סירק דה סוליי: פנטסטי, אלגנטי, תענוג גדול
בביקורם השני בישראל מספקים שוב לולייני "סירק דה סוליי" עולם פנטסטי, מדומיין, עם דמויות ססגוניות. הקרקס, שהגיע הפעם עם המופע "קידם", הציג אקרובטיקה גדולה מהחיים, שעשועי קהל ואלגנטיות מרשימה
איש לא יישאר שווה נפש אל מול האקרובטים המעופפים, הביצועים הפיזיים, הרקדנים, הליצנים והאווירה החלומית-קסומה של סירק דה סוליי, במופע החדש שלהם – 'קידם'. שוב צנח לו עולם פנטזיה - על צבעיו ומופעיו האקרובטיים שלא-יאמנו - על ריצפת הפרקט של היכל מנורה מבטחים אמש (חמישי).
סירק דה סוליי הגיעו לישראל לראשונה לפני שלוש שנים עם המופע "אלגריה" וזכו להתלהבות עצומה. המופע החדש של הקרקס הזה, שזורח כשמו ("קרקס השמש" - Cirque du Soleil), הוא אולי פחות ראוותני וברוקי מקודמו, אך הוא לא פחות קסום ועוצר נשימה.
כשסירק דה סוליי קמו, לפני 30 שנה בקנדה, הם פיצחו נוסחה שעובדת היטב כבר שנים. הם לקחו מתרבות הקרקסים עתיקת היומין את כל המרהיב והססגוני שבה, והוציאו ממנה את מרכיביה האכזריים, את מופעי בעלי חיים ומפגני האומץ הברוטליים. את הנותר, שעיקרו מופעי לוליינות וליצנות, הם שזרו בתוך סיפור מסגרת עם יסודות של פנטזיה וקסם, ועטפו את הכל בעושר וויזואלי ומוזיקלי רב. הצלחתם עצומה והם מריצים כיום יותר מ-20 מופעים במקביל. בכל העולם.
במקור סירק דה סוליי היו אמורים להגיע ארצה בקיץ שעבר. אך בגלל המלחמה בעזה המופע נדחה בשנה. ובכלל, הנעתו של מפעל כזה מארץ לארץ היא מבצע הפקתי מסובך. הלהקה ענקית, הציוד הטכני רב היקף, הבמה מחייבת בניית תקרה ייעודית עם מערכת מתלים ענקית לאקרובטיקה.
סיפור המסגרת של המופע הפעם עניינו בנערה בודדה שגדלה בבית מנוכר. היא בוראת לה אפוא חיים חליפיים: עולם פנטסטי, מדומיין, עם דמויות ססגוניות. במסע שלה לארץ החלום אנחנו פוגשים להטוטנים וליצנים ורקדנים, אכן עולם מופלא היא בראה לה: מפגני האקרובטיקה גדולים מהחיים, הליצנים אינטליגנטיים, שעשועי שיתוף הקהל שלהם מבריקים, התנועה זורמת, אין רגע דל על הבמה, כל הזמן מישהו נע וזע או מקפיץ דבר מה, הכל עשיר וססגוני, בקיצור תענוג גדול.
מה שמרשים במיוחד במופעי האקרובטיקה של סירק דה סוליי, זו האלגנטיות שלהם. זו לא רק הקלות לכאורה שבה הם מבוצעים, אלא החינניות המעוצבת שלהם. האקרובטים - רציניים וכבדי ראש - מאתגרים את מגבלות הגוף האנושי. אך גם כשמדובר במהלך של כוח וקואורדינציה קשה מאין-כמותו, הם לא יפקירו לרגע את האלגנטיות עד-תום של תנועתם.
ואכן מדובר כאן בפעלולים מדהימים שמשלבים תעוזה ויופי. קחו למשל את תרגיל הוילון. מומלץ שתקדישו לסרטון הזה כמה דקות. האקרובטית מבצעת, במשך כ-8 דקות, מעין מחול אווירי. היא נאחזת ומתלפפת ומתרופפת ומרחפת בגובה רב, נתלית על שני וילונות משי אדומים וארוכים, וללא כבל בטחון או רשת הגנה. הכוח הנדרש במקצת התרגילים הוא עצום. ועצום לא פחות שיווי המשקל הנדרש מהמבצעים.
כך למשל במפגן המזהיר של אקרובט ואקרובטית, המבצעים בלא שום עָזַר חיצוני, תרגיל מושלם המכונה 'הפסל'. גם התרגילים היותר מוכרים עשויים בסירק דו סולי באופן מזהיר. כך למשל הבנקווין (Banquine) - הבנקווין הוא מופע אקרובטי עתיק יומין, עוד מימי הביניים, שאין קרקס בלעדיו. אקרובטים גדולים וחזקים משמשים בסיס, מעין מקפצה אנושית, והם מעיפים בידיהם לאוויר אקרובטים קטנים וקלי תנועה, וקולטים אותם חזרה.
הבנקווין של סירק דה סוליי מבוצע על-ידי חמישה עשר איש ואישה, בסנכרון מושלם ובתלבושות מעוצבות. שיאו בהעפת אקרובטית אל ראש פירמידה אנכית של שלושה גברים העומדים זה על זה. כל היפה בעולם האקרובטיקה בא לידי ביטוי ברגע הפנטסטי הזה: כח, יציבה, שיווי משקל, אומץ ותעוזה ובעיקר שיתוף פעולה מדויק ונותן אמון.
סירק דה סוליי זו הצלחה נמשכת, כבר שנים רבות. ו'קידם', המופע שהושק אמש, אף הוא לא מכזיב. 'קידם' יציג כשבועיים, בהיכל מנורה (יד אליהו). לאור הצלחתם בפעם הקודמת, בקיץ 2012, ישראל הפכה מבחינתם לתחנת קבע אליה הם מתכוונים להגיע אחת לשלוש שנים, כל פעם עם מופע חדש.
ותמונה לסיום: בסופו של תרגיל הוילון גולשת הלוליינית במורד המשי האדום, אל זרועותיו של גבר הממתין למטה. היא נופלת שמוטת איברים בידיו, וכך הוא מחזיק בה, אל מול פני הקהל, בדממה. כאילו מבקש לומר "הנה השה לעולה. הנה קורבן שעשועיכם". זה רגע קטן, מודע לעצמו - שבא להזכיר לנו שיש אנשים אמיתיים מאחורי הדמויות האלה, שלא מן העולם הזה, המרחפות באוויר כאילו הן בנות אלים.