מהי הדרך הטובה ביותר להתכונן לבחינות?
רגע לפני שנחזור מחופשת הסמסטר לשגרת לימודים אינטנסיבית: לפניכם כמה טיפים ללמידה נכונה ולעמידה ביעדים, שיסייעו לכם לא להתייאש בדרך
שוב מתחיל סמסטר חדש, ושוב אנחנו מבטיחים לעצמנו שהפעם נעשה את כל מה שצריך כדי להצליח בלימודים. נלמד ברצינות, נגיש את העבודות והמטלות בזמן ונתכונן לבחינות.
לכתבות נוספות בערוץ לימודים :
- שותף קמפוס אידיאלי: עם מי כדאי ללמוד?
- סטודנטים, כך תשיגו אנגלית ברמת שפת אם
- מהו משך הזמן האפקטיבי ביותר ללמידה?
אבל בטח נזכור שאת אותן הבטחות כבר הבטחנו לעצמנו בסמסטר שעבר - ולמרות הכל לא ממש עמדנו בהן. ההישגים הלימודיים לא היו ממש טובים, ועם יד על הלב גם מידת ההשקעה והעמידה במטרות לאורך הסימסטר לא היו בשיאן. הנה כמה נקודות שכדאי להקפיד עליהן בכדי לעמוד במטרות שהצבנו לעצמנו:
איסוף מידע
איסוף המידע יכלול את כל היבטים הרלוונטיים ללימודים במהלך הסמסטר:
דעו מה הם חומרי הקריאה המומלצים בסילבוס של כל קורס. ניתן להיעזר בחומר של סטודנט שסיים את הקורס בהצלחה (רצוי, מסטודנט שסיים לאחרונה ולא מישהו שהחומר הלימודי שלו לא עדכני).
מי המרצים שמעבירים את הקורסים הסמסטר? האם יש צורות למידה או כתיבה (של עבודות או תשובות) שהם מעדיפים?
מה סוג וסגנון הבחינה אליה אנו ניגשים בסוף הקורס? איזה שאלות נהוג לשאול ואילו שאלות נשאלו בבחינות בשנים הקודמות?
האם יש מטלות שבועיות קבועות במהלך הסמסטר?
האם יש משימות ותרגילים או מטלות קריאה בלבד?
איסוף המידע מאפשר לנו להבין את היקף החומר שאנו ניצבים בפניו בכל קורס ומה רמת הקושי של החומר. כך נוכל לבצע הערכה של היקף השעות הנדרש לכל קורס בכדי לעמוד בדרישותיו בהצלחה.
לוחות זמנים ומבנה ארגוני
זהו הסעיף החשוב ביותר בכל ניסיון להגשמת מטרה כלשהי. בלי לבנות לוח זמנים מפורט, מדויק ואפשרי לא נצליח להשיג את מטרתנו. לאחר שאספנו את המידע הדרוש על מנת להצליח בקורס באופן כללי - אנחנו יכולים לפרק את מסגרת הזמן הזו לרמה שבועית ואפילו יומית.
חשוב לא להסתפק ברישום כללי של פרקי הזמן, אלא לקבוע ביומן את שעות הלמידה בהן אנחנו מתכננים ללמוד. לא כדאי להסתפק בהגדרה כללית, של לימוד שעתיים כל שבוע.
שימו לב גם מעודף התלהבות ומוטיבציה, שמאפיינים את תחילת שנה. אנו עלולים להתחייב ללוח זמנים בלתי הגיוני, כגון: "אני אלמד כל יום לפחות שבע שעות". לוח זמנים כזה הוא דוגמא למטרה שלא ניתן לעמוד בה, ומכאן קצרה הדרך לאי עמידה בתכנון, לתחושת ייאוש ואפילו כישלון בקורס.
ניצול ההון האנושי
רוב מוסדות הלימוד מעמידים לרשותכם גופים רבים שיכולים לעזור לכם במהלך הלימודים. כל מרצה וכל מתרגל בכל קורס מקצה שעות קבלה, בהן ניתן לקבל הסבר נוסף של חומר הלימוד, לקבל הכוון ללימוד עתידי ולענות על כל שאלה שהיא. זו בעצם מעין שעת "שיעור פרטי", ולרוב היא מתקיימת מול האיש שכותב את הבחינה.
ברוב המקומות אף קיימת יחידה לקידום הסטודנט, שמעניקה שעות חניכה ועזרה על ידי סטודנטים ותיקים. גם אגודת הסטודנטים לעתים מעניקה שירותי תמיכה בסטודנטים מתקשים. נצלו את כל השעות והאפשרויות שמעמידים בפניכם הגופים השונים, לרוב בחינם, על מנת להבטיח את הבנת החומר ולקבל אישור לדרך בה אתם לומדים.
אבני בוחן
החיים דינמיים ותמיד יצוץ אירוע מפתיע שישפיע על מהלך הדברים. חשוב לקבוע תאריכים בהם נבחן את תוכנית העבודה שגיבשנו בכדי לעמוד במטרותנו. ובמידה ונמצא סטיות מהתוכנית, נוכל עדיין לתקן את הדורש תיקון.
כל תכנית היא בסיס לשינויים - אבל חשוב לנהל את השינויים הללו ולהיות מסוגלים להתאים את התכנון למציאות שנוצרה. לכן מומלץ לקבוע אבן בוחן אחת לחודש, ובמסגרת הזו נסקור את הביצוע של תכנית הלימודים שלנו, בכל הקורסים, ונתקן איפה שצריך.
הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחייה והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה "
עוד בערוץ הכלכלה: היזמים הצעירים של ישראל. צפו