זה לא השר, אלו המשרדים
הגבלת מספר שרי הממשלה היא חשובה, אך העלות האמיתית לקופה הציבורית טמונה דווקא במספרם של המשרדים הממשלתיים
שנה וחודשיים, פחות או יותר, לקח לממשלת ישראל להפוך חוק שהיא עצמה תיקנה. כחלק מחבילת חוקי המשילות שעברו תחת ידה של הכנסת ה-18, אושר גם חוק הגבלת השרים אשר קבע כי יש להגביל את כמות השרים ל-18 בלבד, עם תוספת של ארבעה סגני שרים לכל היותר. בפועל, העלויות הן לא המרכיב החשוב - אלא עלויות המשרדים.
מספר השרים הוגבל, אבל לא מספר המשרדים
בממשלה האחרונה, על אף הגבלת מספר השרים, המפלגות השונות קיבלו לידיהן לא פחות מ-22 משרדים.
הליכוד זכה לכהן ב-7 משרדים: הביטחון, התחבורה, הפנים, התקשורת, התרבות והספורט, לנושאים אסטרטגיים, לענייני מודיעין והאנרגיה והמים.
יש עתיד זכתה לשבת ב-5 משרדים שונים: האוצר, הבריאות, החינוך, הרווחה ומשרד הטכנולוגיה והמדע.
מפלגתו של ליברמן זכתה ב-5 משרדים: החוץ, ביטחון פנים, העלייה והקליטה, החקלאות והתיירות.
התנועה של ציפי לבני הסתפקה בשני משרדים בלבד: המשפטים ואיכות הסביבה.
שלושה מחברי הבית היהודי זכו להיות שרים בממשלת ישראל - אך כיהנו ב-5 משרדים: הכלכלה, הדתות, ירושלים והתפוצות, הבינוי והמשרד לאזרחים ותיקים. כך למשל, נפתלי בנט כיהן כראש לא פחות משלושה משרדים: משרד הכלכלה, משרד הדתות, משרד ירושלים והתפוצות. במשרד הראשון בנט עשה את עיקר לחמו. את המשרד השני ניהל בפועל הרב אלי בן דהן.
המשרד האחרון הוא איחוד בין שני תיקים שבעבר היו ניתנים לשרים ללא תיק, או שנוהלו מתוך משרד ראש הממשלה.
עלות השר מול עלות המשרד
הפריווילגיות להן זוכה שר הן לא מעט, אך ביחס לתקציב המדינה מדובר בפרוטות:
שכר היסוד של השר הוא 33,512 שקלים. לסכום הזה מצטרף גם 3,408 שקלים ו-29 אגורות - תוספת יוקר. עבור "קצובת ביגוד" הוא מקבל 2,287 שקלים ואם לא די בכך למשכורתו נוספים גם עוד 3,690 שקלים עבור גילום מס הכנסה וביטוח לאומי.
עלויות רכב יכולות להגיע ל-5,000 שקלים, בתוספות דמי כלכלה, הוצאות אירוח שונות, כשההוצאה הגדולה ביותר היא אבטחה, עליה משלם המסים מוציא כמה מאות אלפי שקלים. לצד כל אלו, שר רשאי להעסיק נהג, מנהל לשכה, שלושה מזכירים בנוסף לשני יועצים פרלמנטריים שהוא יכול למנות כח"כ.עלויות כל שר מגיעה לכמה מיליונים, אך הכסף הגדול באמת נשפך במשרדי הממשלה.
לכל משרד יש מנכ"ל, מזכירים, לשכות מפוזרות ברחבי הארץ ומסדר בירוקרטי שלם. למשל, בתקציב המדינה לשנת 2014, משרד הדתות - אחד משני התיקים בהם צפוי להחזיק אריה דרעי, עולה למשלם המסים לא פחות מ-393,619,000 שקלים בשנה.
משרד אחר שמאחד מספר נושאים - תרבות, מדע וספורט עולה למשלם המסים 1,679,371,000 שקלים בשנה.
משרד הבריאות, בו לא יכהן שר (אלא סגן שר, ליצמן - ע"ל) עלה למשלם המסים בשנה שחלפה 46,617,938,000.
העובדה שליצמן הוא רק סגן שר בוודאי חסכה למדינה כמה מיליוני שקלים.
הזרקור המופנה אל כמות השרים מפספס את התמונה הגדולה. ככל שיש יותר משרדים לממשלה, יש יותר מסים. בזבוז של כמה מיליונים בשביל אינטרס פוליטי מיידי הוא אולי שגוי, אך העלות שלו היא מזערית. מי שרוצה לצמצם באמת את עלויות הקופה הציבורית, מוטב לקצץ במשרדי הממשלה - לא בכמות השרים.