פולקסווגן נאלצת לבצע ריקול - ואלה המכוניות בישראל
קונצרן הרכב שנתפס עם תוכנת הטעיית בדיקות זיהום אוויר, נאלץ להכריז על ריקול מהגדולים שידעה התעשייה - 8.5 מיליון כלי רכב באירופה ובישראל. רוצים לדעת אם גם המכונית שלכם בפנים?
חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית המותגים פולקסווגן, אודי, סקודה וסיאט, צפויה להכריז על ריקול ל-12 אלף מכוניות עם מנוע דיזל ששיווקה בישראל במהלך שש השנים האחרונות, כחלק מקריאת תיקון עצומה שנאלץ קונצרן פולקסווגן לבצע. לבקשת ynet משחררת כעת היבואנית את רשימת כל הדגמים ומספר המכוניות שיוזמנו כנראה למוסך בזמן הקרוב. פולקסווגן וסקודה עם אלפי כלי רכב, סיאט ואודי עם כמה מאות. בתגובה להכרזת הריקול של הגרמנים, אומרים היום בצ'מפיון כי "טרם ידוע על הנחיה מהיצרן וככל שתתקבל, החברה תיידע את משרד התחבורה והלקוחות הרלוונטיים".
זו רשימת כלי הרכב עם מנועי דיזל לקבל הזמנה למוסך, כולל חלוקה לדגמים:
מותג | מספר מכוניות צפוי |
סקודה | 5,865 |
פולקסוגן מסחריות | 2,851 |
פולקסווגן פרטיות | 2,811 |
אודי | 262 |
סיאט | 225 |
דגם | מספר כלי הרכב (בקירוב) |
פולקסווגן קאדי | 2,850 |
סקודה אוקטביה | 2,458 |
פולקסווגן ג'טה | 1,511 |
סקודה פאביה | 1,356 |
סקודה ראפיד | 1,120 |
פולקסווגן פאסאט | 701 |
סקודה סופרב | כ-500 |
גולף פלוס | כ-400 |
סקודה יטי | כ-300 |
אודי Q5 | 228 |
סיאט טולדו | 225 |
פולקסווגן טיגואן | כ-100 |
סקודה רומסטר | כ-90 |
לא ריקול, לא שווה
חשוב לשים לב כי עד היום, למרות ממדי הפרשה העצומים, פולקסווגן בחרה שלא לכנות את תהליך הטיפול ב-11 מיליון המכוניות הנגועות כ"ריקול", קריאה מערכתית ומחויבת על-פי חוק לתיקון. מסיבה זו אגב, לא ניתן היה להשיג עד היום את המספרים המדויקים של כלי הרכב בהם תידרש התאמה, כדי שיעמדו בתקינות הזיהום. קונצרן פולקסווגן, משיקולי תדמית ועלות בין היתר, העדיף לשמור את תהליך שדרוג התוכנה וההתאמות הטכניות שהמכוניות נדרשות לעבור, תחת הגדרה מעורפלת יותר. כמעט "התנדבותית".
- "פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"
אלא שמשרד התחבורה הגרמני, או יותר מדויק זרוע הפיקוח שלו הפועלת גם בשם מדינות אחרות בשוק המשותף, החליט לחייב את הקונצרן בביצוע ריקול לכל דבר ועניין. הקונצרן אמר אמנם כי יבצע זאת ב-2.4 מיליון מכוניות ששווקו בגרמניה, וקיווה בכך לפייס את משרד התחבורה האחראי לו. אלא שזה לא עבד, וההוראה שיצאה משם אתמול הייתה חד-משמעית: "נקבל רק ריקול מלא של כל המכוניות באירופה". במילים אחרות, פולקסווגן אינה יכולה להציע תיקון רק לבעלי מכוניות שיירצו בכך כפי שתכננה, אלא מחויבת להזמין את כל בעלי המכוניות המזהמות.
לפי רויטרס, עלות הפרשה לקונצרן ממשיכה לתפוח, ולפי נתונים כרגע עשויה להגיע ל-35 מיליארד יורו. עם חשיפת הפרשה הודיעה פולקסווגן כי היא מקצה כ-6.5 מיליארד יורו לטיפול בבעיה, סכום שזכה לביקורת מיידית על-ידי מומחים שטענו כי ספק אם יוכל לכסות אפילו את הקנסות שתקבל היצרנית. לכך יש להוסיף את עלות הטיפול עצמו ולא פחות חשוב, עשרות (אם לא מאות) תביעות שונות לפיצויים אדירים הן של בעלי רכב, והן של פעילי איכות סביבה.
לדברי מתיאס מולר, יו"ר הקונצרן שנכנס זה עתה לנעליו של מרטין וינטרקורן המתפוטר, תוך שנתיים-שלוש תצליח פולקסווגן להתאושש מהפגיעה התדמיתית והפיננסית. בינתיים הודיעו בכירי הקונצרן כי בתקופה הקרובה יוקפאו תכניות פיתוח שונות, וכי יש לצפות לקיצוצים רוחביים בקונצרן המעסיק כיום כ-600 אלף עובדים בכל העולם.
תקציר מהיר
לפני כמעט עידן במונחים ישראלים, או פחות מחודש ימים לפי לוח השנה, התפוצצה אחת הפרשיות המסעירות, מרתקות ובאותה עת מביכות של תעשיית הרכב בהיסטוריה. קונצרן הרכב הענק פולקסווגן, אשר מיצב עצמו בתחילת השנה כגדול ביותר בעולם הרכב (שלוש שנים לפני המועד המתוכנן), נתפס כשהוא מרמה באופן מתוחכם ושיטתי את בדיקות זיהום האוויר. ובכך זכה במשך כשש שנים לא רק לתקינה עבור מכוניות מזהמות מסביב לעולם, אלא גם בהטבות מס שונות, כל זאת בזמן שהמכוניות מתוצרתו - לרוחב כמעט כל ארסנל הדגמים - פולטות לאוויר כמויות עצומות של NOX, חלקיקים קטלניים לאדם המוכרים כגורמים למוות.
- הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות
תחילה נחשפה הפרשה בארה"ב, כאשר הרשות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA) הורתה לחטיבה הצפון אמריקאית של הקונצרן להזמין למוסך 482 אלף מכוניות לצורך שינויים הכרחיים הנדרשים כדי לעמוד בתקנות זיהום אוויר מחמירות בארה"ב. כל זאת לאחר שגוף בשם "מועצת התחבורה הנקייה העולמית" קיבל ב-2014 מידע על זיהום מוגבר ממכוניות פולקסווגן, בדק וגילה כי הפער בפועל בין פליטת המזהמים של מכוניות שונות עמד על פי 40 מתקנות איכות הסביבה בהן נדרשות לעמוד מכוניות המשווקות בארה"ב.
פולקסווגן הכריזה אמנם בדצמבר 2014 על קריאת תיקון לצורך "עדכון תוכנה", אך זה לא עזר. בדיקות שנערכו בחודש מאי השנה העלו כי הזיהום המוגבר לא פסק, וביולי ביטלה הרשות את אישור השיווק של מכוניות פולקסווגן עד שתקבל תשובה מניחה את הדעת לבעיה. היא לא קיבלה, וב-18.9 חשפה לציבור כי תוכנת ניהול המנוע במכוניות עם מנוע דיזל ממשפחת ה-TDI של פולקסווגן, ששווקו בין 2009 ל-2015 בארה"ב, מזהה כאשר נערכות למכונית בדיקות זיהום ובהתאם מסייעת להפחית באופן זמני את פליטת ה-NOX הקטלני. כאשר הרכב לא נמצא בבדיקות, מזנקת פליטת המזהמים עד פי 40.
הרוחות סערו, התקשורת הכתה בקונצרן ללא רחם ויו"ר היצרנית ואחד מהאנשים החזקים בתעשיית הרכב, מרטין וינטרקורן, אמר כי הוא "מתנצל עמוקות על שהפרנו את אמון לקוחותינו והציבור". יום לאחר מכן (שני, 21.9) צונחת מניית הקונצרן עם פתיחת המסחר ב-20%. פולקסווגן מודיעה כי היא מפסיקה לשווק את המכוניות האמורות. יום נוסף עובר ופולקסווגן - בלחץ שאלות בהולות מצד מדינות שונות בשוק האירופאי המשותף - מודה כי שיווקה כ-11 מיליון מכוניות עם תוכנת הזיוף בכל רחבי העולם. בישראל מדובר ב-12 אלף.
יום אחר לאחר מכן מתפטר וינטרקורן. בהמשך יושעו שלושה בכירים העומדים בראש חטיבות המחקר והפיתוח בפורשה, פולקסווגן ואודי. עשרות מנהלים נוספים יועמדו כנראה לדין, אך למרות הזמן שעבר, עדיין לא ברור מי נתן את ההוראה. מניית הקונצרן התאוששה אמנם והצלילה החופשית נבלמה, נתונים על אמצעים חלקיים לפתרון הבעיות נחשפו כבר, פולקסווגן הודיעה כי החל בינואר 2016 ולכל המאוחר בסוף אותה שנה, יתוקנו כל המכוניות המזהמות. אך הפרשה רחוקה מלהסתיים.