פולקסווגן ודיזלגייט - תשובות לכל השאלות
איך התגלתה התוכנה הזדונית, כיצד נפלו האמריקאים בפח, מה צפויה פולקסווגן לעשות כדי לצמצם את הנזק ואיך זה משפיע על ישראל. שערוריית הרמאות של פולקסווגן מעלה שאלות לא מעטות - ויש לנו תשובות עבורן
סערה תקשורתית בלתי נתפסת, מניה מתרסקת ומחיקה של עשרות מיליארדי דולר תוך יומיים, יו"ר מתפטר ו-11 מיליון כלי רכב שנגועים בתוכנת מחשב המזהה בדיקות זיהום, ומפעילה מערך מוטורי המייצר מצג שווא "נקי". חקירות שנפתחו במדינות רבות, כולל פליליות, ואיום מאסר המרחף מעל ראשי בכירים בקונצרן הרכב הגאה מגרמניה.
- דאגו לאוויר נקי: הצמד שהפיל את פולקסווגן
- פולקסווגן רימתה את הציבור והמניה מתרסקת
רק לפני מספר ימים הייתה פולקסווגן בעיני הציבור מצליחנית שהשיגה יעד פנטסטי, שלוש שנים לפני המועד המתוכנן, והפכה ברבעון הראשון של 2015 ליצרנית הרכב הגדולה בעולם. אלא שימים ספורים לאחר מכן התפוצצה פרשת זיוף בדיקות הזיהום שמטלטלת את עולם הרכב והשווקים הפיננסיים. קונצרן הרכב פולקסווגן התקין במיליוני כלי רכב תוכנה זדונית המאפשרת לעבור בהצלחה בדיקות זיהום מחמירות בארה"ב, הנדרשות לצורך שיווק מכוניות דיזל שם.
יו"ר פולקסווגן לשעבר, מרטין וינטרקורן, מנסה להסביר
השאלות בנוגע לפרשה רבות, ולא לכולן יש (עדיין) תשובות. אספנו עבורכם את החשובות שבהן. יש לכם עוד? שלחו לנו ל-wheels@ynet.co.il
מה עם ישראל, נמכרו כאן הרי המון מכוניות דיזל מתוצרת פולקסווגן בשנים האחרונות?
לא המון, אבל בהחלט אלפים רבים של מכוניות העשויות להיות חלק מקריאה עולמית עתידית לתיקון. עם זאת, היבואנית, חברת צ'מפיון מוטורס, עדיין לא קיבלה כל מידע מהקונצרן הגרמני כך שאין ביכולתה לדעת באיזה כמות רכבים מדובר אם בכלל. בימים הראשונים העדיפו ביבואנית לשמור על שתיקה ולהמתין עם התייחסות כלשהי, אך היום (ד') החליטו להגיב באופן רשמי.
בהודעה שפרסמה היום היבואנית נאמר כי "בהמשך לפרסומי היצרן מהימים האחרונים בעניין מדידת פליטת מזהמים, הרי שמדובר בחלק ממנועי הדיזל מהדור הקודם. בנוגע למספר כלי הרכב המעורבים שנמכרו בעבר בישראל, אנו ממתינים לפרטים נוספים מהיצרן. יש לציין כי בהתאם לפרסומי היצרן, אין כל השפעה על התנהגות הכביש של רכבי הדיזל הרלוונטיים. צ'מפיון מוטורס נמצאת בקשר שוטף עם היצרן ומשרד התחבורה ותעדכן במידע רלבנטי שיהא בידה"
רק פולקסווגן? ומה עם יצרניות מנועי דיזל אחרות, הן לא רימו?
אחת השאלות החשובות והמסקרנות כרגע, וללא ספק זו המעסיקה את מיטב מנהלי המשברים בקרב יצרניות אירופאיות דוגמת PSA (פיז'ו-סיטרואן) ורנו הצרפתיות, פיאט האיטלקית וכמובן מרצדס וב.מ.וו הגרמניות. ההנחה לפיה פולקסווגן אינה היחידה שעשתה כמיטב יכולתה - באופן חוקי, ולא חוקי - כדי לעמוד בתקני זיהום האוויר המחמירים יותר (בארה"ב) ופחות (אירופה), אינה מופרכת כלל ועיקר. ואכן, היום (ה') מפרסם הבילד הגרמני כי בדיקה שנערכה למכונית מתוצרת ב.מ.וו הוכיחה כי גם שם יש רמות זיהום מסוכנות הגבוהות פי 11 מהתקן האירופאי. בינתיים, מניות כל היצרניות המוזכרות צוללות שכן משקיעים מעדיפים שלא לקחת סיכונים.
דיון באולפן ynet. איך זה קרה?
באיזה דגמים בעצם מדובר?
בתחילת הדרך הוזכרו 482 אלף מכוניות מחמישה דגמים עם מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטר ו-1.6 ליטר מסדרת TDI המשווקות בארה"ב בין 2009 ל-2015 - חיפושית, גולף, ג'טה ופאסאט מבית פולקסווגן, כמו-גם אודי A3 של אחד ממותגי היוקרה בקונצרן. אלא שפולקסווגן כבר הודיעה כי בכל רחבי העולם יש 11 מיליון מכוניות בהן מותקנת התוכנה הזדונית, והמשמעות הי כי גם מותגים נוספים מתוצרת הקונצרן מעורבים, בעיקר אלה העושים שימוש במנועים דומים.
למשל סיאט וסקודה. ואכן, התקשורת בספרד מדווחת היום כבר כי גם בחצי מיליון מכוניות מותצרת סיאט - עוד מותג בקונצרן - מותקנת התוכנה, ובארה"ב בודקים האם מנועי ה-V6 TDI בנפח 3.0 ליטר פועלים בעזרת התוכנה האמורה. כמו-כן נשמעו קולות לפיהם התוכנה הזדונית מצאה דרכה למכוניות הקונצרן כבר ב-2005, עוד לפני כניסתו של וינטרקורן לתפקיד.
מה עושה התוכנה המדוברת, כיצד היא מפחיתה את פליטת המזהמים?
בתחילת הדרך לא ברור היה כיצד מזהה התוכנה כי פליטת המזהמים של הרכב נבדקת, אך בינתיים התגלה כי "הסוד" טמון בחיישני הרכב, המעבירים מידע מכל סוג אפשרי למחשב ניהול המנוע. החיישנים מזהים את מצב ההגה, תיבת הילוכים, לחץ האוויר בסביבת הרכב, פעולת הגלגלים הקדמיים והאחוריים, מהירות הנסיעה, מצב המצערת ועוד, ומעבירים באופן שוטף את המידע למחשב ניהול המנוע. תוכנת הניהול המותקנת בו אמורה להתאים לפי הנתונים את פעולת מערכת ההזרקה למשל.
אלא שאותה תוכנה מזהה מתי הרכב - למרות שהוא מונע וגלגליו הקדמיים למשל מסתובבים - בכל זאת אינו במצב נסיעה. למשל אם הגלגלים האחוריים אינם מסתובבים באותה עת ואם ההגה אינו מוסט כלל. במקרה כזה עוברת התוכנה של פולקסווגן ממצב "כביש" למצב "בדיקה", ומפעילה במקביל את מערכות הקטנת הזיהום השונות במלוא העוצמה. מערכות שכאלה קיימות, והן כוללות למשל הזרקת תוסף אוראה (AdBlue) בכמויות גדולות, מסוגלות להקטין את פליטת המזהמים באופן משמעותי.
כאשר הרכב נמצא במצב נסיעה על הכביש, החיישינים מדווחים על כך ותוכנת ניהול המנוע מקטינה את מעורבות מערכות הקטנת זיהום האוויר ומאפשרת הספק ומונט גבוהים יותר. במקביל, גם הזיהום מזנק הרחק מעבר לתקן.
כיצד הצליחה פולקסווגן להסתיר את התוכנה?
זו אינה בעיה מיוחדת. בדיקת מאפייני תוכנה אינה מתבצעת על-ידי גורמים חיצוניים, בוודאי לא באופן העשוי לגלות בה מרכיבים זדוניים. למעשה, פולקסווגן עוד עשויה לטעון כי אין שום בעיה במצב "כביש" ומצב "בדיקה" שונים, שכן ממילא רכב מודרני מתוכנן לפעול באופן שונה בהתאם לתנאים הסביבתיים. בעידן הנוכחי בו מחשבים שולטים בפעולת מנועי הרכב באופן מלא ומורכב מאי-פעם, שינויים בניהול המנוע מתבצעים ללא הרף, ובלא מעט מקרים כיום גם על-ידי הנהג היכול לבחור בין מצבי נהיגה שונים מתאימים לנהיגה רגועה, ספורטיבית, קיצונית במיוחד או דווקא בתנאי גשם - החל במכוניות יוקרה וכלה במכוניות ספורט ופנאי.
מה הייתה (תהיה) ההשפעה על הסביבה?
הגארדיין הבריטי מסביר כי ביטול מערכות מניעת הזיהום המתקדמות במכוניות פולקסווגן, כדי לאפשר להן להיות חזקות יותר, גרם לפליטת כמות עצומה של תחמוצות חנקן (NOx) רעילות לאוויר, משמעותית מעבר למה שהוערך. לפי מומחים, בין 250 אלף למיליון טון בכל שנה. הנזק שכמות כזו גורמת, כך מומחים, זהה לנזק שנגרם מפליטת תחמוצות החנקן הפוגעות בבני אדם ומופקות מכל תחנות הכוח, כלי הרכב, התעשייה הכבדה והחקלאות בבריטניה במשך שנה.
מה תעשה פולקסווגן עם 11 מיליון מכוניות נגועות?
האפשרות ההגיונית מכולן - והיחידה - היא הזמנת כולן למוסכים המורשים לצורך עדכון תוכנה, ריקול (קריאה לתיקון) שיהפוך מיד לאחד הגדולים בהיסטוריה - גם אם לא מהיקרים שבהם. עדכון תוכנה יכול להתבצע תוך דקות ספורות, ועלות הטיפול זניחה כמובן. נכון שכמות כזו של רכבים תהפוך את העסק ללא זול כלל, אבל האלמנט הפיננסי יהיה זניח יחסית.
אלא שאז תתיצב פולקסווגן מול הבעיה הגדולה מכולן. אם התוכנה הזדונית תוסר, המכוניות יהפכו למזהמות באופן קיצוני, לא יעמדו בתקנים ולמעשה לא יהיו רשאיות לנסוע על הכביש הציבורי בארה"ב לפחות. איך תפתור זאת פולקסווגן? איש לא יודע לומר, אם כי אין ספק שמיטב המוחות עובדים על נוסחת-חילוץ-מהבוץ ממש ברגעים אלה.
איזה עונשים וקנסות צפוי הקונצרן לספוג?
על שאלה זו אין תשובה וספק אם תהיה בעתיד הקרוב, שכן הממדים האמיתיים של הפרשה עדיין לא התגלו. כאשר שלב זה יהיה מאחורינו, צפוי הקונצרן התמודד עם קנסות עתק שיטיל עליו הממשל האמריקאי למשל, אך לא רק. מדינות שונות (קליפורניה לבטח) צפויות לטפל בנושא ביד קשה, אך גם קנדה, דרום קוריאה וגרמניה צפויות להכות ביצרנית ללא רחם. סכומי הכסף שעל הקונצרן יהיה לשלם נאמדים בעשרות מיליארדים, ועדיין לא הגענו לנושא הפלילי, בעקבותיו עלולים בכירים למצוא עצמם בסכנת מאסר.
ומה על תביעות ייצוגיות של גופי צרכנות שונים, כמו-גם אזרחים פרטיים, תביעות ייצוגיות ועוד?
כלי תקשורת בארה"ב, בקנדה ובבריטניה מדווחים כבר על פניות רבות לעורכי הדין הבכירים והיוקרתיים על-ידי אזרחים, הטוענים - ובצדק לאור השתלשלות הדברים - כי פולקסווגן רימתה אותם, חד וחלק. גם כאן, ארה"ב צפויה להוביל את המתקפה שאיש אינו יודע כמה תכאיב לקונצרן.
האם יש סכנה לעצם השרדותה של פולקסווגן כפי שאנחנו מכירים אותה עקב הפרשה?
הסיכוי לכך כמעט-זניח, אך בכל זאת קיים. האופן בו יצא הקונצרן מתהומות התדמית והפיננסים שסידר לעצמו במחי תוכנה זדונית אחת, תלוי במידה רבה בדרך בה יחליט הממשל האמריקאי להעניש את הקונצרן. האמריקאים לא אוהבים בדיחות על פצצות באולמות נוסעים, ועוד פחות מכך עם רמאות פיננסית, וכיום גם פגיעה בלתי מתחשבת באיכות הסביבה. בעיקר כשמודבר ביצרנית שאינה אמריקאית כמובן. העונש הכמעט-מגוחך שהוטל לאחרונה על GM אשר הודתה באחריות למותם של 124 בני אדם עקב כשלים שהסתירה, רק ממחיש זאת.