ללמוד עם מורה עיוור
הם חירשים, עיוורים ונכים, אבל משתלבים כמורים כדי להראות לתלמידים שהכול אפשרי. "תמיד מראים את העיוורים כנזקקים, את המצליחנים לא", אומר גידי אהרונוביץ' שילמד מוזיקה בנתניה
כשהתלמידים בכיתה של המורה גידי אהרונוביץ' מנתניה ירצו להצביע, הם לא ירימו את היד. הם ינקשו עם האצבע. אחרת, הוא לא ידע שהם מצביעים. גידי, מורה למוזיקה בן 40, התעוור סמוך ללידתו, והוא אחד מ-25 מורים עיוורים, לקויי שמיעה, נכים ועוד שייקלטו השנה במערכת החינוך כחלק מסגל בית הספר.
"תמיד רציתי להיות מורה, זה היה חלום חיי. אני רוצה לחשוף את התלמידים לכמה שיותר סוגי מוזיקה ולפתח אצלם תרבות הקשבה למוזיקה שונה ושילמדו להקשיב אחד לשני", מספר אהרונוביץ', שמעביר גם הרצאות כיצד להתמודד עם העיוורון. "ישנם מורים עיוורים בחינוך המיוחד, שמלמדים בכיתות קטנטנות, אבל אני הראשון שהולך ללמד 20 ילדים בכיתה".
13 מורים בעלי מוגבלויות כבר החלו לעבוד בתוך המערכת בשנה שעברה, והשנה ייקלטו בה כחלק מן המניין. אהרונוביץ' הוא בעל תואר שני בחינוך ומוזיקה, והוא מנגן בחליל צד ובפסנתר. "אני מעריך שהילדים יצביעו בכיתה באמצעות קליק או נקישה עם האצבעות. היום אנחנו חיים בעידן טכנולוגי, אני יכול לעבוד על מחשב מקינטוש עם תוכנה מיוחדת לעיוורים ולהתחבר למקרן וכולם יראו", הוא אומר. "ברור לי שבשיעור הראשון אשָאל על העיוורון, וזה הגיוני. בישראל יש חוסר מודעות, ההיתקלות היחידה של ישראלים עם עיוורים זה לרוב בטלוויזיה, ושם מציגים אותם בצורה לא הכי מחמיאה כנזקקים ולא מראים את המצליחנים בחבורה".
אסתי שינוול בת ה-26 מירושלים, חירשת, תלמד חינוך מיוחד בבית ספר לוריא לאמנויות. "אני מסתובבת עם מכשיר שמיעה, אבל מדברת ברור ומתקשרת רגיל. זה נובע ממוטיבציה שלי וגם בזכות הוריי שישבו איתי מגיל צעיר לתרגל דיבור. אני קוראת שפתיים ולא נעזרת בשפת הסימנים. המגבלה היחידה שלי היא כיתה גדולה כי אז קשה לי לזהות מאיפה תלמידים מדברים. אין לי שום חשש, אני אשמח אם דרך הסיפור האישי שלי אנשים בעלי מוגבלויות ישתכנעו וינסו להשתלב עצמאית במערכת. יש הרבה אנשים שיש להם קצת נכות ולא מצליחים להשתלב בחברה וזה חבל. עיוור הוא מודל חינוך בדיוק כמו אדם רואה וכן הלאה".
נחמה לוין בת ה-25, מורה לקוית שמיעה בשיעור של 85 אחוזים מירושלים, תשמש כגננת משלימה בגן תקשורת בשכונת גילה. "עקב היותי בעלת ליקוי שמיעה פיתחתי את החושים הנוספים שלי, ובעזרת התחום החזותי אני שמה לב לפרטים הקטנים, לקשיים ולמצוקות", היא מסבירה. "אני מבינה קריאת שפתיים ושפת גוף ויכולה לאבחן ולעזור לתלמידים בקשיים שלהם.
בעקבות התמודדותי האישית אני מסוגלת להבין, לחזק ולעודד את התלמידים במקום שלהם. אני לא מתייאשת ומנסה למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות שבהן אני נתקלת. אני שמחה מאוד להתחיל את השנה הראשונה בעבודה ומרגישה שאני בדרך להגשמת חלומותיי. בכוונתי לשתף את הצוות של הגן בצרכים שלי ואני מקווה לשיתוף פעולה שיוביל להצלחה החינוכית של כולנו ביחד".
במִנהל עובדי ההוראה במשרד החינוך הוקם צוות ייעודי בשיתוף אגף השיקום והתעסוקה בביטוח הלאומי שבחן את הנושא. בשלב כניסתם להוראה מקבלים העובדים חונכות וליווי אישי, כמקובל לגבי כל עובד הוראה חדש, לצד מעגל סיוע נוסף מאגף השיקום בביטוח הלאומי. המשרד מעניק עשר שעות תקן נוספות לכל מוסד שקלט עובד הוראה עם מוגבלות.
שר החינוך נפתלי בנט אומר: "מורה יכול ללמד חשבון או אנגלית או תנ"ך, אבל המורים האלה ילמדו את הילדים שהכול אפשרי בחיים, ואין חשוב מזה. זה מהלך מרגש וחשוב, ואני גאה לעמוד בראש מערכת חינוך שנותנת הזדמנות שווה לכולם".