שתף קטע נבחר

 

גודל התרמית בפרשת פולקסווגן: 11 אלף כלי רכב בארץ חשודים מזהמים

דיזלגייט: לאחר שנחשף ב-ynet כי מוניות סקודה ששווקו בארץ חשודות כמזהמות, המספרים המדויקים בפרשת פולקסווגן מתגלים. 11 אלף המכוניות יוזמנו ככל הנראה לבדיקה במוסך. הוקפא שיווק המזהמות

התרמית של פולקסווגן והקשר הישראלי: לאחר שב-ynet פורסם לראשונה כי אלפי מוניות סקודה חשודות כמזהמות, נחשפים המספרים המדויקים. בישראל לא פחות מ-11 אלף כלי רכב שנמכרו בין השנים 2009 ל-2015 ובהם ככל הנראה התוכנה האסורה. היבואנית צ'מפיון מוטורס, בתיאום עם משרד התחבורה, החליטה בשלב זה על הקפאת שיווק כלי רכב מתוך רשימה זו.

 

אלפי המכוניות התגלו בעקבות העברת מספרי השלדות על ידי היבואנית לעדכון טכני. על פי דיווחי היצרן, כלי הרכב אמנם מזהמים יתר על המידה, אך בטוחים לנסיעה. ככל הנראה כלי רכב שבהם אותה תוכנה יוזמנו לבדיקה במוסך. סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, אבנר פלור, פנה ליצרן באמצעות היבואן צ'מפיון מוטורוס וביקש הבהרות.

 

הנושא עדיין נבדק והיצרן פועל על מנת לגבש בזמן הקרוב מענה שתבצע בכלי הרכב הרלוונטים בהקדם האפשרי. כל ההוצאות יהיו על חשבון קבוצת פולסווגן. כפי הנראה, בעלי המכוניות יקבלו קריאת שירות למוסכים. 

 

ארכיון, מוניות סקודה בישראל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון, מוניות סקודה בישראל(צילום: מוטי קמחי)

 

היו"ר המתפטר מרטין וינטרקורן

היו"ר המתפטר מרטין וינטרקורן

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בתגובה הרשמית נמסר מצ'מפיון מוטורס: "בהמשך לפרסומי הקונצרן מהימים האחרונים בנושא רמות פליטה ברכבי דיזל, נוכל לציין בשלב זה כי היצרן העביר מספרי שלדות המיועדות, על פי הוראתו, לעבור עדכון טכני. על פי דיווח זה קיימים בישראל כ-11 אלף כלי רכב, שנמכרו בין השנים 2009 ו-2005. יש להדגיש כי על פי דיווחי היצרן כלי הרכב בטוחים לנסיעה. אנו ממתינים להנחיות טכניות מצד היצרן על דרך ואופן ביצוע הקמפיין העתידי ונעדכן את הלקוחות הרלוונטיים עם קבלת המידע. צ'מפיון מוטורס, בתיאום עם משרד התחבורה, החליטה, בשלב זה, על הקפאת שיווק כלי רכב מתוך רשימה זו אשר טרם שווקו. צ'מפיון מוטורס תמשיך לעדכן את לקוחותיה ומשרד התחבורה במידע חדש רלוונטי שיהא בידה".

 

לאחר שפולקסווגן הודתה בשיווק 5 מיליון כלי רכב עם תוכנת הטעיית בדיקות זיהום, ואודי חשפה כי היא אחראית ל-2.1 מיליון כלי רכב כאלה, דיווחה השבוע סקודה כי חלקה בפרשה המכונה "דיזלגייט" עומד על 1.2 מיליון כלי רכב מזהמים, מתוך כ-11 מיליון מתוצרת הקונצרן. בישראל שווק מספר גדול של מכוניות סקודה החשודות כמזהמות, בעיקר כמוניות. בנוסף, בישראל שווקו גם רכבי אודי שחשודים כמזהמים.

 

במדינות שונות ברחבי אירופה החליטו נציגי פולקסווגן על הפסקת שיווק מיידית של כלי הרכב המצוידים במנוע שנחשד למזהם. כך בשוויץ, בלגיה והולנד. מדובר בכל המותגים אשר שיווקו כלי רכב מזהמים - פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה. כאמור, גם ישראל מצטרפת למהלך זה.

 

כלי הרכב המזהמים שמכר קונצרן פולקסווגן צוידו במנועי דיזל בנפח 1.6 ו-2.0 ליטר מסדרת TDI, במהלך השנים 2009 עד 2015 ובמגוון גדול של דגמים. במכוניות אלה הותקנה על-ידי היצרניות השונות תוכנה המזהה בדיקות זיהום אוויר. במקרה כזה מעבירה התוכנה את המנוע, מערכת הפליטה ואמצעי הקטנת זיהום אוויר שונים למצב "בדיקה", והרכב פולט כמות נמוכה במיוחד של מזהמים המאפשרת לו לעמוד בתקינה. כאשר הרכב במצב נסיעה רגיל, עוברת התוכנה למצב "כביש" וכמות הזיהום הנפלטת גדלה משמעותית, עד פי 40 מהמותר לפי בדיקות שונות.

 

חברת בוש הגרמנית היא זו שפיתחה עבור קונצרן פולקסווגן את התוכנה, כנראה עוד ב-2005. היום התפרסם כי שנתיים מאוחר יותר הזהירה בוש את פולקסווגן מפני שימוש בתוכנה שלא למטרות בדיקה וניסוי פנימיים. לדברי מקורות המקורבים לנושא, בוש הבהירה לפולקסווגן כי כל שימוש אחר בתוכנה יהיה לא חוקי. באותו הקשר נחשף כי ב-2011 הוזהרו בכירי הקונצרן בעניין זה שוב על-ידי אחד ממהנדסי החברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים