעשיית הרכב העולמית. הוא אחראי להפיכת היצרנית לשנייה בגודלה בעולם ובימיו בראשה הציב לה שורה של יעדים שזכו להערכה רבה, ולעיתים גם לביקורת - למשל כאשר בזבז מיליארדים רבים על פרויקטים מפסידים דוגמת החייאת בוגאטי כמכונית היקרה ומהירה בעולם, ובניסיון להפוך את פולקסווגן ליצרנית יוקרה עם הפאטון הכושלת.
מנגד, הוא האיש שאחראי גם להפיכת פולקסווגן לאחת היצרניות הדומיננטיות בעולם, לחדירתה המוצלחת לסין, השתלטותה על מותגים מובילים דוגמת למבורגיני, בנטלי ולאחת מהתקופות הטובות של היצרנית באמריקה, בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000.