סקודה סופרב בנהיגה ראשונה: מרחפת להצלחה
בדור הראשון היא הייתה כמעט זהה לפולקסווגן פאסאט של בעלת הבית. הדור השני העז לפתח אישיות, והשלישי מעמיד את סקודה במקום הראוי לה - מתחרה גאה ומצוינת בקטגוריה. נהיגה ראשונה ומבטיחה
- איפה נהגנו: טוסקנה, איטליה
- במה נהגנו: סקודה סופרב דור שלישי
- קטגוריה: משפחתיות גדולות
- מתחרות לדוגמה: אופל אינסיגניה, מאזדה 6, סיטרואן C5, פולקסווגן פאסאט, פורד מונדיאו
- מתי אצלנו: רבעון רביעי של 2015
- מחיר משוער: החל מ-170 אלף שקל ל-1.4 ליטר; 250 אלף שקל ל-2.0 ליטר (280 כ"ס)
בעד: נוחות ועידון, מרווח מאחור
נגד: עיצוב תא נוסעים, ביצועים (1.4), בידוד רעשים
מה חדש?
הכל. הסופרב מאמצת בדור השלישי את הפלטפורמה המודרנית של פולקסווגן, ממש כמו הפאסאט החדשה. הפלטפורמה מאפשרת בין היתר שיפור טכנולוגי ומנועים חדשים, העיצוב חדש לחלוטין גם בתא הנוסעים והפרופוציות השתנו - הסופרב כעת רחבה בארבעה ס"מ, ארוכה בשניים ועם בסיס גלגלים ארוך משמעותית - 284 ס"מ לעומת 276 בעבר.
העיצוב, כמקובל בסקודה, מאופק יחסית. הסופרב אמנם נראית כעת פחות אפרורית, אך חבל שסקודה לא הלכה עוד צעד קדימה ובחרה בעיצוב נועז יותר.
תא הנוסעים
תא הנוסעים וסביבת הנהג מייצרים רושם ראשוני מעט מיושן, בעיקר בכל הנוגע לקונסולה הקדמית. נראה כאילו סקודה השתדלה שלא לאתגר את מתחרתה הבכירה מבית, הפאסאט. איכות ההרכבה והחומרים טובים בדרך כלל, אך גם ברמת האבזור הגבוהה מכולן - לורן אנד קלמנט - נדמה שהצ'כים נאלצו לבחור באיכות מעט נמוכה בהשוואה.
המרווח בתא לא פחות ממצוין, עם שיפור משמעותי בנקודות מסוימות ביחס לדור היוצא, למשל מרווח הראש והכתפיים מלפנים ומאחור. מרווח הברכיים נותר מעולה בכל פרמטר ליושבים מאחור, עם תחושת לימוזינה יוצאת דופן בקטגוריה.
הנדסת האנוש מרשימה, עם תנוחת נהיגה טובה ומערכת מולטימדיה נוחה לתפעול בגרסאות סופר-מאובזרות. אך יש פה ושם מתגים שאינם ממוקמים באופן אידאלי - למשל איפוס מחשב הדרך ומתג כיוון כיול הרכב.
מנוע ותיבת הילוכים
את עיקר הנהיגה בילינו בגרסה החזקה והיקרה במבחר שתמכר בישראל - אם בכלל - במספרים זעומים. עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש ו-280 כ"ס, תיבת שישה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד והנעה כפולה. היכולת מרשימה כצפוי, עם שילוב בין נוחות יוצאת דופן בשיוט ונהיגה רגועה, לביצועים כאשר יש רצון וצורך בכך. חבל רק שפולקסווגן לא השכילה עדיין להשתחרר מהרעידה הקלה והפעולה הלא-חלקה שמייצרת תיבת ההילוכים המצוינת במהירות זחילה.
דגם שני בו נהגנו (לצערנו, מספר קילומטרים מצומצם מאוד), היה ה-1.4 ליטר טורבו עם 150 כ"ס שאמור להיות רב-מכר בישראל, עם ניתוק צילינדרים - שניים מפסיקים לנוע בשיוט נינוח - כמעט בלתי מורגש לטובת חסכון בדלק. מנוע זה היה זמין למבחן רק בגרסת שישה הילוכים ידנית, שלא תגיע לישראל. באופן טבעי, היחידה הזו מרשימה פחות, ולפחות באירוע ההשקה התקשתה להתמודד עם דרישות מעבר לנהיגה רגועה ולא תובענית.
נוחות ויכולת דינמית
רכבי ההדגמה צוידו במתלים מתכווננים עם שלושה מצבים לבחירה - רגיל, נוחות, ספורט. שני המצבים הראשונים מספקים רמת נוחות יוצאת דופן, עם כיול רך שמזכיר משפחתיות גדולות ומשובחות בתחום זה מבית סיטרואן. במיוחד במצב "נוחות", אלא שאז רכות המתלים מייצרת תנועה מוגזמת על כמעט כל מהמורה.
הכיול במצב הספורט נוקשה במופגן, והפער בין מצבי הקיצון הוא מהגדולים שפגשנו זה שנים. אך למרות שהוא מדגיש שיבושים, הסופרב נותרה נוחה גם כאן. חשוב לציין בהקשר זה כי כבישי טוסקנה אינם מספקים את האתגרים בהם תפגוש המכונית בישראל. בידוד רעשי הכביש והרוח אינו מרשים, ובגרסת ה-1.4 חדר לתא גם רעש מנוע מיותר.
היכולת הדינמית הייתה מכובדת, עם אחיזת כביש גבוהה ויציבות מרשימה. עם זאת, הסופרב משלמת "קנס" ברור בפן זה בגלל הכיול הרך - היא נוטה להתנדנד ולנוע על הצירים, ההיגוי קל ולא מדויק במיוחד ובאופן כללי תרגישו הרבה יותר בנוח איתה בנהיגה רגועה.
סיכום
סקודה סופרב החדשה הותירה רושם טוב מאוד בהשקה, במיוחד בזכות ההבטחה לנוחות יוצאת דופן. למרות השיפור, היא אינה מציעה אמנם ייחוד עיצובי, וגם מנוע ה-1.4 עושה רושם מעט מאכזב, אך בדור השלישי היא סוף סוף יוצאת מהצל של אחותה הפאסאט, ומצאה את מה שמבדיל אותה מהקטגוריה - נוחות ונינוחות יוצאת דופן. וזו בפירוש נקודת פתיחה מצוינת.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 280 כ"ס ב-5,600 סל"ד |
מומנט מרבי | 35.7 קג"מ ב-1,700 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / רובוטית מצמד כפול, 6 הילוכים |
מרכב / מושבים | חמש דלתות, ליפטבק / חמישה |
אורך | 486 ס"מ |
רוחב | 186 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 284 ס"מ |
משקל | 1,615 ק"ג |
נפח תא מטען | 625 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.8 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.1 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 165 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 250,000 שקל |
כריות אוויר | 9 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
- הכתב היה אורח חברת סקודה