שתף קטע נבחר

אסור לקפל את קים: חוויית הטיסה בחברת התעופה של צפון קוריאה

לדיילת מותר למחוק לכם תמונות מהטלפון, את העיתונים שלא תעזו לקפל, במערכת הבידור תראו הופעה של להקה אחת בלבד (שנאמנה למנהיג) ואל תצפו למזון אכיל: מבט נדיר אל טיסות חברת "אייר קוריו", חברת התעופה של צפון קוריאה, שנבחרה לגרועה בעולם, ארבע שנים ברציפות

אם נוסע של חברת התעופה הצפון-קוריאנית "אייר קוריו" מתעלם מאיסור הצילום על הטיסה, לדיילת במטוס יש זכות מלאה לקחת מידיו את המצלמה ולמחוק את התמונות בעצמה. קיפול עיתון ועליו תמונתו של השליט קים ג'ונג און, עלולה לגרור הרצאה קפדנית - ואף גרוע מכך.

 

לטוס עם "אייר קוריו"

לטוס עם "אייר קוריו"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אלו הן רק חלק מהמוזרויות שאולי יכולות להסביר את זכייתה של חברת התעופה הצפון קוריאנית בתואר המפוקפק "החברה הגרועה בעולם", כבר ארבע שנים ברציפות.  "אייר קוריו" היא החברה היחידה בעולם שזכתה לדירוג של כוכב אחד על פי מדרג SkyTrax השנה. יותר מ-180 חברות תעופה נכללות במדרג הבינלאומי. עם זאת, מומחי תעופה ונוסעים מתמידים של החברה לא יסכימו עם תואר "החברה הגרועה בעולם", למרות שיגדירו את חוויית הטיסה עמה כ"ייחודית".

 

"האמת שלמעשה זה קצת מצחיק, הם ממש לא חברת התעופה הגרועה בעולם", אומר סיימון קוקרל מ"קבוצת קוריו", סוכנות נסיעות מבייג'ין המתמחה בנסיעות לצפון קוריאה. לחברה של קוקרל אין כל קשר לחברת התעופה הקוריאנית למרות שמה, למרות שהוא עצמו ורבים מלקוחותיו משתמשים בשירותיה.

עיתון עם קים. שלא תעזו לקפל (צילום: AP) (צילום: AP)
עיתון עם קים. שלא תעזו לקפל(צילום: AP)

"החולשה של 'אייר קוריו' היא בדיוק במקומות בהם מחפשים ב-SkyTrax", אומר קוקרל. "אנשי צוות שלא מדברים שפות זרות טוב במיוחד, אין מגזיני טיסה, האוכל אינו כזה שיזכה ביותר מדי פרסים,

ובעיקר המטוסים ישנים מאוד עם מערכות מיזוג שנוטות לנזול על הנוסעים. זה לא 'אמירייטס' (חברת התעופה מדובאי, הזוכה למיקומים גבוהים במדרגים השנתיים), וזו לא חוויית טיסה שרגילים אליה".

 

מערכת הבידור בטיסות "אייר קוריו" כוללות בעיקר הופעות של להקת הבנות הפטריוטית והנאמנה לשליט, "Moranbong". לצד אלה, סרטים מצוירים על מסכים קטנים שיורדים מתקרת המטוס. האוכל - משהו שדומה להמבורגר, אבל ממש לא המבורגר.

 

לא כמו בעבר 

ל"אייר קוריו" ארבעה מטוסים בלבד המשמשים אותה לטיסות בינלאומיות. בניגוד לצי טיסות הפנים שלה, המורכב ממטוסים כדוגמת מטוסי "איליושן" הרוסיים המיושנים, דווקא אלה הבינלאומיים נרכשו ב-2008. במקביל לרכישה עברה החברה גם מתיחת פנים בתחום השירות, שעד אז לא כלל מסירת פרטים לנוסעים לגבי מועד הנחיתה, או הדגמות של נהלי הבטיחות במטוס. גם שדה התעופה בפיונגיאנג הבירה עבר שיפוץ משמעותי ובמקום האנגרים תוכלו למצוא שם כיום אפילו לאונג'ים לנוסעי מחלקות העסקים.

השדה בפיוניאנג. יש לאונג' (צילום: AP) (צילום: AP)
השדה בפיוניאנג. יש לאונג'(צילום: AP)

בתוך כך, חברה הנושאת את דגל המדינה המוקצה במערב, לא יכולה לזכות לשבחים מהצד השני של כדור הארץ - או אפילו לנחות במרבית המדינות. הקווים הבינלאומיים של "אייר קוריו" הם לבייג'ינג, שנגחאי שן-יאנג בסין, וגם ולדיווסטוק ברוסיה. 

 

"ולמרות הכל, מעולם לא שמעתי תלונות על בטיחות במטוסי 'אייר קוריו', זה רק השירות הנורא", אמר ל-AP פטריק סמית', טייס עבר מנוסה, כיום בלוגר וסופר. "כל דבר בצפון קוריאה נראה כמו בדיחה, אז כנראה שאנחנו צריכים לצפות שגם חברת התעופה שלה תיראה כך". עם זאת, סמית' מציין כי מעולם לא טס עם החברה. "ואל לנו לשכוח שכמה מהחברות הטובות בעולם, הן כאלה שמרבית הנוסעים בארצות הברית למשל מעולם לא שמעו עליהן", הוסיף.

 

לא בטוח? תחשבו שוב

באשר לצי המטוסים הישן של החברה, אומר סמית' כי "זה אולי לא נוח ונעים ליצרניות המטוסים מאמריקה ומאירופה, אבל מטוסי האנטונוב והטופולוב הרוסיים הישנים של החברה ממש לא רעועים".

רק שתדעו: אסור לצלם (צילום: AP) (צילום: AP)
רק שתדעו: אסור לצלם(צילום: AP)
 

הלכה למעשה, העובדה שהמטוסים ממריאים משדה תעופה אחד ונוחתים באחר כשכל הנוסעים בריאים ושלמים - זו אולי החוזקה הגדולה של "אייר קוריו". התאונה האווירית המתועדת היחידה של החברה התרחשה ב-1983, כשלחברת התעופה עוד קראו CAAK. על פי הארו רנטר, מייסד ומנהל "Aviation Safety Network" - חברה עצמאית לחקירת תאונות וחטיפות מטוסים, אין ב-32 שנות טיסה בטוחה כדי להעיד על מצבה של החברה.

מפלצת השמיים, האיליושין 76 של "אייר קוריו" ()
מפלצת השמיים, האיליושין 76 של "אייר קוריו"

"מרכיב משמעותי בבטיחות חברת תעופה הוא הפיקוח והיישום של סטנדרטים בינלאומיים לבטיחות", אומר רטנר. "קשה מאוד לדרג חברות תעופה על פי מספר תאונות, שכן מספר זה הצטמצם מאוד לאורך השנים". עם זאת, מדדים אחרים מהשנים האחרונות, בהחלט מציינים כי החברה בטוחה לטיסה. "אם הנתונים מ-2008 עדיין בתוקף", מציין רטנר, "אין כל סיבה להניח שמדובר בחברת תעופה לא בטוחה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים