שתף קטע נבחר

רחפנים בלי רישיון: "הסכנה הכי מוחשית"

התקרית שנחשפה ב-ynet - כמעט התנגשות בין רחפן למטוס נוסעים - ממחישה את הבעייתיות: מספר הרחפנים בארץ זינק, חובבים לא צריכים רישיון ומפגש עם מטוס עלול להוביל להשבתת מנועים. "זה מטריד מאוד את הטייסים"

 

התקרית החמורה שהתרחשה ליד נתב"ג שלשום (יום ב') ונחשפה לראשונה ב-ynet, שבמהלכה רחפן חובבים כמעט התנגש במטוס נוסעים של חברת "בריסל איירליינס", ממחישה את הבעייתיות בישראל בתחום הרחפנים הנחשב לפרוץ. "אם רחפן כזה יפגע במטוס יכולה להתרחש קטסטרופה", הזהיר טייס בכיר באל על.

 

בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית במספר מטיסי רחפנים בשמי ישראל. העובדה שניתן לרכוש את כלי הטיס הזעירים בזול, דרך משלוח מאתרים בחו"ל כדוגמת e-bay ובהיעדר פיקוח הדוק של הרשויות בישראל, מייצרים כאב ראש לרשות התעופה האזרחית, שאחראית לפקח על הנעשה בשחקים.

 

מטוס מאותו הדגם שכמעט נפגע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מטוס מאותו הדגם שכמעט נפגע(צילום: shutterstock)

ל-ynet נודע כי בשנתיים האחרונות שלח איגוד הטייסים בישראל נציג בכיר למפגשים בנושא הרחפנים שמתקיימים באירופה. מאחר שהתחום מתפתח בקצב מסחרר, טרם נקבעו נהלים חדשים. "רחפנים הופכים עם הזמן להיות כמו מה שהיה בעבר עם ציפורים", הסביר טייס בכיר באל על. "לשמחתי עדיין אין ניסיון עבר של התמודדות עם פגיעת רחפן במטוס, אבל מצד שני זאת הפכה להיות הסכנה המוחשית המאיימת ביותר".

 

לדבריו, רחפן לא יכול להפיל מטוס במפגש מיידי, אולם יכול בהחלט להוביל להשבתת מנועים ובכך לסכן את שלום הנוסעים. "כרגע משתדלים לשמור על מהירות נמוכה בגובה נמוך, ובו עלולים לפגוש ציפורים וכעת גם רחפן. הנושא מטריד מאוד את הטייסים והוא מוגדר סיכון הולך וגובר".

 

לאחרונה התברר כי גם טייסי הכיבוי כבר דיווחו לרשויות על רחפני צילום שמפריעים בעבודתם בעת כיבוי שריפות. "כלי הטיס הקטן הזה מסכן את טייסי הכיבוי במהלך כיבוי שריפות שדה ויער", נמסר הבוקר מהרשות הארצית לכבאות והצלה. "מטוסי הכיבוי חייבים לצלול לגובה נמוך מאוד על מנת להטיל בצורה האפקטיבית ביותר את החומר שבו הם משתמשים לכיבוי האש וזהו הגובה שבו מוטסים גם הרחפנים. אנו מזהירים מפני סכנה אמיתית להתנגשות ותאונה אווירית".

 

ברחפנים בארץ עושים שני שימושים עיקריים: שימוש מסחרי שדורש רישיון מטעם רשות התעופה האזרחית (רת"א), ושימוש בידי חובבים, שאינו דורש רישיון. איתי ארבל, בעלים משותף בחברת לול טי-וי המוכרת ומייבאת רחפנים ברישיון, הסביר: "כמי שפועל עם רישיון המשמעות היא שכל יציאה שלנו לעבודה באוויר נעשית בתיאום עם חיל האוויר והרשויות הרלוונטיות תחת מגבלות שנקבעו מראש, כדוגמת איסור טיסה מעל אנשים, מעל אזורים אורבניים ובאזורים של נמלי תעופה. מגבלות אלו חלות גם על חובבים".

 

לטענתו של ארבל, העובדה שהרחפנים בעלי יכולות טכנולוגיות מתקדמות הפכו את התחום לנגיש גם לכאלה שאינם בקיאים בעולם התעופה. "היום רחפן יכול לטוס לבד והכי טוב בשבילו שלא נוגעים בסטיקים. אי-אפשר למנוע מאנשים להטיס רחפנים אבל בהחלט צריך להקל את התנאים להוצאת רישיון שכיום יקר מאוד, ובנוסף לפעול בתחום החינוך וההסברה".

 

הרחפנים המתקדמים והחדשים המצויים כיום בשוק מסוגלים להגיע גם לגבהים של יותר מ-2,000 מטרים, ומחירם נע בין עשרות בודדות של דולרים לאלפי דולרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים