שתף קטע נבחר

האם אתה מלאך?

דבר תורה לחג השבועות

שרה ורחל פטפטו ביניהן, והשיחה נסובה על הבעלים שלהן (כאילו יש משהו אחר לדבר עליו...).

 

"בעלי הוא פשוט מלאך".. אמרה שרה.

 

רחל הגיבה באירוניה: "כן, גם בעלי אינו בנאדם"...

 

כאשר ה' רצה לתת את התורה לעם ישראל, התעוררה סערה בשמיים. עד אז, התורה הייתה אצל המלאכים, בעולמות העליונים. המלאכים היו לומדים את התורה מתוך טהרה ושלמות, ללא רבב. "איך אפשר לתת את התורה לבני-אדם?!" הם טענו. "הרי התורה היא שלמות היצירה, היהלום שבכתר של מלך מלכי-המלכים. איך אנחנו יכולים לתת לתורה לרדת לעולם המעורב רע, ולבני תמותה?"

 

ה' פנה אל משה, שעלייתו לשמיים גרמה את כל הסערה, ואמר לו "ענה להם".

 

התלמוד מספר לנו שמשה השיב כך: ריבונו-של-עולם! מה כתוב בתורה הזו שאתה נותן לי? – "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים". פנה משה אל המלאכים ואמר: האם אתם, המלאכים, ירדתם אי-פעם למצרים? הייתם משועבדים לפרעה? אז מדוע צריכה התורה להיות שלכם? המשיך משה ושאל את ה': מה עוד נאמר בתורה? - "לא יהיה לך אלוהים אחרים". אמר להם משה, האם אתם שוכנים בקרב עמים שעובדים לאלילים?

 

וכך המשיך משה בתשובתו: מה עוד נאמר בה? "זכור את יום השבת". האם אתם עובדים שאתם זקוקים לשבת?... "לא תישא את שם ה' אלוקיך לשווא" (שלא להישבע לשקר), האם אתם עושים עסקים? מה עוד נאמר בה? "כבד את אביך ואת אמך". האם יש לכם הורים? מה עוד נאמר בה? "לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב". האם יש קנאה ביניכם? האם יש לכם יצר הרע?...

 

תשובתו הניצחת של משה ביטלה את טענות המלאכים באופן מידי, והוחלט סופית שהתורה אינה שייכת למלאכים! אך השאלה היא, מדוע משה היה צריך להתאמץ כל-כך בטיעון שלו? הוא הרי הבהיר את הרעיון כבר בשני המשפטים הראשונים! למה הוא צריך לפרט את כל המאפיינים שמוכיחים את אי-שייכותם של המלאכים?

 

בגלל שמשה דיבר לא רק אל המלאכים. הוא דיבר אל כולנו, אל כל היהודים לאורך הדורות שעשויים לשתף פעולה עם טענת המלאכים. אלו אנשים שחושבים שאולי התורה לא ממש התכוונה אליהם. משה מדבר כאן גם אל אותו יהודי שאומר, 'לימוד תורה זה דבר נפלא, אבל זה מיועד לרבנים. זה לא בשביל אדם כמוני שעושה שישה ימים בשבוע בעבודה'. משה דיבר גם אל איש העסקים שאומר, 'אני שמח לתרום להחזקת לומדי-תורה, אבל ללמוד תורה בעצמי? בחייך! כל היום אני עסוק בלעשות עוד כמה דולרים נוספים..' או הטענה המוכרת: 'אתה יודע איזה דברים אני עושה? עדיף שאדם כמוני לא ילמד תורה.. בטוח שלימוד התורה לא שייך אליי!'

 

כאשר משה עלה לקבל את התורה, הוא הודיע שבתורה עצמה ה' כבר הבהיר בצורה הברורה ביותר למי היא שייכת. לא למלאכים, ולא רק לרבנים, או אנשים שמבלים את ימיהם בישיבה או בכולל. התורה נועדה לכל יהודי בכל דור ודור. ליהודים שחייבים לעבוד לפרנסתם ולהיאבק על שמירת השבת; ליהודים שמבלים את הזמן בסביבה לא קדושה; ליהודים שמתמודדים עם נאמנות, קנאה, ויושר.

 

יהודים שיש להם, כמוני וכמוך, גם יצר-רע.

 

בחג השבועות הבא עלינו לטובה, נחגוג כולנו את קבלת האוצר הגדול ביותר של ה', התורה, שניתנה לנו. לא למלאכים, אלא לי ולך, לאנשים שחיים כאן על פני האדמה.

 

ומשהו חשוב: מידי שנה, בחג השבועות, ה' נותן לנו את התורה מחדש. בדיוק כפי שבפעם הראשונה, כל בני ישראל נכחו בהר סיני, כך גם השנה נתייצב כולנו בבית הכנסת לשמוע את עשרת הדיברות. חשוב שכולנו נהיה שם, אנשים, נשים וילדים.

 

שבת שלום וחג שמח,

 

בברכה לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים