העתיד לפי ב.מ.וו: מימן, הזרקת מים וכלאיים
יצרנית הרכב הגרמנית חשפה באירוע מיוחד את טכנולוגיות העתיד שלה: מכוניות מימן בסיוע טויוטה, דגם כלאיים נטען משקע והזרקת מים למנוע
ב.מ.וו תציע בעתיד מנוע עם הזרקת מים, מערכות כלאיים נטענות משקע ביותר דגמים ומכוניות מימן. כך עולה מאירוע טכנולוגיות עתידיות שערכה היצרנית לאחרונה בצרפת. באירוע חשפה היצרנית טכנולוגיות הנמצאות כיום בשלבי פיתוח, בהן אחת פרי שיתוף פעולה עם טויוטה - חלק מפרויקט טכנולוגי שיצא לדרך בשנת 2013, וכולל שיתוף מידע ופיתוח של פלטפורמה למכוניות ספורט. אלו ישווקו כטויוטה (סופרה, כנראה) וב.מ.וו (סדרה 8, אולי) ופרטים אודותיהן עדיין אינם ידועים.
ב.מ.וו הדגימה באירוע את מכונית המימן שלה, אב-טיפוס המבוסס על ב.מ.וו סדרה 5 גראן טוריזמו. לרכב מנוע מימן מסוג תא-דלק, מערכת מתודלקת מימן ושיוצרת בתהליך כימי חשמל ללא פליטת מזהמים מזיקים. את האנרגיה החשמלית מנצל מנוע חשמלי להנעת גלגלי האב-טיפוס עם 245 כ"ס וטווח נסיעה של 500 ק"מ בין תדלוקים.
בניגוד למכונית חשמלית מבוססת מצברים, רכב מימן ניתן לתדלוק באופן דומה למכונית בנזין או דיזל בתוך דקות ספורות.
לצד ה-5GT, ב.מ.וו הציגה גם אב-טיפוס נוסף בעל עיצוב עתידני, ושנראה כפיתוח של מכונית הספורט i8 (רכב כלאיים שמשלב בנזין וחשמל עם טעינה משקע ביתי). לא ברור אם כך ייראה רכב מימן סדרתי של ב.מ.וו, שלא צפוי בכל מקרה לפני שנת 2020. שותפתה של הגרמנים, טויוטה, כבר משווקת במספרים נמוכים דגם סדרתי ראשון (מיראי).
כלאיים נטען, הזרקת מים
מלבד המימן, ב.מ.וו ניצלה את האירוע גם כדי לחשוף גרסת טרום-ייצור של הסדרה 2 אקטיב טורר. למיניוואן הקומפקטי בעל ההנעה הקדמית, שאינו משווק בישראל, נוספה מערכת כלאיים נטענת משקע עם טווח נסיעה של 38 ק"מ בין טעינות.
הרכב, שמבחינת עיצוב כמעט זהה לגרסאות הרגילות, יציע מהירות מרבית חשמלית של 130 קמ"ש ותצרוכת בנזין ממוצעת של 50 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה, זאת בהנחה שיצאתם לדרך שאורכה 100 ק"מ עם מצברים טעונים. לרכב מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר (136 כ"ס) שמניע את הגלגלים האחוריים, מנוע עזר חשמלי שמסייע לו עם 20 כ"ס, ומנוע חשמלי אחורי עם 88 כ"ס שמניע את הגלגלים האחוריים. יחד הם יוצרים הנעה כפולה לא קבועה ומאיצים את הרכב מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 6.5 שניות.
פיתוח שלישי שהוצג באירוע, היה הזרקת מים. הטכנולוגיה, שכבר הוצגה בעבר בגרסת אב-טיפוס של ה-M4, שולבה הפעם בדגם קרוב לייצור על בסיס הסדרה 1. על-פי ב.מ.וו, מדובר בהזרקה ישירה של מים ברסס לסעפת היניקה. פעולה זו יוצרת אידוי מים שמושך איתו חום ומפחית את הטמפרטורה במנוע ב-25 מעלות.
על-פי בדיקות ב.מ.וו, המערכת משפרת את יעילות הליך הבעירה, ומפחיתה תצרוכת דלק (בעד 8%) במיוחד תחת מצערת מלאה, מכיוון שהיא חוסכת בצורך להזריק דלק. בנוסף, המנוע סובל פחות מנקישות וניתן להעלות את יחס הדחיסה מ-1:9.5 ל-1:11, זאת מבלי להידרש לדלק באוקטן גבוה. הזרקת המים גם מביאה איתה נקודת הצתה מוקדמת יותר ולחץ גדישה גבוה יותר במגדש הטורבו, וכתוצאה מכך שיפור של 10% בהספק ובמומנט.
מערכת הזרקת המים כפי שהוצגה בעבר ב-M4:
הגרמנים מעריכים גם שהמערכת תסייע לשיפור אמינות המנוע - זאת משום שהיא מפחיתה את העומס התרמי על הבוכנות, שסתומים, מגדש הטורבו והממיר הקטליטי.
המערכת נתמכת במיכל מים בנפח חמישה ליטר, שלדברי ב.מ.וו אינו דורש מילוי מחדש בין טיפולים שגרתיים - למעט אם הרכב נוסע בתנאי חום קיצוניים או תחת עומס חריג, למשל במסלול מירוצים. בתנאי יומיום, המיכל מתמלא בין היתר על-ידי איסוף מים ממיכל העיבוי של המזגן.