יבואנית פולקסווגן תפצה עשרות אלפי ישראלים
כתוצאה מהסדר שנחתם בין יבואנית פולקסווגן, חברת צ'מפיון מוטורס, לתובעים שטענו לכשל בתיבת המצמד הכפול (DSG), תשלם היבואנית 1,300 שקל ותאריך אחריות לכל מי שרכש מכונית בין השנים 2008 ל-2012
מאוכזבי תיבת ה-DSG ניצחו, היבואנית תיאלץ לשלם עשרות מיליונים ותאריך את האחריות. לאחר שנים של התכתשויות משפטיות, הגיעה חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי קונצרן פולקסווגן (פולקסווגן, סיאט, סקודה, אודי), להסדר בתביעה ייצוגית נגדה. תביעה זו עוסקת בתיבת ההילוכים המתקדמת של היצרנית, אשר ספגה בכל העולם ביקורת על אמינותה. בתביעה נטען כי תיבת ה-DSG - רובוטית כפולת-מצמד בגרסת שבעה הילוכים - הייתה פגומה במכוניות שיוצרו בין מאי 2008 למאי 2012. המקרה נדון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בפני השופט יהודה פרגו.
- בקשה לייצוגית ב-700 מיליון שקל נגד צ'מפיון
- DSG בבדיקה - 30 אלף מכוניות מוזמנות למוסך
- פולקסווגן מזמינה אלפי מכוניות עם DSG למוסך
כך זה עובד - תיבת ה-DSG של פולקסווגן:
בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד צ'מפיון הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב עוד בחודש מרס 2013, עמדה על כ-700 מיליון שקלים וכוונה כנגד צ'מפיון מוטורס וקונצרן פולקסווגן בגרמניה. עניינה של התביעה - ליקויים שהתגלו בתיבות ההילוכים הרובוטיות כפולות-מצמד (DSG) המותקנות במכוניות שונות של הקונצרן ומשווקות בישראל בדגמים שונים של המותגים פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה אשר שווקו בין 2009 ל-2011. בכתב התביעה צוטטו פרסומים מינואר 2012, בהם דווח על ליקויים שהתגלו בתיבה ואשר בגללם נתקעו לכאורה כלי רכב מבלי יכולת להמשיך בנסיעה, או נגרמו רעשים בתיבת ההילוכים ורעידות ברכב. לטענת התביעה במקור - בתחילה התכחשה צ'מפיון לקיומם של הליקויים.
במסגרת ההסדר המתגבש כעת תפצה היבואנית מספר רב של בעלי מכוניות המצויידות בתיבה - כל אחד מהם בסכום של 1,300 שקלים. בנוסף הסכימה היבואנית להאריך את האחריות על התיבה האמורה ב-30 חודשים או 30 אלף ק"מ, המוקדם מהשניים. יש להזכיר כי לפי נתוני הלמ"ס, נסועה כזו נצברת על-ידי מכונית פרטית ממוצעת בתוך פחות משנתיים.
ההסדר, שזקוק עדיין לאישורו הרשמי של בית המשפט לפני שייושם, כולל לפי הערכות שונות מספר עצום של מכוניות שנרכשו בישראל - בין 30 ל-45 אלף מכוניות משלל דגמי ומותגי הקונצרן הגרמני. המשמעות היא כי סכום פיצוי לבדו יעלה ליבואנית (עם או בלי עזרת היצרנית) סכום שינוע בין כ-40 לכ-60 מיליון שקלים, בהתאם למספר הלקוחות שיצטרפו לתביעה. לסכום זה יש להוסיף את עלות האחריות המוארכת לעשרות אלפי מכוניות, אף היא נאמד בסכום גבוה מ-10 מיליון שקלים.
יש לציין כי בתביעה שהוגשה ב-2013 נטען כי במקרים בהם התלוננו לקוחות על בעיות, הוחלפו להם מצמדים או מערכות בקרה, וכי רק לאחר פניות חוזרות ונשנות הודתה לבסוף צ'מפיון בקיומה של הבעיה, אך הודיעה כי היא נגרמה בשל האקלים החם בישראל. לתביעה צורפו קטעים מפרסומים בחו"ל שהעידו כי הבעיה קיימת לכאורה גם במדינות אחרות, וכי הנהלת פולקסווגן הכירה בבעייתיות התיבה בסין למשל, שם האריכה את האחריות ל-10 שנים או 160 אלף ק"מ.
לדברי מאיר איבגי, סמנכ"ל השירות בחברת צ'מפיון: "ההסדר הינו פועל יוצא של מחויבות צ'מפיון מוטורס לדאוג לשביעות רצון ולשימור נאמנות הלקוחות. כחלק מאותה תפיסת עולם ביצענו לנושא קמפיין שירות בהנחיית היצרנית". עוד נמסר מהיבואנית כי ההסדר "מתווסף לקמפיין שירות שבוצע בעבר על-ידי צ'מפיון מוטורס, בהנחיית היצרנית, במסגרתו בוצעו עידכונים המבטיחים את פעולתה התקינה והיעילה של תיבת ההילוכים".