הבורסה הסינית בירידה - ושוק הרכב סובל
הירידות החדשות בבורסה הסינית הובילו להתקררות בשוק הרכב הגדול בעולם, שעה שרוכשים שחוששים לגורל כספם נוטשים את אולמות התצוגה
האם שעתו היפה של שוק הרכב הסיני מאחוריו? הצניחה במניות הנסחרות בסין הביאה איתה מכה לשוק הרכב המקומי, ובפרט לפלח מכוניות היוקרה. יותר מכך, המהלומה מתחילה להתפשט למותגי מיינסטרים, בשוק הרכב הגדול בעולם שיצרניות רבות מתבססות עליו כמקור רווח עיקרי.
מכירות הרכב בסין צנחו ביותר מ-7% בחודש יולי בהשוואה לשנה שעברה, לאחר שמפולת בבורסה מחקה מיליארדי דולרים מכיסי משקיעים - הבריחה אותם גם מאולמות התצוגה. מדובר בירידה החודשית הגדולה ביותר מזה שנתיים חצי ובחודש ירידות רביעי ברציפות. ובסך הכל מדובר בירידה החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי העולמי של 2008.
מכירות הרכב בסין צמחו בשבעת החודשים הראשונים של השנה בפחות מאחוז, הגידול הקטן ביותר מאז שנת 2009 לפחות. מותגים זרים דוגמת פורד וניסאן הודיעו על היערכות לירידה במכירות וצפי לפגיעה ברווחים בגלל מלחמות מחירים. כל זאת צפוי להגדיל את המלאים המחכים לקונים במגרשי המכירה ולהקשות על היצרניות.
בכיר ברשת השיווק הסינית של פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה במדינה, סיפק הצצה לסוכנות הידיעות רויטרס לגבי המצב בה נמצאים סוכני המותג. לדבריו, ביצרנית דורשים מסוכניה לעמוד ביעדי המכירות שנקבעו לפני המשבר, וכתוצאה מכך הם נאלצים לרכוש מכוניות רבות ולאחסן אותן, למרות שאין די ביקוש מצד הקונים. "הסוכנים הם הראשונים שבוכים", ציין המקור, שנותר בעילום שם.
בפולקסווגן הגיבו לטענות בכך שסוכנים בריאים כלכליתהם חלק מהאסטרטגיה השיווקית של החברה, וכי "רק סוכנים מרוצים מבטיחים לקוחות מרוצים".
לא הכל שחור
למרות הירידה ביולי, יש יצרניות שעדיין מפגינות סימני אופטימיות - הונדה וטויוטה למשל, מציגות השנה צמיחה תודות להשקת רכבי פנאי חדשים. וחלק מהאנליסטים מעריכים כי שנת 2015 תסתיים דווקא בצמיחה בשוק הרכב, לאחר ששוק המניות יתייצב.
לדבריהם, בשנה הבאה תהיה צמיחה של פחות מ-10%, ורמת מכירות גבוהה תעקוף את שיאי העבר. הסיבה? גם נוכח המשבר, בסין יש עדיין רמת מינוע נמוכה מאוד בהשוואה לגודל האוכלוסיה ולצמיחת הכלכלה, לעומת רמת המינוע באירופה וארה"ב.