שתף קטע נבחר

 

רפורמה בתחבורה הציבורית? שוב שכחו את הפריפריה

התוכנית של שרי התחבורה והאוצר תוזיל את המחיר רק עבור תושבי הערים הגדולות המשתמשים באוטובוס ורכבת. במקביל, הבעיות המהותיות לא נפתרו: תושבי ישראל מדירים רגליים מהתחבורה הציבורית בגלל התדירות הנמוכה, הנגישות הקלוקלת והתדמית הפגומה. החסרונות שברפורמה


 (צילום: חיליק סימני) (צילום: חיליק סימני)
(צילום: חיליק סימני)

משרד התחבורה הודיע השבוע על הוזלה משמעותית של תעריפי כרטיסי החופשי-חודשי באוטובוסים וברכבות והשילוב ביניהם. לכאורה מדובר בבשורה חיובית, אלא שבעקבות הפרסומים עולות כמה שאלות מהותיות שטרם ניתנה עליהן תשובה מספקת: עד כמה הרפורמה הזו ישימה? מדוע אינה כוללת בשלב הראשון נסיעות מהפריפריה למרכז? ומתי יירדו המחירים בפועל?

 

בתגובה לפניית ynet באשר לתאריכי היעד ליישום הרפורמה, נמסר ממשרד התחבורה כי היא צפויה אמנם לצאת לדרך תוך כמה שבועות, אך לא ננקב בתאריך יעד מדויק. עם זאת, שר התחבורה הנחה את מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרדו להיערך מיידית להפעלתה.

 

פרופסור אראל אבינרי, ראש המחלקה להנדסה וניהול מערכות תשתית באפקה-המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, סבור שהיעילות של המהלך תהיה מוגבלת: "קודם כל צריך לברך את הממשלה שבכלל עושה שינוי כזה, אבל הדבר הכי קל לעשות זה שינוי מחירים ולומר שברגע שיהיה יותר זול ישתמשו פחות ברכבים פרטיים. למעשה האפקטיביות של זה תהיה מוגבלת כי המשתמשים ברכב פרטי לא יעברו בהכרח לנסיעה באוטובוס.

 

"תחבורה ציבורית בישראל היא יחסית לא יקרה בהשוואה לעולם, אבל יש כאלה שלא נוסעים בה בגלל תדירות נמוכה, או נגישות גרועה לתחנה. חלק לא משתמשים בגלל חווית הנסיעה שלא תמיד נעימה, התחנות שלא תמיד מתוחזקות ולא מתאימות להמתנה בתנאי מזג אוויר של גשם או חום. אנחנו מפגרים בנושא הזה.

 

"נדרש טיפול שורש. כדי שתהיה מהפיכה, צריך שיפור משמעותי בתנאי השירות. יש כאן תופעה מדאיגה שמגיעה מתפיסה שתחבורה ציבורית פונה לאוכלוסיית עניות בעוד שהיא אמורה להיות לכלל הציבור. הקיבעון הזה בעייתי. אם רק נוריד מחירים ולא נשפר את השירות זה יביא לדעתי לקיטוב בחברה. פחות אנשים ממעמד הביניים ומעלה ישתמשו בתחבורה ציבורית. במערב אירופה וצפון אמריקה מנסים להשקיע בתחבורה הציבורית ולקרב אותה למעמדות אחרים שמייצרים הרבה יותר נסיעות".

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

על הרפורמה הודיעו אתמול שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון, ולפיה תעריפי נסיעה בכרטיס חופשי-חודשי משולב (אוטובוס ורכבת) ירדו בשיעור של בין 28% ל-42%. ההוזלה תחול בכרטיסי חופשי-חודשי משולבים בערים המרכזיות (תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע), ואמורה להתרחב בהמשך גם לנוסעים מזדמנים בכרטיסים יומיים ולקווים בינעירוניים.

 

לדוגמה, מחיר נסיעה מתל אביב לראשון לציון יירד ב-148 שקלים ל-252 (37%-) לחודש. נסיעה מתל אביב לנתניה תוזל ב-28% ל-351 שקל, ומתל אביב לרחובות המחיר יצנח ב-42% ל-286 שקל לחודש.

 

גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית, טוען שההכרזה על הרפורמה היא ספין שמטרתו לטשטש ולהשכיח את קיצוץ בתקציב פיתוח התחבורה הציבורית. "ראשית, אין לוח זמנים מסודר לרפורמה", הוא אומר. "בנוסף, בשביל היעילות של התוכנית צריך שיהיה חיבור חזק מאד בין תחנות הרכבת לאוטובוסים בכל גוש דן. כלומר שלא משנה מתי תגיע ברכבת, יחכה לך בכל מקום אוטובוס. כרגע זה לא קורה אפילו בתחנות עמוסות.

 

"דבר נוסף שחסר הוא הצטיידות באוטובוסים. להבנתי, תהיה כזו רק בעוד חודשים רבים. עד אז יהיה קושי גדול לעודד תחבורה ציבורית. הרפורמה הייתה אמורה לכלול הוזלה בכל הארץ, במיוחד בין הפריפריה למרכז, אבל זה לא יקרה. הנסיעות הללו יישארו יקרות. כלומר עדיין ישתלם כלכלית לנסוע ברכב פרטי. לזכותו של משרד התחבורה צריך להגיד שהוא מעוניין, אבל משרד האוצר לא מאשר לו. הרפורמה תעזור למי שנוסע קבוע בגוש דן, אבל שוב נוצרים עיוותים בין הפריפריה למרכז".

 

הנה זה מתחיל: העבודות על הרכבת הקלה    (צילום: אסף מגל)

הנה זה מתחיל: העבודות על הרכבת הקלה    (צילום: אסף מגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

איתי בן חיים, מנכ"ל ארגון "תחבורה בדרך שלנו", סבור מנגד שהרפורמה היא צעד בכיוון נכון, אבל בעיקר לתושבי גוש דן: "אנחנו שמחים שגם רמלה ולוד נכנסו לתעריפים של גוש דן, אבל בשלב זה מדובר בהתעלמות מהפריפריה. אזורים כמו עפולה, עמק יזראל, צפת והגליל לא כלולים בהוזלה. הפריפריה נזנחה. לא מדובר בהרבה מאוד כסף להשקיע, ובגלל ויכוחים שנמשכו שלוש שנים החליטו ליישם את המטרופולין תחילה. היו צריכים ליישם את הכול. אנחנו רוצים שזה יקרה כמה שיותר מהר".

 

משרד התחבורה: ערוכים למשתמשים חדשים בתחבורה ציבורית

ממשרד התחבורה נמסר: "הרפורמה במבנה התעריפים שהשיק השר כץ מתייחסת לארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל, ותיושם בחודשים הקרובים. במקביל לכך, משרד התחבורה כבר נערך ליישום השלב הבא של הרפורמה בקווי התחבורה הציבוריים הבין-עירוניים באוטובוסים וברכבת שיכללו את כל אזורי הפריפרייה.

 

"המשרד הקצה 120 מיליון שקלים בשנה ליישום הרפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. מעבר לתוספת זו המשרד הקצה תקציבים נוספים לתוספות שירות במטרופולינים הגדולים ובערים, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, במטרה לעודד נוסעים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.

 

"הרפורמה חוסכת מאות שקלים לנוסעי התחבורה הציבורית, העושים שימוש בכרטיס מנוי 'חופשי חודשי' ומגדילה את האטרקטיביות של השימוש בתחבורה הציבורית. תוכנית 'שילובים' שיזם משרד התחבורה נותנת מענה הולם לנוסעי הרכבת. כיום בכל תחנה ישנם קווי אוטובוסים מזינים ומהירים, המותאמים לשעות הפעילות של הרכבת.

 

"משרד התחבורה ערוך לקליטת כל משתמשי התחבורה הציבורית החדשים, שיעדיפו להשתמש באוטובוסים וברכבות. לצורך כך, הוקצו מאות אוטובוסים נוספים ברחבי הארץ. כך למשל באזור גוש דן בלבד יתווספו כ-300 אוטובוסים עד לסוף השנה, בתל אביב ובחיפה נוספו 30 מטרוניות (אוטובוסים רבי קיבולת) ובכוונת המשרד להוסיף אוטובוסים נוספים בהתאם לצורך".

 

טובעים במספרים

בתוך כך, היום הוגש לוועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה של הכנסת דו"ח היערכות לקראת העבודות על הרכבת הקלה. את הדו"ח, שערך מרכז המידע והמחקר של הכנסת, הציג היו"ר ח"כ דב חנין וממנו עלו כמה נתונים:

 

נדרש גיוס נרחב של כ-300 נהגי אוטובוס על מנת לאפשר הפעלה שוטפת של הקווים המתוגברים.

 

אומדן תקציב הקו האדום עומד על 14.38 מיליארד שקל והמועד הצפוי להפעלתו הוא 2021. לפי מבקר המדינה, המועד עשוי להידחות ל-2022.

דב חנין (צלום: עידו ארז) (צלום: עידו ארז)
דב חנין(צלום: עידו ארז)

מספר המועסקים באזורי העבודות על הרכבת הקלה המגיעים באמצעות רכב פרטי בשעות השיא עומד על 35 אלף איש. על פי הערכות חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), נכון ל-2015 נכנסים לטבעת הפנימית של המטרופולין כ-530 אלף כלי רכב מכל הסוגים, 470 אלף מהם פרטיים ומסחריים. 80% מהנסיעות לעיר מתבצעות ברכב פרטי.

 

על פי ההערכות, זמני הנסיעה בתחבורה ציבורית באזורי העבודות על הרכבת הקלה יתארכו בכ-20-15 אחוז.

 

יבוטלו חניות באזורי העבודות: חניות בצירים של יהודה הלוי, מקווה ישראל, לבונטין, בגין ורחוב הארבעה בתל אביב יבוטלו כדי לאפשר זרימת תנועה בציר העבודות. כך גם ברחוב ז'בוטניסקי ברמת גן ובבני ברק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים