אושקוש מנצח האמר - כי העולם שייך לצעירים
רכב השטח האמריקאי האמר יאלץ לפנות את מקומו בקרוב לטובת אושקוש, כלי מרשים ומודרני במיוחד שזכה במכרז היוקרתי עבור צבא ארה"ב. המשמעות היא כי תוך שנים ספורות הוא צפוי להגיע גם אלינו. בדקנו עבורכם היכן הוא עדיף, במה הוא בכל זאת נחות וכמובן, אי אפשר בלי הנקודה הישראלית
חברת אושקוש (Oshkosh), יצרנית משאיות וכלי רכב צבאיים אמריקאית שתחגוג בעוד שנתיים 100 שנים להיווסדה, זכתה השבוע באחד המכרזים היוקרתיים ביותר בשוק הצבאי. החברה גברה על שתי מתחרות בעלות שם ותהיה זו שתייצר עבור הצבא החזק בעולם את מחליף ההאמר המיתולוגי. רכב שטח רב-משימתי שמשרת בצבא האמריקאי וביותר מ-70 צבאות נוספים ברחבי העולם מזה שלושה עשורים, כולל כמובן צה"ל שצירף את הרכב לארסנל הממונע באמצע שנות התשעים.
האמר צבאי מת, יחי האושקוש החדש
במכרז שנערך לטובת JLTV (ר"ת Joint Light Tactical Vehicle או רכב שטח טקטי קל בתרגום חופשי), המשותף לשלוש זרועות שונות של בצבא האמריקאי - צבא היבשה, מרינס ו-USSOCOM (מנהלת המבצעים המיוחדים)- גבר ה-L-ATV של אושקוש על גרסאות דומות של לוקהיד מרטין ו-AM ג'נרל, והוא צפוי להיכנס לשירות מבצעי כבר ב-2018. בסך הכל הבטיח הצבא כי ירכוש כ-55 אלף יחידות עד 2040, בעסקה ששווייה מוערך בכ-30 מיליארד דולר. עם זאת, יש להניח כי בדומה לכמעט כל כלי לחימה שמצטרף לכוחות הצבא בארה"ב, גם במקרה של אושקוש יהיו צבאות נוספים שיביעו עניין.
צריך לזכור כי ההאמר, למרות אינספור שינויים והתאמות שעבר, הוא רכב שנחשב במונחי התעשייה המודרנית לקשיש אמיתי, אשר מתקשה מאד לענות על דרישות בנות זמננו. אושקוש, כמו גם שתי המתחרות שנוצחו, הציעו כלי רכב בעל יכולות גבוהות משמעותית, במגוון תחומים רחב. כדי להבין מה צפוי להשתנות, ערכנו עבורכם השוואה בסיסית בין השניים במספר סעיפים חשובים.
מיגון משופר, משמעותית
צריך לזכור כי ההאמר תוכנן במקור כרכב רב-משימתי קל, בעל עבירות גבוהה. לא הרבה מעבר לכך. ניסיון עגום עם מטעני צד שכנע את האמריקאים כי עליהם למגן אותו הרבה יותר טוב. עשור לאחר שהגיע לצבא, יוצרה גרסתו הממוגנת הראשונה, כמעין קפסולה על השלדה. זו העניקה הגנה בעיקר כנגד ירי מנשק קל. כל מיגון נוסף דרש התאמות מיוחדות שסרבלו את הרכב והפכו אותו פחות יעיל בתנועה.
האושקוש L-ATV תוכנן מראש כרכב ממוגן, המעניק חבילת הגנה יעילה בפני מטעני צד ומוקשים, עקב אכילס גם של האמר ממוגן באזורי הקרב באפגניסטן ועיראק. נחיתותו גרמה לכוחות האמריקאים לעבור למשאיות ממוגנות, בהן גם ה-M-ATV (האח הגדול של ה-L-ATV), שסיפקו אמנם הגנה מתבקשת אך עקב ממדיהן הפכו את הניידות באזורים מיושבים צפופים לבעייתית.
אין לנו אמנם אפשרות לחשוף את מפרט המיגון המלא של האושקוש, אך על-פי מקורות שונים הוא בהחלט עמיד בפני מוקשים ומטעני צד מהסוג שפגע קשות בהאמר, ומעניק מעשית רמת מיגון דומה למשאית גדולה, למרות שהוא שומר על ממדים קומפקטיים יחסית.
אגב, בשונה מהגרסה הרגילה, האמר ממוגן מציע מקום לארבעה לוחמים. ה-L-ATV מציע מקום לארבעה עד שישה לוחמים על ציודם בהתאם לתצורה - טנדר להובלת אספקה, אמבולנס רכב תקיפה ועוד. את שניהם ניתן להטיס בתצורת מתלה מטען חיצונית במסוקי CH-47 צ'ינוק ו-CH-53 (יסעור). מטוס C130 (הרקולס) יכול להטיס שלושה האמרים, אבל רק צמד L-ATV ובקונפיגורציות מסוימות יחידה אחת בלבד.
מהירות ותאוצה עדיפות
באופן טבעי, ההאמר הממוגן עושה שימוש במנוע "דטרויט-דיזל" הוותיק של GM, שמקורו אי שם בשנות ה-80. גם האושקוש משתמש במנוע דיזל מבית GM ("דורמאקס"), אך הפערים בין השניים לא יכולים להיות גדולים וברורים יותר, לטובת הצעיר כמובן
מנוע האמר V8 טורבו-דיזל
- נפח: 6.5 ליטר
- הספק/מומנט: 190 כ"ס/55.5 קג"מ
- תיבת הילוכים: 4 אוטומטית
מנוע אושקוש V8 טורבו-דיזל
- נפח: 6.6 ליטר
- הספק/מומנט: 397 כ"ס/105.3 קג"מ
- תיבת הילוכים: 6, אוטומטית
לצד יתרון הכוח העצום (יותר מפי 2) של האושקוש, הוא גם כבד מההאמר ב-1.4 טון, פועל יוצא (בין היתר) של מיגון מופקד הרבה יותר. עם זאת, יחס ההספק-משקל שלו עדיף בעשרות אחוזים. לאושקוש יש 16.1 ק"ג לכל כ"ס, להאמר לא פחות מ-26.3 ק"ג. למרות שנתוני תאוצה שונים לא פורסמו, ממש לא בעיה לקבוע מי יהיה ראשון במיאוץ רמזורים מזדמן בבגדד או קאבול. גם טווח הנסיעה של האושקוש הכבד יותר גדול משמעותית - כמעט 500 ק"מ, לעומת כ-400 להאמר.
עבירות גבוהה בהרבה
הבעיה הגדולה של מרבית הכלים הממוגנים - גם אצלנו - היא פגיעה אנושה ביכולת השטח המקורית שלהם. הם נראים לכם אמנם קשוחים ומסוגלים לטפס על קירות מסולעים, אבל בפועל יכולת השטח שלהם אינה גבוהה יותר (ולעיתים אפילו נמוכה) מזו של רכב פנאי אזרחי מצועצע. דווקא ההאמר הממוגן מציע יכולת שטח טובה יחסית, תודות למכלולי הנעה חסונים, מרווח גחון נדיב וצמיגי שטח גדולים. אך הוא נאלץ להסתדר עם מהלך מתלה קצר של 22.8 ס"מ בלבד, הגורם להצלבת צירים (מצב בו צמד גלגלים אלכסוניים באוויר) לעיתים תכופות.
אושקוש טיפלה בבעיה הזו, עם מערך מיתלים אקטיבי המספק מהלך יותר מכפול - 50.8 ס"מ. לטענת אושקוש מדובר בנתון גדול ב-25% לפחות מכל רכב שטח אחר בשימוש צבאי. המשמעות היא שמירה על מגע רציף עם הקרקע גם כשפני השטח מצולקים, וכפועל יוצא הוא מציע יכולת עבירות גבוהה בהרבה מהמקובל בכלי רכב ממוגנים. כדי להוכיח עד כמה הוא מהיר בכל סוג שטח, השתתף ה-L-ATV עוד ב-2010 במירוץ השטח הקשה בארה"ב, הבאחה 1,000.
יקר, הרבה יותר יקר
כחלק מדרישות המכרז, מחירו של ה-L-ATV הוגבל ל-250 אלף דולר ליחידה. נשמע כמו המון כסף (ולא במקרה), אך יש לזכור כי מדובר בתג-מחיר נמוך יחסית לרכב ברמת מיגון זו . עם זאת, מדובר בתוספת של לא פחות מ-100 אלף דולר לכל יחידה לעומת ההאמר הממוגן. בנוסף, כדאי לזכור כי התבססות על מכלולי הנעה מודרניים ומתוחכמים תייקר משמעותית את עלויות התחזוקה, ותחייב שדרוג המערך הטכני התומך.
הנקודה הישראלית
מפעל פלסן שבקיבוץ סאסא נחשב לאחד המובילים בעולם בפיתוח וייצור מיגון לכלי רכב. שיתוף הפעולה בינם לבין אושקוש נמשך כבר למעלה מ-10 שנים שירותיו בין היתר הסנדקאט (קרקל) רכב סיור ממוגן המצוי גם בשירות משמר הגבול ואת המשאית הממוגנת M-ATV (האח הגדול של ה-L-ATV) שלקחה חלק מרכזי בלחימת הצבא האמריקאי בעירק. פלסן הייתה האחראית לתכנון וייצר קפסולת המיגון.
לטענת גורמים בתעשייה, גם בפיתוח ה-L-ATV היא הייתה מעורבת, אולם בשל דרישות המכרז לייצור של לפחות 50% מהרכיבים על-ידי קבלני משנה אמריקאים, הרווח של פלסן מהחוזה צפוי להיות קטן. כך או אחרת, מדובר בתזרים מזומנים חיוני עבור החברה שנאלצה בשנתיים האחרונות לצמצם משמעותית את פעילותה עקב יציאת ארה"ב מעירק - כולל פיטורים של כ-800 עובדים, כשני שליש מכוח העבודה שלה בעבר.
מנכ"ל החברה, דני זיו, השוהה כעת בארה"ב, מסר ל-ynet כי "אנחנו גאים ומרגישים זכות גדולה להיות חלק מצוות ה-JLTV של אושקוש. שיתוף הפעולה הארוך והמתמשך בין פלסן לחברת אושקוש הביא תמיד פיתוחים מתקדמים המשלבים מקצועיות, חדשנות וסינרגיה מצוינת בין שותפים, שהובילה לפתרונות מיטביים להגנה ושמירת חיי הלוחמים בשדה הקרב. זכייתה של אושקוש במכרז, היא אבן דרך נוספת בשיתוף הפעולה הפורה והמתמשך בין שתי החברות".