"הרכבת הקלה תעמוד 25% מהזמן. זה לא הגיוני"
העבודות על הרכבת הקלה יעלו לציבור הון וידרשו ממנו סבלנות ואיפוק במשך שנים ארוכות, אך בסופו של דבר יעניקו לו אמצעי תחבורה רק במשך 75% מהזמן. בתנועת "ישראל חופשית" טוענים כי מדובר באבסורד, ומבקשים משר התחבורה לשקול את הנושא מחדש
תחת הכותרת "פעילות הרכבת הקלה בסופי שבוע וחגים", פונה היום (ב') תנועת "ישראל חופשית" באמצעות מיקי גיצין, מנכ"ל התנועה וחבר מועצת העיר תל אביב, לשר התחבורה ישראל כץ. במכתב שהעבירה התנועה ל-ynet מבהיר גיצין כי מדובר "בפרויקט בעל חשיבות עליונה לפיתוח מטרופולין גוש דן, וכולנו תקווה שהוא יצעיד את התחבורה הציבורית בישראל לעידן בו אנחנו חיים". אך בהמשך הוא מציין כי "על פי התוכנית הנוכחית, הרכבת צפויה לשבות בסופי שבוע וחגי ישראל. משמעות הדבר כי הרכבת לא תפעל בכ-25% מימות השנה וזה אינו מצב הגיוני. אבקשך לשיקול מחדש את החלטתך ולמנוע זריקת משאבים רבים לטמיון מסיבות פוליטיות שאינן רלוונטיות".
הזנקת העבודות - צפו בשר התחבורה וראש עיריית תל אביב בחמ"ל:
לדברי גיצין, "פרויקט הרכבת הקלה חריג בגודלו ועוצמתו, וכך גם ההשקעה הכספית בו. לפי יעדי התוכנית הוא מתוכנן לשנות את מאפייני התחבורה הציבורית במדינת ישראל בכלל ובגוש דן בפרט". גיצין מוסיף כי "עם זאת, וכמו שקבעו כבר מומחים, אין אפשרות לקיים פעילות תחבורה ציבורית יעילה כאשר היא מושבתת לזמן רב מימות השנה. חבל יהיה לגלות כי המשאבים הרבים שמושקעים ברכבת הקלה והמחיר הרב שמשלמים רבים מאיתנו על חפירת ובניית התשתית לרכבת יהיה לחינם, ובפועל כמות כלי הרכב הפרטיים לא תפחת באופן משמעותי".
גיצין מסביר כי הפסקת פעילות הרכבת הקלה מכניסת השבת ועד צאתה ובמהלך חגי ישראל, הופכים עבור תושבים רבים את הוויתור על רכב פרטי לבלתי אפשרי. בכך מנוטרלת הרכבת הקלה מאחד היעדים היותר-מבורכים של הפרויקט. "מהלך שכזה עתיד ליצור מצב אבסורדי, בו תושבי המרכז יכולים להשתמש בתחבורה ציבורית בכל ימות השבוע, אבל נאלצים להחזיק ברכב פרטי רק לצורך שימוש בסופי השבוע", הוא אומר
"בניגוד לקווי אוטובוס, הרכבת הקלה היא פרויקט חדש ואיננה חלק מסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, ולכן לא נכון מבחינה תחבורתית וחברתית להשבית את הרכבת. מדובר במהלך בעל השלכות משמעותיות על כל תפיסת התחבורה הציבורית בישראל", הוא אומר. בתנועת ישראל חופשית מבהירים כי ברור שהפעלת הרכבת הקלה בשבת יכולה להיות במתכונת שונה מפעילותה במהלך השבוע.
בעניין זה יש להזכיר כי לפי סקר שנערך לפני כארבעה חודשים על-ידי מכון המחקרים סמית עבור עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, חלק ניכר מהציבור היהודי בישראל מעונין בתחבורה ציבורית בשבת. מהסקר עלה כי 74% מכלל הציבור תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית במתווה שונה גם בשבתות, וכי אחוז דומה מאמין כי הדיון הציבורי בנושא חוצה גבולות פוליטיים. בין היתר עלה כי 70% ממצביעי הליכוד תומכים בהפעלת אוטובוסים בשבת, 85% ממצביעי ישראל ביתנו ו-79% ממצביעי כולנו. בקרב המפלגות החרדיות עומדת ההסכמה לאוטובוסים בשבת על 9% בלבד, ובקרב מצביעי הבית היהודי רק 42%.