הרכבת הקלה, תחנה 2: השבוע מתחילים בקרליבך, המדריך המלא לנהגים ולנוסעים
עבודות הרכבת הקלה בגוש דן ייכנסו ביום חמישי לשלב השני והקריטי: בניית תחנת קרליבך - שלושה מפלסים בעומק האדמה. הגשר המפורסם יפורק ורחוב החשמונאים ייסגר לתחבורה ציבורית בלבד לכיוון מערב. התחזיות קודרות: עומס כבד צפוי במסגר. צפו במפת התחבורה החדשה
קחו אוויר: ביום חמישי הקרוב זה קורה - עבודות הרכבת הקלה יתחילו באזור גשר מעריב, והרחובות דרך מנחם בגין, קרליבך ולינקולן ייחסמו לתנועה באזור זה. יום לאחר מכן ינוהלו באזור הסדרי תנועה חדשים. עבודות אלו יהיו הסנונית הראשונה לתחילת העבודות על "תחנת קרליבך" של הרכבת הקלה בגוש דן. גשר מעריב ייהרס, הכאוס התחבורתי צפוי להתגבר ויחולו שינויים במסלולי האוטובוסים.
עבודות הרכבת הקלה, שכבר יצאו לדרך בתחנת אלנבי, יעלו שלב עם תחילת העבודות על תחנת קרליבך. בנייתה מורכבת משום שהיא משלבת שלוש קומות תת-קרקעיות: הקומה הראשונה מיועדת לכרטוס, הקומה השנייה תשרת את נוסעי "הקו האדום" (מפתח תקווה עד בת ים) שעבודתו החלה בשבוע שעבר וצפויה להיגמר ב-2021. הקומה השלישית נועדה ל"קו הירוק" - קו עתידי שלא צפוי להיבנות עד לסיום "הקו האדום".
"תחנת קרליבך" תהיה כולה מתחת לקרקע והיא נחשבת לתחנה הגדולה והמורכבת ביותר לבנייה מבין כל התחנות התת-קרקעיות של "הקו האדום". חברת "דניה סיבוס" נבחרה לבצע את בנייתה, והיא זאת שאחראית גם על בניית מסילת הרכבת לירושלים לצד חברה זרה.
לפניכם תמצית השינויים בתנועה מיום חמישי
צומת מעריב ייסגר לתנועה לבאים מרחוב קרליבך. ניתן יהיה לבצע פניית פרסה.
צומת מעריב ייסגר לתנועה לבאים מרחוב לינקולן. ניתן יהיה לבצע פניית פרסה.
התנועה בין צומת מעריב לרחוב מזא"ה תותר לתחבורה ציבורית בלבד בשני הכיוונים.
רחוב התעשייה יהפוך לחד-סטרי. הכניסה מרחוב המסגר והיציאה לדרך מנחם בגין.
רחוב המלאכה יהפוך לחד-סטרי. הכניסה מדרך מנחם בגין והיציאה לרחוב המסגר.
תתאפשר פנייה שמאלה מרחוב המלאכה לרחוב המסגר. תתאפשר פנייה לרחוב נחמני מדרך מנחם בגין.
ביום רביעי הקרוב יהפוך רחוב החשמונאים לנתיב תחבורה ציבורית בלבד (ממזרח למערב בלבד).
באותו היום ייפתח מעבר לכלי רכב ברחוב הארבעה, מדרך מנחם בגין.
גשר מעריב ייהרס בפיצוץ מבוקר
בשלב הראשון של ביצוע העבודות, ייהרס גשר מעריב בפיצוץ "מבוקר ועדין", כך לדברי נת"ע. ההריסה תתאפשר רק כשבוע לאחר חסימת האזור בתיאום עם משטרת מחוז תל אביב. החלטה על מועד מדויק תתקבל בימים הקרובים לאחר שהחברה הקבלנית, דניה סיבוס, וחברת תמר גרופ, האמונה על פיצוץ גשר מעריב, יציגו בפני משטרת מחוז תל אביב את היערכותם הבטיחותית בזמן הריסת הגשר.
הגשר, ששמו הרשמי "גשר הנשרים" ומכונה "גשר מעריב", נבנה על ידי חברת נתיבי איילון ונפתח לתנועה לראשונה ב-17 ביולי 1976. לפני כחודש הגיע לידי ynet סרטון הדמיה שהוגש כאחת האפשרויות להסרת הגשר. במסגרת אפשרות זו יוטמן חומר נפץ בכמה קידוחים בעמודי הגשר, לאחר מכן יכוסו אלה בשכבות הגנה למניעת הדף, ולבסוף יופעלו המטענים באופן מדורג ויגרמו לקריסת הגשר מצפון לדרום.
בחברת נת"ע, האחראית על הפרויקט, אמרו בעבר כי לפי אפשרות נוספת, הגשר יפורק באופן "שקט": חלקי הגשר השונים יוסרו בזה אחר זה, ראשית המעקות המחוברים בברגים, אחר כך חלקי בטון שונים, מיד לאחר מכן תוסר שכבת האספלט ולבסוף יוסרו קורות הגשר הגדולות והכבדות באמצעות מנופים. בדרך זו, שתימשך כמובן זמן רב יותר, יהיה ניתן למנוע ענני אבק בסביבה ולא ייווצר סיכון כלשהו למבנים בסביבה.
לאחר פירוק הגשר יוקם במקומו מעבר לכלי הרכב מרחוב יצחק שדה לרחובות לינקולן וקרליבך - אלא שעל פי נת"ע, העבודה על המעבר תחל רק עם סיום השלמת העבודות על התחנה - שצפי בנייתה נע בין ארבע לחמש שנים. עד שזה יקרה יהיה ניתן לעבור בסמוך לעבודות רק באמצעות תחבורה ציבורית.
במשרד התחבורה, חברת דן ונת"ע ביצעו שינויים בקווי הנסיעה של האוטובוסים שחצו את הגשר מתחתיו. כעת הנתיבים שעברו במקביל (ברחוב מנחם בגין) לגשר בעבר ישרתו אך ורק תחבורה ציבורית. השינויים בהסדרי התנועה בתקופת העבודות חייבו הסטה של 13 קווים, בעיקר כאלה העוברים דרך רחוב קרליבך, לצירי תנועה חלופיים סמוכים. בנוסף שונו מיקומי התחנות של קווים אלה (למפת הקווים המלאה לחצו על התמונות להגדלה למעלה).
העומס הגדול - החשמונאים והמסגר
רחוב החשמונאים צפוי לספוג את עומסי התנועה הגדולים. לקווי התחבורה הציבורית שכבר עוברים לאורכו של רחוב מנחם בגין לצד גשר מעריב - יתווספו הקווים שנהגו לחצות מתחת לגשר. כלומר, הקווים שמגיעים מרחוב מנחם בגין מכיוון דרום וכיום פונים לרחוב קרליבך מתחת לגשר מעריב יופנו לרחוב החשמונאים, ושם יבצעו מעקף ולאחריו ימשיכו לעבר מסלולם המקורי. בשל העומס הצפוי יהפוך רחוב החשמונאים לנתיב לתחבורה ציבורית רק לכיוון מערב מצומת דרך בגין ועד צומת קרליבך.
מסלולי הקווים שהיו מגיעים מרחוב יצחק שדה, חוצים את רחוב המסגר וממשיכים מתחת לגשר ישונו – כעת האוטובוסים הללו ייסעו על רחוב יצחק שדה, יפנו לדרך בגין וימשיכו שמאלה לרחוב החשמונאים.
הקווים שצפויים להשתנות החל מיום חמישי: קו 9 ו-239 (רידינג-טייסים), קו 39 (רידינג-שכונת עמידר ברמת גן), קו 23 (כרמלית), קו 26 (תל אביב-חולון), קו 168 (כרמלית-קריית אונו), קו 174 (רידינג-רחובות), 175 (רידינג-ראשון לציון) וקו 570 (תל אביב-הוד השרון). קווים אלה צפויים לעבור ברחוב המסגר, והוא צפוי להיות כעת עמוס יותר.
שינויי תנועה צפויים גם במסלולי מוניות השירות שעוברות בדרך מנחם בגין כמו קו 51 (פתח תקווה-תל אביב). מוניות בקו זה נוסעות כיום על גשר מעריב, כמו גם מוניות בקווים לכיוון נתניה, טבריה, נצרת ואום אל-פחם. לכן, מסלולי מוניות השירות יוסטו מדרך בגין לרחוב המסגר בקטע שבין רחוב הרכבת לרחוב החשמונאים – בשני הכיוונים.
ביום חמישי יוקם מהשעה 19:00 אוהל חפ"ק באזור מתחם העבודות. בשעה 20:00 ייסגר מתחם אזור העבודות ויוכנסו בהדרגה הכלים לעבודה. ביום שישי החל מהשעה 6:00 בבוקר ייפתח חדר מצב משולב בעיריית תל אביב ובו נציגי הרשויות השונות, נציגי משטרה, משרד התחבורה ונת"ע ומשם ינהלו את האירוע. שר התחבורה ישראל כץ מסר כי "בדומה לתחילת העבודות על תחנת אלנבי, אנו נערכים גם הפעם בצורה רצינית ויסודית. למרות המורכבות בבניית תחנת קרליבך, שתשרת בעתיד גם את הנוסעים של הקו הירוק, הנחיתי את חברת נת"ע לנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי לצמצם את הפגיעה בזרימת התנועה באזור, גם אם יידרשו שינויים נוספים בהסדרי התנועה במהלך התקופה".
בעלי "מפגש הסטייק": "לא יודע איך אגיע לעבודה"
אם עד כה העבודות ב"תחנת אלנבי" לא השפיעו רבות על העסקים ברחוב מנחם בגין, כעת תחילת העבודות על "תחנת קרליבך" מדירה שינה מעיניו של עמית פישרמן, מבעלי מסעדת "מפגש הסטייק". "המצב מדאיג מאוד. הלקוחות שלי שואלים אותי 'איך נגיע אליך?' ואין לי תשובה. אני מתפלל שלמרות חסימת דרכי הגישה למסעדה, הלקוחות ימשיכו עדיין להגיע".
מה שקרה לבעלי העסקים בירושלים מלחיץ אותו. סוחרים דיווחו אז על ירידה של 70 אחוזים במכירות במהלך העבודות. "אני לא רוצה כסף מהמדינה, אנחנו אנשים חרוצים שרק רוצים שייתנו לנו לשרוד. אני אפילו לא יודע איך אני הולך להגיע לעבודה".
עמית מעסיק במסעדתו 35 עובדים וגם הם ייתקלו בבעיה בהגעה למשמרות. "אני לא יודע מה יהיה איתם, אני עדיין לומד את השטח, אולי מי שיביא את העבודה יהיו הפועלים של הרכבת?", תהה, ספק בצחוק ספק ברצינות. "מה יהיה לי לעשות אם לא לשחרר אותם? וזה דבר גורר דבר. זה ישפיע גם על הספקים ועל העובדים שלהם, כמו תאונת שרשרת. לא מבינים את עוצמת הנזק".