הטבות המס הועילו - זינוק ברכישת מערכות בטיחות
מספר מערכות הבטיחות המתקדמות במכוניות חדשות, זינק בשנים האחרונות כתוצאה מהטבות מס - בחלק מהמערכות המתקדמות במאות אחוזים
נוהל חדש שהנהיגו משרד התחבורה ורשות המסים באוגוסט 2013, לפיו רוכשי מערכות בטיחות מתקדמות לרכב יקבלו הטבת מס, נושא פרי. כך עולה מנתונים המתפרסמים כעת לראשונה. לפי הנתונים, מאז פרסום התקנות בשלהי 2013, נרשם זינוק של 14% בשיעור הטמעת מערכות בטיחות מתקדמות במכוניות בישראל תודות לתמריצים כספיים שקיבלו יבואניות הרכב.
במסגרת תוכנית לעידוד מערכות בטיחות מתקדמות, דוגמת בקרת שיוט אדפטיבית השומרת מרחק מהרכב מלפנים, מצלמת נסיעה לאחור והתראה מפני רכב הנוסע לצידכם (התראת "שטח מת"), ניתנות כיום הטבות מס בשיעור של בין 500 ל-2,250 שקל למכונית - בהתאם לאבזור שמותקן בה. בנוסף, יבואניות יכולות להגדיל את ההטבה הניתנת להן באמצעות התקנה מקומית של מערכות בטיחות שונות ומתקדמות - דוגמת מובילאיי ואייווקס - טרם שחרור הרכב מהמכס.
רמת אבזור בטיחות | ניקוד נדרש | זיכוי ממס קנייה |
0 | - | |
1* | - | 500 |
2 | 2 | 900 |
3 | 3 | 1,250 |
4 | 4 | 1,550 |
5 | 5 | 1,800 |
6 | 6 | 2,000 |
7 | 8 | 2,150 |
8 | 10 | 2,250 |
* רמה 1 ניתנת למכונית עם יותר מ-6 כריות אוויר או מסחרית עם יותר מ-4
אפשרות זו נוספה חודש לאחר שהתקנות פורסמו לראשונה, בספטמבר 2013. הן מאפשרות למכוניות לדלג לרמת בטיחות 5, המקנה הטבת מס ליבואנית בגובה 1,800 שקל. על-פי משרד התחבורה, מרבית המכוניות שזכאיות כיום לציון 4 ומעלה (8 הוא הציון הגבוה ביותר) הן מכוניות יקרות יחסית, ולא דגמים משפחתיים או קטנים.
יש להזכיר בהקשר זה כי מלבד תמריצים המעודדים יבואניות לבחור ברמות אבזור גבוהות יותר, להתקדמות המרשימה יש גם סיבות אחרות. החל מתקנות בטיחות שונות שנכנסו לתוקף באירופה, דרך דרישות מחמירות יותר במבחני הריסוק של ה-Euro NCAP שמתגמלים משמעותית מערכות דומות, וכלה בתחרות בין היצרניות והיבואניות על ליבם של הלקוחות.
מנתונים שמפרסם כעת משרד התחבורה עולה כי שיעור המכוניות שהציעו למשל מערכת התראה מפני סטייה מנתיב ואי-שמירת מרחק, זינק במכוניות חדשות מ-0.3% ו-0.8% בהתאמה ל-2% במכוניות חדשות. ב-9% מכלל כלי הרכב החדשים הותקנו מערכות מתקדמות בישראל, ובסך הכל עומד כך שיעור החדירה על 11%. מערכת התראה מפני פגיעה בהולכי רגל זכתה לשיעור חדירה מרשים במיוחד. מ-0.1% מכלל המכוניות לפני יישום התכנית, ל-10% כיום.
המערכת | נקודות |
בקרת סטייה מנתיב | 2 |
התראת אי-שמירת מרחק | 2 |
בקרת שיוט אדפטיבית | 1 |
התראה מפני פגיעה בהולך רגל | 1 |
בלימה אוטונומית בחירום | 1 |
זיהוי רכב בשטח מת | 1 |
7 כריות אוויר ומעלה ברכב נוסעים, 6 ומעלה במסחרי | 1 |
מצלמת נסיעה לאחור | 0.5 |
עוצמת תאורה אדפטיבית | 0.5 |
חיישני חגורות בטיחות בכל המושבים | 0.5 |
מערכות לזיהוי רכב בשטח מת הוטמעו באחוז אחד מכלל כלי הרכב, כמעט כפליים מבעבר. בקרת שיוט אדפטיבית - המתאימה את מהירות הרכב לזו של הרכב לפנים - הגדילה את נוכחותה בצי הרכב הישראלי פי 3 - מ-0.3% מהמכוניות בשנת 2013, לכאחוז ב-2014.
מצלמות נסיעה לאחור הוצעו בחמישית מהמכוניות שנמכרו בישראל בשנת 2014, גידול של 4% לעומת המחצית השנייה של 2013 ויותר מכפליים מהמחצית הראשונה (9%). גידול מרשים נרשם גם במערכת הניטור ללחץ אוויר בצמיגים (מ-28% בסוף 2013 ל-50% ב-2014), אך זו הורדה מאז מרשימת ההטבות לקראת הפיכתה לחובה בכל רכב חדש.