אלפי מוניות סקודה בישראל חשודות כמזהמות
התפתחות נוספת בפרשת זיוף בדיקות זיהום האוויר בקונצרן פולקסווגן: סקודה מודה כי שיווקה 1.2 מיליון מכוניות עם תוכנה שסייעה להן לעבור בהצלחה בדיקות זיהום, למרות שהן לא עמדו בתקן. הקשר הישראלי: אלפי מוניות חשודות כמזהמות. משרד התחבורה: כשנקבל את הפרטים מהיצרן, נחליט אם לבדוק מקומית עד כמה מזהמות המכוניות ששווקו כאן
סקודה מודה: "שיווקנו 1.2 מיליון מכוניות עם תוכנה המסייעת להטעות בדיקות זיהום אוויר". אחרי שפולקסווגן הודתה בשיווק 5 מיליון כלי רכב עם תוכנת הטעיית בדיקות זיהום ואודי חשפה כי היא אחראית ל-2.1 מיליון כלי רכב כאלה, מדווחת סקודה כי חלקה בדיזלגייט עומד על 1.2 מיליון כלי רכב מזהמים, מתוך כ-11 מיליון מתוצרת הקונצרן. דובר סקודה בפראג, צ'כיה, אמר כי מדובר בסך כלי הרכב מתוצרת המותג ששווקו בכל העולם. לפי הערכות, בישראל שווק מספר גדול של מכוניות סקודה החשודות כמזהמות, בעיקר כמוניות.
במדינות שונות ברחבי אירופה החליטו נציגי פולקסווגן על הפסקת שיווק מיידית של כלי הרכב המצוידים במנוע שנחשד למזהם. כך בשוויץ ובלגיה שהודיעו על כך עוד אתמול, והיום הצטרפה למהלך גם הולנד. מדובר בכל המותגים אשר שיווקו כלי רכב מזהמים - פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה.
התפתחויות אחרונות בדיזלגייט:
פולקסווגן על הכוונת - חקירה פלילית נגד המנכ"ל
רמאות, זיהום ועונש: הצרות של פולקסווגן גדלות
מנכ"ל פולקסווגן החדש: מתיאס מולר מפורשה
קראתם כבר?
ההתרסקויות הגדולות של יצרניות הרכב
בדיקות זיהום? היצרניות מקבלות אישור לרמות
בישראל: "ממתינים לפרטים מהיצרן"
כלי הרכב המזהמים שמכר קונצרן פולקסווגן צוידו במנועי דיזל בנפח 1.6 ו-2.0 ליטר מסדרת TDI, במהלך השנים 2009 עד 2015 ובמגוון גדול של דגמים. במכוניות אלה הותקנה על-ידי היצרניות השונות תוכנה המזהה בדיקות זיהום אוויר. במקרה כזה מעבירה התוכנה את המנוע, מערכת הפליטה ואמצעי הקטנת זיהום אוויר שונים למצב "בדיקה", והרכב פולט כמות נמוכה במיוחד של מזהמים המאפשרת לו לעמוד בתקינה. כאשר הרכב במצב נסיעה רגיל, עוברת התוכנה למצב "כביש" וכמות הזיהום הנפלטת גדלה משמעותית, עד פי 40 מהמותר לפי בדיקות שונות.
חברת בוש הגרמנית היא זו שפיתחה עבור קונצרן פולקסווגן את התוכנה, כנראה עוד ב-2005. היום התפרסם כי שנתיים מאוחר יותר הזהירה בוש את פולקסווגן מפני שימוש בתוכנה שלא למטרות בדיקה וניסוי פנימיים. לדברי מקורות המקורבים לנושא, בוש הבהירה לפולקסווגן כי כל שימוש אחר בתוכנה יהיה לא חוקי. באותו הקשר נחשף כי ב-2011 הוזהרו בכירי הקונצרן בעניין זה שוב על-ידי אחד ממהנדסי החברה.
בתגובה לפניית ynet אומרים בצ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה לישראל, כי "בהמשך לפרסומי היצרנים מהימים האחרונים בעניין מדידת פליטת מזהמים, הרי שלמיטב הידיעה מדובר בחלק ממנועי הדיזל מהדור הקודם. בנוגע למספר כלי הרכב המעורבים, במידה ונמכרו בעבר בישראל, צ'מפיון תעדכן לאחר שיתקבל בידיה מידע מסקודה. יש לציין כי בהתאם לפרסומי היצרן, אין כל השפעה על התנהגות הכביש של רכבי הדיזל הרלוונטיים. צ'מפיון מוטורס נמצאת בקשר בעניין עם היצרנים ומשרד התחבורה ותעדכן במידע רלבנטי שיהא בידה".
במשרד התחבורה אמרו ל-ynet כי "נעשתה פנייה ליצרן בכדי לקבל הבהרות על המצב בישראל, אך תגובתו הייתה כי הם עדיין ממתינים לפרטים המדויקים ולתמונת המצב הכוללת. עוד אומרים במשרד כי כשיקבלו את הפרטים מהיצרן, "נחליט אם לבדוק מקומית עד כמה מזהמות המכוניות ששווקו כאן".
מרטין וינטרקורן: "לא ידעתי מכלום"
חקירה פלילית נגד וינטרקורן
סוכנויות הידיעות פרסמו מוקדם יותר היום כי התובע הכללי בגרמניה פותח בחקירה פלילית וצפויה כנגד מנכ"ל הקונצרן המתפטר, מרטין וינטרקורן. המנכ"ל הכוחני טען מיד עם חשיפת הפרשה, אך גם בעת שנכשל בניסיונו לקבל גיבוי ממועצת המנהלים הבכירה בקונצרן והודיע כי הוא מתפטר, שלא היה לו כל מידע על הפרשה. לפי מקורות אחרים, שלושת המנהלים הבכירים שאחראים למחלקות הפיתוח והמחקר החשובות במותגים פולקסווגן, אודי ופורשה, הושעו באופן מיידי מעבודתם. השעייתם אינה מבשרת טובות למנכ"ל העוזב, שכן שלושתם דיווחו לו ישירות.
התפתחות חמורה עוד יותר עבור הקונצרן נחשפה אתמול, עם הודעת משרד התחבורה הגרמני כי העמיד לפולקסווגן אולטימטום, לפיו על הקונצרן להציג את כל המידע וחבילת האמצעים לפתרון המשבר המורכב עד ה-7.10. אם לא יעשו כך בכירי החברה, יאסור משרד התחבורה את שיווק מכוניות פולקסווגן החשודות כנגועות בכל גרמניה.