טויוטה קאמרי הייבריד במבחן: הדוד סם מיפן
המשפחתית הגדולה של טויוטה מציעה אופי אמריקאי ומערכת הנעת כלאיים. האם זה מספיק כדי לשכנע אתכם לוותר על רכב פנאי?
- שנת השקה: 2011 (מתיחת פנים ב-2014)
- קטגוריה: משפחתיות גדולות
- מתחרות לדוגמה: מאזדה 6, פולקסווגן פאסאט, פיז'ו 508, קיה אופטימה
- מחיר התחלתי: 178 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 195 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: אין
1. תא נוסעים ותפעול
טויוטה קאמרי עברה מתיחת פנים בשנה שעברה, ומציעה כעת עיצוב מודרני ו"אגרסיבי" יותר - מוצלח יותר לטעמנו. האיכות הכללית בתא הנוסעים ממוצעת, אך הנדסת האנוש טובה למעט החלפת מערכת המולטימדיה המקורית במערכת בהתקנה מקומית שונה במראה, בממשק התפעול והיעדר מתגים. מלבד נוחות תפעול נמוכה יחסית למקובל בטויוטה, הבעיה הגדולה של המערכת היא איכות ההרכבה הנמוכה.
התקנת המערכת המקומית כוללת החלפת רכיב פלסטי מרכזי בקונסולה בחלק זול למראה ומגע, עם הרכבה רופפת המשפיעה גם על פתחי האיוורור-מיזוג. כדי לוודא שלא מדובר רק ברכב ההדגמה, בדקנו מספר מכוניות נוספות כולל רכב ההדגמה באולם התצוגה המרכזי של היבואן - התוצאות זהות. היבואנית הבטיחה כי תוך מספר שבועות תותקן שם מערכת שונה עבור לקוחות חדשים.
המרווח בתא מצוין עם שפע מקום לנוסעים מלפנים ומאחור. תא המטען גדול למדי, גם אם חלק ניכר ממנו מוקצה - כמו בעבר בכל הגרסאות ההיברידיות של הקונצרן - לסוללה ורכיבים נוספים של מערכת הכלאיים.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הקאמרי רך יחסית וניתן לוותר על תנודות המרכב לעיתים, אך הוא מאפשר ספיגה טובה של שיבושי העיר וכבישים בינעירוניים. הנוחות הכללית טובה, אך היינו מעדיפים מושב נהג פחות שטוח, ובעל תמיכת-גב משופרת.
בידוד הרעשים בתא מצוין, עם רמות נמוכות מאוד של רעשים במרבית תנאי הנסיעה. נוחות התפעול בעיר טובה למדי, עם כושר תמרון סביר, ראות טובה החוצה והיגוי בעל דיוק מספק.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
הקאמרי הנוחה, נעדרת את הליטוש הדינמי של מצטיינות הקטגוריה. היא מציעה אחיזת כביש טובה אמנם, אך ההיגוי קל מהרצוי, הבלמים נעדרי היזון חוזר ובעלי עוצמת בלימה בינונית - המושפעת ממערכת אגירת האנרגיה (בלימה רגרנטיבית). התוצאה: יכולת דינמית בינונית.
הקאמרי "המקומית" אינה משווקת בתצורה זו באירופה ולכן לא נבחנה ב-Euro NCAP. במבחן ה-IIHS (האמריקאי) היא זכתה אמנם לציונים טובים, אך מדובר במבחן שונה. למרות תג-מחיר של 195 אלף שקלים לגרסת מכונית המבחן, הקאמרי אינה מציעה אצלנו מערכות בטיחות מתקדמות ומסתפקת בבקרת היציבות שהחוק מחייב. טויוטה אמנם מציעה לא פחות מ-10 כריות אוויר - כולל לברכי היושבים מלפנים וכריות וילון וצד מלאות מאחור - אך בניגוד למפרט האמריקאי היא אינה כוללת התראת סטייה מנתיב, אזהרה מפני רכב חוצה ובלימת חירום אוטונומית אפילו כאופציה בתשלום. עובדה זו פגעה ישירות בציון שהרכב קיבל בסעיף זה.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
בקרת יציבות, מערכת הבטיחות המתקדמת היחידה בקאמרי
4. מנוע ותיבת הילוכים
עיקר הייחוד של הקאמרי על-פני מתחרותיה הישירות נמצא מתחת למכסה המנוע. זו מערכת הכלאיים היחידה בקטגוריה בין המכוניות המיובאות ארצה באופן ישיר, עם שילוב בין מנוע 2.5 ליטר בעל ארבעה צילינדרים (158 כ"ס ו-21.6 קג"מ) למנוע עזר חשמלי עם 141 כ"ס ו-27.5 קג"מ. השניים מספקים יחד - לפי טויוטה - 200 כ"ס שמניעים את הגלגלים הקדמיים בעזרת תיבה אוטומטית רציפה.
על הכביש מציעה מערכת הכלאיים ביצועים מרשימים - עם תאוצה חזקה וליניארית מעמידה ועד למהירות גבוהה. מנוע הבנזין מונע בהתאם לצורך באופן כמעט בלתי מורגש ברוב תנאי הדרך, אם כי הוא גם מונע מוקדם מדגמי כלאיים אחרים של טויוטה. שילוב החשמל ואופי המנוע מניבים בדרך כלל נסיעה שקטה באופן חריג לטובה. תצרוכת הדלק במסלול המבחן הייתה מכובדת - 12.3 ק"מ לליטר - 28% פחות מנתון טויוטה (17 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה).
ציון ירוק | 130 |
דרגת זיהום | 2 |
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה ברמת האבזור XLE - היחידה שמוצעת בשלב זה. תמורת 195 אלף שקלים תקבלו חישוקי "17 קלים, מושבי עור, חלון גג, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מצלמת נסיעה לאחור, חיבורי USB ובלוטות', בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור, חיישני חנייה היקפיים ומראה נגד סינוור. זוהי חבילת אבזור מכובדת אך תג המחיר גבוה, והתמורה לכן בינונית.
ציון כולל וסיכום
+ יחידת כוח, נוחות, מרווח
- מחיר, איכות הרכבה מקומית, מערכות בטיחות
ולבסוף: טויוטה קאמרי המחודשת הוזלה (ותודה לתחרות הייבוא המקביל), נראית טוב מבעבר, מציעה מערכת כלאיים יעילה ונוחות נסיעה טובה. מצד שני היא יקרה מדי, חסרת אבזור בטיחות מתקדם ומתבקש וסובלת מהתקנה מקומית רשלנית של מערכת המולטימדיה - חסרונות שמונעים ממנה להיות מספיק תחרותית כדי להתמודד בצמרת הקטגוריה.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2.5 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 158 כ"ס ב-5,700 סל"ד |
מומנט מרבי | 21.6 קג"מ ב-4,500 סל"ד |
מנוע חשמל | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
הספק / מומנט | 141 כ"ס / 27.53 קג"מ |
הספק משולב | 200 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 485 ס"מ |
רוחב | 182 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 277.5 ס"מ |
משקל | 1,624 ק"ג |
נפח תא מטען | 370 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/55-17 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 7.7 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 12.3 ק"מ לליטר / 28%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 115 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 195 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 10 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים, אחוריות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא נבחן |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |