האוטובוס החשמלי נטען בתחנה. בלי חוטים, בלי לכלוך
תעשיית הרכב מתקדמת בקצב מהיר לקראת מעבר המוני לרכב חשמלי בעל סוללה נטענת. כתב ynet הוזמן לנסיעה באוטובוס חשמלי שנטען כמעט-ברציפות, עם טווח מעשי בלתי מוגבל
תחנות החלפת סוללה זה כל-כך 2008. תחת רגליהם של נוסעי אוטובוס קו 63 בעיר מנהיים, גרמניה, מתרחש אחד הניסויים היותר-מעניינים כיום בהנעת כלי רכב חשמליים - טעינה בעזרת השראה המאפשרת "להחיות" את הסוללה ברכב בתחנות בהן עומד האוטובוס כאשר הוא מעלה ומוריד נוסעים, ללא כל חיבור פיזי בין המטען לסוללה. הטכנולוגיה המרשימה, המוכרת למעשה עוד מהמאה ה-19 ונמצאת כבר בשימוש במספר תחומים, מגויסת במקרה זה לפרויקט אותו מנהלת "פריימוב" (Primove), יחידת ההנעה החשמלית בקונצרן בומברדייה.
- ב.מ.וו ומרצדס מפתחות טעינה אלחוטית
טעינה חשמלית, הדור הבא
הנעה חשמלית נטולת כבלים היא אחד האתגרים העומדים כיום בפני מתכנני התחבורה הציבורית באירופה ובעולם כולו. העולם מאס זה מכבר בכבלי החשמל המסייעים לטארם, לאוטובוס ולרכבות הקלות לנוע בסביבה העירונית, ולכן הוא מחפש טכנולוגיות ידידותיות וחסכוניות יותר. כמובן שלא מדובר בפתרון פשוט כמו סוללה אותה נושא כלי הרכב הגדול, שכן גודלה ומשקלה במקרה כזה הופכים אותה ללא ממש יעילה. כמו כן, עד שתפותח סוללה קטנה וקלה מספיק, המסוגלת לאגור את האנרגיה הדרושה ולא לעלות הון עתק, יעבור עוד זמן.
במפעלי החברה הקנדית בומברדייה בעיר מנהיים, בחטיבת פריימוב, פותחה בכל זאת סוללה נטענת קלה במיוחד האמורה לשאת תג-מחיר שפוי, והיא מאפשרת סוג של פתרון מעט שונה - טעינה לאורך מסלול הנסיעה של האוטובוס באמצעות מתקני הטענה-מהירה בתחנות הביניים. לדברי אנשי החברה, משקל המערכת כולה - יחידת סוללות על הגג ובגחון האוטובוס, נע בין 720 ק"ג (עם שתי סוללות) ל-1,100 ק"ג (שלוש סוללות). במנהיים מותקנת המערכת על אוטובוס באורך 12 מטר, המסוגל לנוע עם סוללות מלאות וללא טעינה נוספת לטווח מוצהר של עד 200 ק"מ.
אלא שייתרונה של המערכת, הוא ביכולתה להטען במהלך הנסיעה. בעת חניית הלילה מוטענת הסוללה במלואה בחיבור לרשת החשמל, בדומה לניסוי הנערך בישראל בקו אוטובוס 5 של חברת דן. אלא שבניגוד לניסוי הישראלי, בעת הורדת והעלאת נוסעים מתבצעת טעינה נוספת. מטען חשמלי מותקן מתחת לכביש בתחנת העצירה, וכאשר האוטובוס עומד מעליו - במשך כ-30 שניות - מתבצעת טעינה אלחוטית של עד 90-95 אחוזים מהסוללה. בתחנות המוצא והסיום כאשר האוטובוס עוצר לפרק זמן ארוך יחסית, מתבצעת כמובן טעינה ארוכה יותר.
כמו בפרויקטים אחרים דומים, גם כאן מבוסס העיקרון לפיו עובדת מערכת פריימוב על הבסיס המוכר. הטעינה החשמלית מבוצעת באמצעות מתקן משדר המחובר לספק החשמל וממוקם מתחת לפני הכביש, וחלק מערכת קולט על כלי הרכב הנמצא במרחק של לא יותר מכמה עשרות סנטימטרים מעליו. שני המתקנים פועלים בתדר אלקטרומגנטי זהה, המאפשר העברת מטען חשמלי בעזרת השדה המגנטי שנוצר.
בבומברדייה אומרים כי הצליחו להגיע לרמה גבוהה של טעינה מהירה ללא צורך בכבלים, ומזכירים כי המטען ברצפת התחנה מופעל רק בעת שהוא מזהה את האוטובוס ויחידת הטעינה מעליו, כך שאין פליטה מיותרת של קרינה אלקטרומגנטית בשום שלב.
מלבד הקו שהחל החודש לפעול במנהיים, פועלים כבר קווי פריימוב גם בעיר ברוז' שבבלגיה, בראנסוויק בגרמניה, וברבע האחרון של השנה אמור להיפתח קו נוסף הפועל בשיטה זו גם בברלין. בעיר ננג'ינג שבסין, מפעילות סוללות מאותו דגם טראם (רכבת קלה) ובו חמישה קרונות. במקרה זה, מתבצעת הטעינה באמצעות פאנטוגרף (זרוע חשמלית), המתחבר לכבלים החשמליים המתוחים מעל נתיב הרכבת בזמן העצירה בתחנות.
פיילוט נוסף מתבצע בציי רכב מסחריים של חברות המבצעות משלוחים בקווים קבועים. בבומברדייה אומרים כי במקרים של חברות בעלות מסלול קבוע ניתן למקם תחנות טעינה לאורך המסלול. גם במקרה זה, כלי הרכב המסחריים יכולים לנסוע כ-200 ק"מ ללא טעינה.
הכותב היה אורח חברת בומברדייה