"4.48 פסיכוזה": בכל מקרה תצאו מוטרדים
תיאטרון חיפה נדרש לאומץ רב להעלות על במתו הגדולה את "4.48 פסיכוזה" של שרה קיין. הטקסט הבלתי אפשרי של אחת הכותבות המבריקות בהיסטוריה של המחזאות העולמית הפך בידיו של הבמאי עמיר קליגר ליצירה חד פעמית. למיטיבי לכת
חושך. ייקח קצת זמן, כדי נשימה, לפענח את הקולות - דלתות חורקות ונטרקות, צעדים ממהרים, הד של מסדרונות ארוכים. קולות מחוללי מציאות וספקות. אולי זה רק בראש שלי? אולם תיאטרון כמו חלל מוח שבו המוזיקה הופכת לקולות מבלבלים. "4.48 פסיכוזה", אולי הטקסט הקשה ביותר לפיצוח של המחזאית הבריטית שרה קיין, הפך בתיאטרון חיפה ליצירה חד פעמית, אירוע משמעותי ויוצא דופן ולא רק כיוון שמדובר בפעם הראשונה שהממסד התיאטרוני בישראל אזר עוז להתמודד עם טקסט מעורר מחלוקת של אחת הכותבות המבריקות והמשפיעות בהיסטוריה של המחזאות העולמית.
זו עבודה מזוככת של הבמאי עמיר קליגר כמו פצצה חכמה, נקייה, כירורגית. אין הסחות דעת. אין הנחות. קליגר מנתק את הצופה, מרחיק אותו מעבר לקיר הרביעי, מעבר למסגרת הבמה. אתה בסרט או בביקור בגן חיות. אתה מציץ לרגעים אינטימיים של דיבור פנימי, חור שחור שבולע לתוכו דמות אישה שנפרמת מול עיניך, טובעת במערבולת שאין סיכוי להיחלץ ממנה. זה משאיר את העולם החיצון אימפוטנט. זה מגחך את הממסד הרפואי ומציג אותו כיהיר, עיוור למהות ומוגבל בכל המובנים. כשהשיגעון הולך ומשתלט על הראש, זה הגוף שמשתחרר או משחרר אחיזה, הופך לקל, רוקד את עצמו.
זו הצגה שאוהבים או שונאים, ממש כמו את המחזות של קיין. כך או כך תצא מאולם התיאטרון מוטרד. האלימות, שנוכחת בכל מחזותיה, מופנית כאן כלפי פנים ובאופן פרדוקסלי זה רך, חומל ומעורר חמלה. את "4.48 פסיכוזה" כתבה חודשים ספורים לפני שהתאבדה. דיכאון קליני, התקפים פסיכוטיים, כניסה ויציאה ממחלקות סגורות בבתי חולים פסיכיאטריים. במובנים רבים זהו שיר פרידה שזועק מעבר לכאב ומשאיר לעולם להתמודד עם חוסר היכולת שלו להתמודד. במובנים רבים זה נס שקשה להסביר איך קרה: קיין כתבה את הכאב לפרטי פרטיו ממעמקי הכאב, את הפסיכוזה מתוך התהום עצמה ולא מהתבוננות או מחקר. "הם יאהבו אותי על מה שהורס אותי", כתבה: "החרב בחלומות שלי, האבק של המחשבות שלי, המחלה שדוגרת בקיפולי המוח שלי". אי אפשר להסתכל. אי אפשר שלא.
אישה מבריקה, אקסצנטרית, מודעת עד כאב, כותבת/מדברת טקסט חשוף, בוטה וישיר, חודר בשר ומנוקד בהומור שחור. לא פשוט לעבד את הטקסט המקוטע הזה להצגה קוהרנטית - זה כובל אך בו בזמן משחרר. כובד האחריות לפרק אותו ולהרכיב, מונח על כתפי הבמאי בלבד. קליגר בחר בחכמה רבה להשתמש בשברי המחשבות כמו מצמוצים - בין אור לחושך במובן הפיזי והנפשי. כמו Fade To Black בעריכה קולנועית. הצופה נכנס ונזרק אל ומתוך רגעים, סיטואציות, מחשבות. הבמה מכילה את הטקסט, מדברת בשפתו.
עיצוב הבמה של עמית דרורי, נקי ומדויק. קופסה מלבנית שמפרידה את השחקנים מהעולם החיצון בקיר זכוכית ומרוחקת מטרים ספורים משפת הבמה. כסא. מיטה. אור לבן-ירוק-חושך. עיצוב התאורה של פליס רוס ממסגר הלך רוח. התאורה כמו פס הקול, מוזיקה מקורית של גיא כוכבי, לוחצים על כפתורי רגש. זה מיזוג מושלם של צורה ותוכן. את העבודה התנועתית, של אופיר דגן, מגדירה התכנייה: הדרכת גוף. זו הגדרה מדויקת כיוון שבאופן נדיר קיים סינכרון מושלם בין הטקסט-ההתכווננות הרגשית והאחיזה/אבדן האחיזה של הגוף. דגן כמו צייר שמפזר נקודות צבע מרפרפות על בד, באופן כמעט בלת מורגש, הוא עוסק ביד עדינה בניואנסים וגם זה נדיר.
.
גבר ואישה. רופא ומטופלת. קיר מפריד גם ביניהם. הדיפוזיה רגעית, על פי רוב החדירה לחלל הפרטי-ציבורי, חד-צדדית. זה שיח חרשים שמתנהל – שני מונולוגים שבהבלחות מעמידים פני דיאלוג. זה החופש של גוף אחד מול הקשיחות של הגוף השני. היא מים זורמים, הוא סלע. לה הכנפיים לנסוק ולהתרסק, לו הפרקטיקה.
אז כן, הדואט הזה הוא למעשה שתי עבודות סולו שנוגעות זו בזו לרגעים וממשיכות בשלהן, אבל אחד נדרש לשני כדי להשלים את התמונה. לירון בן שלוש סוחבת על גבה תפקיד שהוא צלילה למים עמוקים בלי אוויר. לעתים נדירות יודע שחקן להגיע לכוונון כלים כל כך מדויק ולשליטה במינונים – רגש, קול, גוף - במידה שכזו. הפעולה צריכה לפנות מקום לטקסט, אבל באותה הנשימה לתחום אותו. היא רצה כמו נוירון משוגע בין נקודות קיצון – מוחזקת ורפויה. מהירה ואטית. מחוברת ומנותקת. בפנים ובחוץ. זה מרתון הישרדות שצריך לא רק לרצות לרוץ, אלא גם למצוא בעצמך את הנשימה לצלוח אותו.
ישי גולן הוא הקול השקול בתוך הרעש שבראש. זו דמות קיימת או לא קיימת, אבל נוכחת ומשמעותית. קול שיודע איך ומה, אבל לא מתעסק בשאלה הגדולה: "למה". השקט, הריכוז והרגישות שגולן מביא איתו לבמה הם מראה הפוכה שמחזקת את הדימוי. הוא קר רוח אבל לא מנוכר. אמפתיה שמתרגמת לפעולות פרקטיות. מול הספינה שמתנפצת אל הסלעים, העוגן הזה - כבד וחזק ככל שיהיה - לא יכול לגלים ומאבד אחיזה. הייאוש הזה לא נהיה יותר נוח ולא נמוג.
"4.48 פסיכוזה" היא מסע ארוך אל תוך החושך. אין בה רגע של שחרור או קתרזיס שהתיאטרון, הקולנוע ואפילו הספרות העכשווית נמלטים אליו בדרך כלל, אבל יש בה כנות. זו לא הצגה מנחמת ולמרות זאת היא מאפשרת להיאחז במה שיש. זה לא מעט. להעלות הפקה שכזו, במושגים של היום, זה לא פחות מהתאבדות, על אחת כמה כשמפנים עבורה את הבמה הגדולה. משה נאור, מנהלו האמנותי של התיאטרון, עשה את זה קודם עם כניסתו לתפקיד בהפקה "מי דואג לילד" גם היא כיוונה במודע למיטיבי לכת. זה אומר לא מעט. 95 קילומטרים מתל אביב יש תיאטרון שמרשה לעצמו לנסות. חוויה ששווה להתנסות בה.