ספר לימוד בהולנד: "יהודים רצחו בכפרים ערביים", "בגין - טרוריסט קיצוני"
ספר שחולק לתלמידים מתאר כך את הקמת מדינת ישראל: "מיליציות יהודיות רצחו בכפרים ערביים. מאות אלפי פלסטינים נמלטו והגיעו למחנות פליטים מעבר לגבול". על מנחם בגין נכתב ש"חלק גדול מחייו הוא היה מוכר כטרוריסט"
"מיליציות יהודיות רצחו בכפרים ערביים. מאות אלפי פלסטינים נמלטו והגיעו למחנות פליטים מעבר לגבול. יום לפני עזיבת הבריטים הכריז המנהיג הציוני בן גוריון על מדינת ישראל". כך מתוארת ההיסטוריה של הקמת מדינת ישראל בספר היסטוריה שאישר משרד החינוך ההולנדי לבתי הספר בכל רחבי המדינה לקראת בחינת הבגרות.
מי שחשף את הסיפור הוא נער ישראלי-הולנדי, ברק גורני (16), שלומד בבית הספר היהודי "מיימונידס" שבאמסטרדם. כאשר פתח לראשונה את הספר הרשמי חשכו עיניו של הנער. מתחת לטקסט הקשה שמופיע למעלה, וללא שום קשר לתקופה שבה הוקמה מדינת ישראל, מופיעה תמונה משנת 2000 שבה נראה ילד פלסטיני משליך אבן על טנק ישראלי. בכיתוב לתמונה נכתב: "התנגדות קלה נגד ההשתלטות הישראלית על שטחים פלסטיניים בשנת 2000. תשעה ימים לאחר מכן נהרג ביריות ילד בן 13 במצב דומה לזה שנראה בתמונה".
מתחת לתמונת מנחם בגין מופיע הכיתוב: "טרוריסט ועושה שלום". ראש הממשלה לשעבר מתואר כך בספר הלימוד ההולנדי: "מנחם בגין נכנס להיסטוריה כעושה שלום וזה מפתיע, שכן חלק גדול מחייו הוא היה מוכר כטרוריסט וקיצוני. בגין נולד בחלק של רוסיה שאחרי מלחמת העולם הראשונה עבר לפולין. לאחר הכיבוש הגרמני ברח בגין לפלשתינה ושם הפך למנהיג של ציונים קיצונים. הם רצו לכבוש את ישראל התנ"כית שהיא גדולה בהרבה מהמדינה הציונית שעליה הכריז בן גוריון. גם בדרכי הפעולה שלו היה בגין קיצוני. המיליציות שלו רצחו אזרחים פלסטינים וביצעו פעולות טרור. באחת מהן, במלון המלך דוד בירושלים, נהרגו 91 בני אדם. לאחר הקמת מדינת ישראל נלחם בן גוריון באמצעות צה"ל נגד המיליציות של בגין וגרם לכך שהן יפורקו מנשקן. לאחר מכן, במשך שלושים שנה, היה בגין מנהיג האופוזיציה. כל אותו זמן הוא הביע רצון וכמיהה לישראל השלמה. ב-1977 הוא הפך לראש ממשלה ושנה לאחר מכן הוא הפתיע את העולם על ידי הסכם השלום עם מצרים והחזרת מדבר סיני למצרים".
על מלחמת ששת הימים מלמדים כך את התלמידים בהולנד: "האויב הגדול ביותר של ישראל היה הנשיא המצרי נאצר, לאומן ערבי שרצה להקים מדינה גדולה לכל הערבים. ביחד עם ירדן וסוריה הוא הכין תוכניות לתקיפת ישראל. ב-1967 איים נאצר שיזרוק את היהודים לים אבל לפני שהוא החל בהתקפה ישראל פתחה בהתקפה משלה בעזרת כמויות נשק עצומות שהעבירה לה ארצות הברית. אלה היו כלי נשק המודרניים ביותר שהצטרפו לכוח לוחם מוכן ומאומן היטב ובעל מוטיבציה גבוהה. בשישה ימים ניצחו הישראלים בקלות במלחמה, כבשו את מדבר סיני, את רצועת עזה, את הרי הגולן ואת מזרח ירושלים, ומאז מוכרים האזורים האלה כשטחים כבושים".
בנוגע למלחמת יום כיפור, נכתב בספר: "ב-1973 ניסו מצרים וסוריה שוב למחוק את ישראל מהמפה והפעם הם הצליחו להפתיע את ישראל. הצבא שלהם התקדם במהירות. לאחר הבהלה הראשונית ישראל היכתה בחוזקה בחזרה תוך שהיא מאיימת לכבוש את ערי הבירה של מצרים וסוריה, עד שארה"ב האיצה בישראל לעצור את ההתקפה. ארה"ב מצאה עצמה תחת לחץ של המדינות הערביות אשר גילו באותו זמן נשק חדש - נפט. הן הקטינו את ייצור הנפט ובעקבות כך זינק מחיר הנפט במהירות למעלה. זה גרם למשבר הנפט במערב".
התלמיד ברק גורני, שמגדיר את עצמו כפטריוט ישראלי, ניגש למורה שלו והתלונן בפניה על תוכן הספר. המורה הסכימה איתו שהספר עמוס בטעויות היסטוריות אבל ציינה כי היא מחויבת ללמד אותו כי כך משרד החינוך ההולנדי מחייב.
הנער לא הסכים לוותר, וסיפר על כך לאביו, דרור גורני, איש עסקים שחי ועובד בהולנד כבר 23 שנה. גורני פנה לשגרירות ישראל בהולנד והעביר להם צילומים של הדפים הרלוונטיים בספר הלימוד. "הבן שלי הוא פטריוט ישראלי. הוא אמנם נולד בהולנד אבל הוא גדל כמה שנים בישראל. הוא מאוד אוהב את ישראל וממש קשה לו ללמוד מהספר הזה. מה שברור זה שאת הספר הזה כתב שונא ישראל ולצערנו לא חסרים כאן כאלה. מה שמדהים הוא שחיכו שהבן שלי יקרא את הספר כדי שמישהו יתלונן. ההולנדים, אפילו היהודים, עברו על כך בשתיקה", הוסיף גורני.
לדבריו, המסקנה שיסיקו התלמידים שיקראו את הספר היא שהיהודים ממשיכים עד היום לרצוח ולטבוח בפלסטינים, ולכן הם לא יכולים לחזור למולדתם. "למה הם מראים תמונה של טנק משנת 2000 על סיפור מ-1948? זה נועד ליצור את הרושם כאילו שום דבר לא השתנה מאז ואנחנו עדיין רוצחים ילדים. זו תמונה פרובוקטיבית וטקסט פרובוקטיבי. הבן שלי מחויב ללמוד מהספר הזה אם הוא רוצה בגרות בהיסטוריה ואי אפשר להסכים לזה".
שגרירות ישראל בהולנד מסרה בתגובה: "הנושא הובא לידיעתנו בשבוע שעבר ואנו פועלים במספר מישורים. אנו בודקים במדויק את הניסוחים המקוממים, אם מדובר בעיוות של עובדות או אפילו בהסתה". גורמים ישראלים בהולנד מעריכים שמדובר בספר לימוד שמופץ לכל תלמידי התיכון בהולנד כולל בתי הספר היהודיים שמסיבה לא ברורה לא הביעו מחאה עד כה על הדברים.