המדריך המלא לצמיגי הרכב - שלא יחסר לכם אוויר
אחד המרכיבים היותר חשובים לבטיחות ונוחות הרכב בו אתם נוהגים, וזה שזוכה במקביל לפחות התייחסות ממערכות אחרות, הוא הצמיג עליו מתגלגל המרכב. הגיע הזמן להכיר אותו - קבלו את כל הפרטים הדרושים
ענו על השאלות הבאות בכנות: האם אתם יודעים איזה צמיגים מותקנים אצלכם ברכב, יודעים מה לחץ האוויר המומלץ בהם, גילם ומצבם? האם אתם יודעים כיצד משפיע הצמיג על נוחות הנסיעה, רמת הבטיחות, הביצועים ותצרוכת הדלק של הרכב בו אתם נוהגים? הסיכוי לתשובה חיובית לכל (או אף מרבית) הסעיפים המוזכרים נמוך עד זעום, וביותר מדי מקרים, התשובה לכל אחת ואחת מהשאלות היא "לא". בהתחשב בעובדה שמדובר במרכיב מהחשובים ביותר ברכב ובשמירה על חייכם, זה חייב להשתנות.
נעים להכיר, צמיג
ראשית, חשוב לזכור שכל צמיג מחזיק ב"אישיות" משלו. חלק גדול מאותה אישיות מוטבע על דופן הצמיג, ומאפשר להכיר את מאפייניו החשובים של הצמיג - מידה, גיל, דירוג מהירות (לאיזו מהירות מרבית הוא תוכנן), דירוג הרכות של תערובת הגומי, לעיתים אף יעודו לכביש, שטח, חורף או קיץ. כך תבינו את הכתוב:
קחו למשל את הצמיג שבתמונה למעלה: המידה הרשומה היא 225/45R17. המספר הראשון משמאל (225) הוא רוחב הצמיג מקצה לקצה - כלומר השטח שנמצא - ברובו - במגע רציף עם הכביש, במקרה זה מדובר ב-225 מילימטרים (22.5 ס"מ). המספר השני נקרא "חתך הצמיג", ובמקרה זה הוא 45. המשמעות היא כי דופן הצמיג (הגובה) מהווה 45% מרוחבו. ו-R17? המספר מציין את קוטר החישוק עליו מולבש הצמיג, ובמקרה זה "17. R מציין שהצמיג הוא רדיאלי, כמו (כמעט) כל הצמיגים כיום.
דירוג צמיג | מהירות מרבית | דירוג צמיג | מהירות מרבית |
B | 50 קמ"ש | R | 170 קמ"ש |
J | 100 קמ"ש | S | 180 קמ"ש |
L | 120 קמ"ש | T | 190 קמ"ש |
M | 130 קמ"ש | H | 210 קמ"ש |
N | 140 קמ"ש | V | 240 קמ"ש |
P | 150 קמ"ש | W | 270 קמ"ש |
Q | 170 קמ"ש | Y | 300 קמ"ש |
Z | מעל 300 קמ"ש |
יש כמובן עוד מספרים, עם או בלי אותיות מצורפות. למשל כאלה המעידים על דירוג מהירות, כאשר האות היא המפתח לפיענוח המהירות והמספר המצורף לה משמש לאינדקס עומס (בקילוגרם) בו מסוגל הצמיג לעמוד גם במהירות הגבוהה ביותר. ראו טבלאות של כל המהירויות (למעלה) והמשקלים (למטה). זכרו - חשוב שלצמיג תהיה יכולת לנוע במהירות גבוהה לפחות כמו המהירות המרבית של המכונית ויתאים לה גם מבחינת משקל.
מידה | משקל | מידה | משקל | מידה | משקל |
71 | 345 | 83 | 487 | 95 | 690 |
72 | 355 | 84 | 500 | 96 | 710 |
73 | 365 | 85 | 515 | 97 | 730 |
74 | 375 | 86 | 530 | 98 | 750 |
75 | 387 | 87 | 545 | 99 | 775 |
76 | 400 | 88 | 560 | 100 | 800 |
77 | 412 | 89 | 580 | 101 | 825 |
78 | 425 | 90 | 600 | 102 | 850 |
79 | 437 | 91 | 615 | 103 | 875 |
80 | 450 | 92 | 630 | 104 | 900 |
81 | 462 | 93 | 650 | 105 | 925 |
82 | 475 | 94 | 670 | 106 | 950 |
חובה לבדוק אוויר באופן קבוע
רוצים שהצמיג יתפקד באופן אופטימלי וישמור על מאפייניו כמה שיותר? שתי פעולות פשוטות מאד נדרשות מכם. הראשונה היא להעיף בו מבט מדי פעם, ולוודא שאין עליו סמני נזק. השניה היא בדיקת לחץ אוויר מדי שבועיים-שלושה. זכרו, לכל מכונית מותאם צמיג, ולכל צמיג ומכונית מותאם לחץ אוויר מיטבי. שמירה על לחץ אוויר מומלץ בצמיגים תגרום למכונית שלכם לא רק להתנהג כפי שתוכננה, אלא גם תחסוך בתצרוכת הדלק, תשפר את הביצועים ווודא שרמת הבטיחות אותה מעניק הגומי השחור היא הגבוהה ביותר שאפשרית בשילוב הספציפי.
וכמה אוויר למלא? בדיוק כפי שקבעה וסימנה יצרנית הרכב בעזרת מדבקה, אם בדופן הדלת, מאחורי מכסה הדלק, בתא הכפפות או בכל מקום ראוי אחר. לא מצאתם? פתחו את ספר הרכב ובדקו. עדיין תוהים? התייעצו עם משווקי הרכב. זכרו: את לחץ האוויר יש לבדוק כשהצמיג קר עד כמה שניתן, שכן נסיעה אף של קילומטרים ספורים מחממת את הצמיג ומעלה את לחץ האוויר. מומלץ: הצטיידו במד לחץ אוויר אישי, כדי לוודא שהמשאבה בתחנת הדלק החביבה עליכם מכויל כראוי. לעיתים רבות מדי זה לא המצב.
כדאי גם לדעת: יחידת המדידה של לחץ האויר היא בדרך כלל PSI. אם המשאבה מסמלת דווקא ב-BAR (ברובן ניתן לשנות על-ידי לחיצה על מתג), יש להכפיל ב-14.4 כדי להגיע למספר הרצוי. למשל 2.1 באר יהיו 30 PSI.
ומה עם גיל הצמיג?
גם אותו תמצאו בדפנת הצמיג - בדמות מספר ארבע-ספרתי. שתי הספרות הראשונות מציגות את השבוע בשנה בה יוצר, והשתיים הנוספות את שנת הייצור. צמיג עליו מוטבעות הספרות 0415, יוצר בשבוע הרביעי בשנה (ובחודש ינואר) של 2015. צמיג שהמספר המוטבע בו הוא 3009, יוצר בשבוע ה-30 של 2009, כלומר הוא חוגג כבר יום הולדת חמש וחצי וראוי שיצא לפנסיה - ויפה שעה אחת קודם.
בקניית צמיג, חשוב מאוד להתעקש שגילו יהיה שנה לכל היותר. גם אם יספרו לכם סיפורים שהוא "שכב באחסנה מקוררת כל הזמן, עטוף בצמר גפן ונחשף רק לאור נרות". מצבם של צמיגים מתדרדר גם בעת אחסנה, וקשה לדעת איפה ואיך אוחסנו במהלך חייהם - במיוחד במדינה כל-כך חמה כמו ישראל.
בכל מקרה, דרשו לקבל תעודת אחריות כתובה של יבואנית הצמיגים. בעל המוסך חייב לספק לכם אחת, בה חייבים להיות רשומים פרטים מזהים דוגמת יצרנית ודגם הצמיג, סוג, מידות וארץ הייצור. על החשבונית חובה לציין את גילו המדויק של הצמיג. ובכל מקרה, בדקו את הטבעת המספר על הצמיג לפני שתרכשו אותו.
מתי מגיע זמן להחליף?
הרבה מאיתנו מתעלמים מהצמיגים למשך שנים, עד לאותו פנצ'ר מתסכל דווקא בדרך לאסוף את הילדים מהגן. אבל חשוב לשים לב שצמיג סובל מבלאי מצטבר, ומתפורר לאיטו - אם עקב שחיקת אספלט, אם בשל התייבשות בזמן עמידה בשמש ושינויי טמפרטורה קיצוניים, ואם בגלל נסיעה עם לחץ אוויר לא נכון.
שחיקה מוגברת ניתן לזהות על כתף הצמיג והסוליה, שם יש סימנים מוטבעים שנעלמים אט-אט ועומק החריצים קטן. כשזה קורה, סימן שהצמיג מסוכן מאוד לשימוש, במיוחד (אבל לא רק) על כביש רטוב. הגיע הזמן להחליף.
גם אם שני סימנים אלה - שחיקת דפנות או סוליה - לא הופיעו, זה לא בהכרח אומר שהצמיג תקין. יובש שמאפיין בדרך כלל צמיגים ישנים יחסית (בני שלוש שנים ויותר), מוריד משמעותית את אחיזת הכביש. התוצאה עשויה להיות תאונה כתוצאה ממרחק בלימה גדול מדי, האצה לכיוון לא רצוי, ירידה ביכולת הפנייה של הרכב ועוד. צמיגים ישנים עשויים גם להתפורר. הפרדות דפנות הצמיג מהסוליה היא מתכון בטוח לתאונה קשה.
מה עוד חשוב לדעת?
בשוק ישנן כיום עשרות חברות צמיגים, ומספר אדיר של דגמים לבחירה. בכל הנוגע למחיר, אין תחליף לסקר שוק והתמקחות - מניסיון, מחירי המחירון תיאורטיים בלבד, והמחיר האמיתי במוסך בדרך כלל נמוך בעשרות אחוזים - פער שיכול להגיע למאות שקלים לצמיג.
ועוד נקודה: לחסוך זה חשוב וראוי, אבל בצמיג לא כדאי להתפשר יותר מדי: אם מעולם לא שמעתם את שם יצרנית הצמיג, היו חשדניים. בחרו צמיג ממותג ותיק ומוכר, ואל תתפתו לצמיגים עלומים וזולים באופן קיצוני. איכותם בדרך כלל בהתאם על כל המשתמש לנוחות הנסיעה, אורך חיי הצמיג ובטיחותו.
וחשוב במיוחד: צמיגים משפיעים באופן דרמטי על היכולת הדינמית וכושר הבלימה. צמיגים שונים - אפילו צמיג אחד חדש ושני ישן מאותו דגם - מספקים מקדם חיכוך שונה ובבלימה חזקה לדוגמה עשויים לגרום למכונית לאבד את כיוון הנסיעה. החליפו תמיד זוג צמיגים לפחות, ולתוצאה מיטבית עדיף להחליף רביעייה. הקפידו שהארבעה יהיו מתאריך ייצור קרוב, אותו דגם בדיוק וכמובן על לחץ האוויר הנכון.
כללי ברזל
- חובה: שני צמיגים זהים במידה, מאותו יצרן ודגם על אותו סרן. מומלץ שכל הארבעה יהיו זהים
- לא לסמוך על הפנצ'רמעאכר: לחץ אוויר ממלאים לפי המלצת יצרנית הרכב. "אני שם 30 אחי, זה מספיק לכולם" זו לא אופציה
- קנו צמיגים ממותג ותיק ומותר. גם אם זה עולה כמה שקלים יותר - זה משתלם ובטוח יותר
- בדקו את לחץ האוויר כשהצמיג קר - ההבדל לעומת צמיג חם עשוי להיות גדול ומטעה
- מומלץ לא לרכוש צמיג שגילו מעל לשנה, במוסך חייבים לציין בפניכם את גילו לפני הרכישה
- צמיג מתייבש עם השנים, וקשה לראות זאת. החליפו צמיג כל 4-3 שנים גם אם נסעתם מעט ורגוע
- צמיג רחב יותר יהיה יפה יותר. כל השאר במכונית ממוצעת - בעיקר חסרונות
למתקדמים - עוד כמה כללים
צמיגים ספורטיביים באופיים יהיו יקרים יחסית, יעניקו אחיזה מצוינת בכביש יבש אך ככלל אצבע, יתבלו מהר יותר. הם גם פוגעים במידה מסוימת בתצרוכת הדלק. לעומת זאת, יש צמיגים שמכוונים דווקא לצרכי נוחות. אלה יהיו נוקשים יותר ואוחזים מעט פחות, אך יעזרו לחסוך בדלק ובוודאי ישמרו על חייהם יותר מאחיהם הספורטיביים. בשוק יש גם צמיגי שטח גסי חריצים שמתאימים פחות מכולם לנסיעת כביש, ויש צמיגי "כל מזג אוויר" שמסייעים בפינוי מהיר ויעיל יחסית של מים בעת גשם.
נקודה חשובה נוספת היא מידות הצמיג וסיווג המהירות שלו. כל סוג של צמיג מוצע בשלל מידות. בכל מקרה, החוק קובע כי יש להשתמש במידת צמיגים המוזכרת ברישיון הרכב. לא תעשו כך, לא תוכלו לעבור את תהליך הרישוי השנתי, אבל זו רק הצרה הראשונה. כי אם אינכם יודעים בדיוק מה אתם עושים, יש בהחלט סיכוי שלמרות המראה האגרסיבי יותר של צמיג רחב, רק תרעו את יכולת הרכב.
זכרו. יצרנית הרכב יודעת באמת הכי טוב איזה צמיג מתאים לכם. היא תכננה את המכונית, בחנה אותה בשלל דרכים על פני-מאות אלפי קילומטרים וכיילה אותה בהתאם למידת הצמיג (ולחץ האוויר).
אז לפני שאתם רצים לקנות צמיגי 305/35 עם חישוקי "19 לפורד פוקוס סטיישן, כדאי שתדעו: צמיג רחב וגדול יפגע לכם בתצרוכת הדלק, בביצועים, בכיול מד המהירות, בנוחות הנסיעה ובאחיזה. זו אמנם תעלה בחלק מהמקרים, אך השליטה במכונית עשויה להפוך לקשה יותר. בקיצור - זה יפה, אבל ממש מיותר.