טויוטה אוריס סטיישן במבחן: יקר זה גם חסכוני
מתיחת הפנים שעברה השנה טויוטה אוריס, אמורה הייתה לשפר מספר נקודות תורפה. האם היא הצליחה ואיך זה מתבטא במחיר. מבחן דרכים
- שנת השקה: 2012 (מתיחת פנים ב-2015)
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות (סטיישן)
- מתחרות לדוגמה: הונדה סיוויק, יונדאי i30, סקודה אוקטביה, פיז'ו 308
- מחיר התחלתי: 137 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 139 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: אין
1. תא נוסעים ותפעול
האוריס עברה במהלך הנשנה מתיחת פנים שהתבטאה בשינויי עיצוב קלים בפנים ובחוץ. איך זה השפיע על איכות החומרים וההרכבה? ממש מעט, ובכל מקרה שתיהן נותרו טובות, גם אם יש טובות יותר בקטגוריה. הנדסת האנוש מצוינת, וכוללת מעתה מערכת מולטימדיה חדשה ונוחה - תודות לממשק משתמש מצוין - עוד יותר מבעבר. המרווח בתא הנוסעים לא השתנה, ונותר טוב למדי, בזמן שתא המטען מציע נפח מכובד, רצפה שטוחה וסף העמסה נוח.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
האוריס סטיישן הייתה בעבר הנוחה בגרסאות האוריס, ומתיחת הפנים לא פגעה בזאת. כיול המתלים מוצלח, ספיגת המהמורות טובה ונוחות הנסיעה מרשימה, במיוחד - גם אם לא רק - בנסיעה עירונית. מנגד, המושבים שמציעים אמנם תמיכה צידית מספקת, חסרים תמיכה לגב התחתון ונעדרים אפשרות לכיוונון חלק זה של המסעד. נוחות הנסיעה הבינעירונית נפגעת משום כך בנסיעות ארוכות.
ניכר שטויוטה התאמצה לבודד (עוד יותר) את רעשי המנוע, ורמות בידוד הרעשים שופרו - אם כי האוריס עדיין סובלת מרמת רעש צמיגים ניכר, עדות לגומי שתפקידו העיקרי חסכון בדלק.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
האוריס סטיישן מציעה יכולת דינמית גבוהה למדי, עם אחיזת כביש מכובדת, תגובות טובות לפקודות הנהג ותחושת בטחון בנהיגה - אם כי ההיגוי מעט קל מהרצוי. כושר הבלימה טוב, אך המעבר בין מצבי בלימה היברידית (רגרנטיבית אוגרת-אנרגיית בלימה לטעינת המצבר) לבין בלימת בלמי דיסק רגילה, אינו חלק מספיק במיוחד בשלבי הבלימה האחרונים טרם עצירה.
לאוריס HSD שבע כריות אוויר (השביעית מגינה על ברכי הנהג) ובקרת יציבות. לצערנו, למרות תג המחיר העסיסי והעובדה שבחו"ל טויוטה מציעה אבזור בטיחות מתקדם דוגמת סיוע בלימת חירום או התראת סטייה מנתיב, בישראל לא ניתן לרכוש את הרכב איתו, גם לא תמורת תוספת מחיר. חבל, ועובדה זו פגעה בציון בסעיף זה. במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP שנערך לדגם טרום מתיחת הפנים בשנת 2013, זכתה האוריס לציון חמישה כוכבים מרבי עם ניקוד גבוה.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
האוריס סטיישן ממשיכה להימכר בישראל רק עם הנעת כלאיים - זהה לזו של ההאצ'בק וטויוטה פריוס. יחידת הכוח הוותיקה משלבת מנוע 1.8 ליטר (99 כ"ס) ומנוע חשמלי (82 כ"ס) - או 136 בחישוב כולל. מערכת הכלאיים מגיבה היטב ומעניקה תחושה נמרצת למדי. המנוע החשמלי מניע את האוריס עצמאית עד למהירות של כ-50 קמ"ש במצב EV (ואף יותר בנהיגה רגילה במישור ובמורד), אך יש לזכור כי טווח נסיעה חשמלי-ריאלי במצב EV עומד על מעט יותר מקילומטר - לא מעבר לכך.
זו עדיין אחת ממערכות הכלאיים הטובות בנמצא: דימום והנעת מנוע הבנזין כמעט ואינם מורגשים, הביצועים טובים למדי, פעולת המערכת שקטה מאוד ותצרוכת הדלק שנרשמה במסלול מבחן הייתה מצוינת: 21.1 ק"מ לליטר, נמוך ב-13.5% בלבד מנתון היצרנית (24.4 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 121 |
דרגת זיהום | 2 |
5. אבזור ומחיר
את הסטיישן ניתן להזמין בשתי רמות אבזור - רגילה (137 אלף שקל) ו"סקאי וויו" (Sky View), המוסיפה גג זכוכית (לא נפתח) ושמשה אחורית וחלונות כהים מאחור (139 אלף). בשני המקרים תקבלו מערכת בקרת שיוט, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע ("7), חיבורי USB ובלוטות' ומצלמת נסיעה לאחור, התנעה בכפתור, בקרת אקלים וחישוקים קלים ("16). זהו אבזור מכובד, אך לא חריג ותג המחיר מעט גבוה ביחס לתחרות הישירה.
ציון כולל וסיכום
+ תצרוכת דלק, נוחות, הנדסת אנוש, יכולת דינמית
- מחיר, מערכות בטיחות מתקדמות
ולבסוף: גרסת הסטיישן לטויוטה אוריס ההיברידית מציעה איכות, שימושיות וחסכון בדלק יוצאי דופן. מאידך היא סובלת מתג מחיר גבוה מדי ומהיעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות ומקוריות הפוגע בציון הסופי. אלא שגם כך ולמרות מתיחת הפנים, מדובר באחת הטובות - וללא ספק המיוחדות - בקטגוריה המשפחתית.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,798 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 99 כ"ס ב-5,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 14.5 קג"מ ב-2,800 סל"ד |
מנוע חשמל | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
(הספק / מומנט) | 82 כ"ס / 21.1 קג"מ |
הספק משולב | 136 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 459.5 ס"מ |
רוחב | 176 ס"מ |
גובה | 148.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 260 ס"מ |
משקל | 1,335 ק"ג |
נפח תא מטען | 530 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 205/55-16 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 11.2 שניות |
מהירות מרבית | 175 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 24.4 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 21.1 ק"מ לליטר / 13.5%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 96 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 2 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר | 139,000 שקל |
כריות אוויר | שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 2 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |