לעולם בעקבות השמש: כך מכרו חברות תעופה טיסות לישראל בימיה הראשונים של המדינה
"בישראל אין חורף", "עלו לרגל", "סעו בעקבות השמש", "העלו את ירושלים על ראש שמחתכם" ו"רק שמונה שעות מפריז": צפו בכרזות היסטוריות של חברות תעופה מהארץ ומהעולם ולמדו איך מכרו אותנו בשנים הראשונות לקיומנו
לואוקוסט? דילים? הכל כלול? תשכחו מזה. בימים הראשונים לקיומה של מדינת ישראל, לא ניסו לפתות תיירים להגיע לכאן דרך הכיס, וגם לא דרך השירות אותו הציעו החברות. במרכז הפרסומים של חברות התעופה הבינלאומיות שטסו לארץ (כולל אל על) עמדו היעדים החמים והאטרקציות שיש לראות ולעשות בארץ הקודש.
לרגל עוד שנה חדשה בה אנו מקווים כי התיירים יגיעו אלינו (ולא נצטרך לדווח על עוד האטה בהגעתם לישראל), שמנו את ידינו על שלל כרזות של חברות תעופה מרחבי העולם, ובחנו כיצד "מכרו" את ישראל בעולם כיעד תיירותי ששווה להגיע אליו. לא באמצעות המחירים או השירותים בטיסות, לא באמצעות מבצעים או דילים מיוחדים. אך ורק באמצעות איורים ותצלומים של ישראל. בואו איתנו למסע נוסטלגי.
חברת TWA מארה"ב או בשמה המלא Trans World Airlines התאחדה לאחר אסון התאומים ב-2001 עם American Airlines. אבל הרבה לפני כן, מכרה החברה את "היעד החם" ישראל, באמצעות איורים של האמן דיוויד קליין שעיצב את כל מודעות החברה משנות ה-60 ועד שנות ה-80. כאן, נמכרת "ארץ הקודש" באיור של תיבת נוח, לא פחות ולא יותר (1965)
בשנת 1970 הוחלף איור תיבת נוח של TWA בירושלים שבתוך החומות
ובסוף שנות ה-70 נבחר אייקון נוסף, המנורה, כדי להוביל את איורי TWA שמכרו את ישראל. קהל היעד של כל המודעות, ללא ספק - יהודי ארה"ב
חברת B.O.A.C הבריטית שפעלה עד אמצע שנות ה-70 מכרה את תל אביב באמצעות איור של כיכר דיזנגוף, כמו גם בפרסום מטוסי הסילון שלה
חברת Air France היתה מהראשונות שטסו לישראל עם פתיחת שדה התעופה בלוד. במודעה זו נראים נופיה של כל הארץ (ללא השטחים וכמובן עוד לפני שרמת הגולן היתה בידי ישראל). בין היתר נראים שטחים חקלאיים בעמק יזרעאל וספינות בחיפה, תיאטרון הבימה בתל אביב והגמלים במדבר
כבר בשנת 1949 פרסמה החברה את טיסותיה, כאן על רקע חומות ירושלים
באווירה מעט שונה ויותר אמנותית, בשנת 1968 הציגה Air France מודעה אמנותית שבמרכזה מנורה מעוצבת, בכרזה שיצר אמן האבסטרקט ז'ורז' מת'יאו
חברת Swissair (לימים Swiss) מכרה את ישראל באמצעות צילומי אוויר מרשימים עליהם היה אחראי האמן אמיל שולץ. בתמונה זו משנת 1971 נראים פרדסים. כן, ממש עצי תפוזים שאמורים היו למכור לתיירים את ישראל
המודעות עם תצלומי האוויר של Swissair המשיכו ללוות את החברה עד שנות ה-90. כאן נראה ההרודיון
וכאן לא אחר מאשר המושב נהלל. הייתם נוסעים לנהלל כתיירים שווייצרים?
עוד לפני המודעות של שולץ, בימים הראשונים של Swissair בישראל, ניסו למכור את תל אביב במודעות שנראות דווקא די עדכניות גם היום, 50 שנה אחרי. כן, הכרזה שלפניכם היא משנת 1065
ירושלים או תל אביב? ב-Swissair אולי מעט התבלבלו. בכרזה זו, מהעתיקות ביותר שמצאנו - משנת 1951, נראה אדם בלבוש חרדי לצד חמור, לצדו ערימה של תיקים או מוצרים שעליהם מגן דוד ומתחתיו הכיתוב "Tel Aviv"
חברת התעופה השבדית ABA (ללא כל קשר ל-ABBA) שהפכה לימים לחלק מחברת SAS, הכניסה את ישראל למודעה המאוירת הזו בתחילת שנות ה-60, כחלק מקידום יעדיה החדשים וביניהם טורקיה וישראל
המודעה הישנה ביותר שבכתבה זו שייכת לחברת התעופה ההולנדית KLM שפרסמה את טיסותיה לפלשתינה מניו יורק (דרך הולנד) לשדה התעופה לוד ("Lydda"). היציאה מניו יורק היתה ביום שישי וההגעה ללוד ביום שני. "מקום למטען בכל הטיסות" נכתב במודעה
חברת התעופה הבריטית BEA שפעלה משנות ה-40 עד שנות ה-70 של המאה הקודמת, פרסמה חופשות בישראל ללא תמונות או איורים של המדינה, אך עם שמש גדולה המזמינה ל"חופשה בישראל". המודעה מתחילת שנות ה-70
אחת הכרזות המעניינות שמצאנו היא של חברת Middle East Airlines - החברה הלאומית הלבנונית, בעיצוב של האמן ז'אק אוריאק משנת 1975. בתעתיק איטלקי הציעה החברה ביקור בירושלים, כאשר את המודעות הובילה אישה בלבוש ערבי מסורתי עם כד על ראשה
אישה נוספת עם סלסלה על הראש שייכת לחברת התעופה הבלגית Sabena שפסקה מלפעול ב-2001. המודעה שלפניכם מתחילת שנות ה-80