טויוטה פריוס החדשה: לא תאמינו כמה ק"מ לליטר
פרטים טכניים ראשונים על הדור הרביעי של מכונית הכלאיים הנמכרת בעולם, נחשפו ביפן - כולל תצרוכת הדלק הצפויה. השיווק בישראל משנה הבאה
חודש לאחר שחשפה את עיצוב מכונית הכלאיים החדשה, טויוטה מפרסמת פרטים טכניים ראשונים על הדור הרביעי של הפריוס. המכונית, שהפכה לשם נרדף לשילוב בין בנזין לחשמל, תציע תצרוכת דלק ששופרה ב-23% לעומת הדור היוצא - כולל נתון פנטסטי ביפן של 40 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה (32.6 קמ"ל בעבר). המבחן היפני מקל ביחס לזה הנהוג באירופה, כך שנתון תצרוכת הדלק הצפוי אצלנו יהיה ככל הנראה נמוך יותר - כ-31 ק"מ לליטר (לפי שיפור של 23% ביחס לנתון הדגם היוצא, 25.6 קמ"ל).
הפריוס החדשה צמחה בחלק ממידותיה, עם אורך כולל של 454 ס"מ (6+) ורוחב של 176 ס"מ (1.5+). מנגד בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי (270 ס"מ) והגובה דווקא התכווץ קלות - 147 לעומת 149 בעבר. לשינוי הפרופורציות, יחד עם הנמכת החרטום והתקנת תריסי קירור קדמיים בסבכה שנסגרים במהירות גבוהה, הובילו לשיפור היעילות האווירודינמיות ויטיבו עם תצרוכת הדלק, כך לטענת טויוטה.
יחידת הכוח מבוססת על הדור היוצא, עם אותו מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר שמפיק כעת 98 כ"ס (99 בעבר) ואת אותו המומנט - 14.5 קג"מ - אך בסל"ד גבוה מבעבר, 3,600 לעומת 2,800 כיום. לפי טויוטה, המנוע עבר שורה של שינויים שהובילו לשיפור יעילותו התרמית ל-40%, היעילות הגבוהה ביותר למנוע בעירה פנימית בעולם, כך על-פי טענת היצרנית. יעילות תרמית מצביעה, בין היתר, על כך שהמנוע מנצל טוב יותר את חומר הבעירה (בנזין במקרה זה) לצורך יצירת אנרגיה, ומאבד פחות ממנה בתהליך.
המנוע החשמלי מציע כעת 72 כ"ס - 10 פחות מבעבר, וגם המומנט ירד מ-21.1 ל-16.6 קג"מ. הוא יתבסס הפעם על מצברי ליתיום-יון בחלק מהשווקים (כמו הפריוס פלאג-אין כיום), בעוד אחרים ימשיכו להציע מצברי ניקל-מטל כמו הפריוס היוצאת. טויוטה לא מציינת מדוע בחרה להציע שני מערכים שונים והיכן יוצע כל אחד מהם, אך ניתן להעריך שהסיבה העיקרית היא שיקולי עלות - שכן מצברי ליתיום-יון יקרים יותר לייצור ומעלים את מחיר המכונית.
מטויוטה נמסר כי הפריוס החדשה תציע תא מטען גדול מבעבר - 457 ליטר בגרסאות עם גלגל חליפי (כפי שמשווק בישראל), צמיחה של 12 ליטר. בגרסאות ללא גלגל תא המטען צמח באופן משמעותי יותר של 56 ליטר. לכך אחראית בעיקר העברת מצברי מערכת הכלאיים אל מתחת לספסל האחורי, בעוד שמצבר העזר עבר לתא המנוע. אלו ורכיבים נוספים של מערכת הכלאיים הוקטנו וכעת קלים מבעבר.
הפריוס החדשה זוכה גם לשדרוג במפרט האבזור. בתחום הבטיחות תציע מעתה רדאר ומצלמה שינטרו את הנעשה מלפנים, ויהוו בסיס לשורה של מערכות בטיחות: התראת התנגשות חזיתית, התראת פגיעה בהולך רגל, התראת סטייה מנתיב, התראת רכב בשטח מת ואורות אדפטיביים למניעת סינוור. בנוסף הפריוס תציע בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת עזר לחנייה שגם יודעת לזהות מקום פנוי בגודל מתאים.
הדור החדש של הפריוס ישווק ביפן החל מסוף השנה. לישראל הדגם יגיע לקראת סוף הרבעון הראשון של 2016, כך נמסר בעבר מיבואנית המותג, חברת יוניון מוטורס. מפרט ומחיר הדגם לא ידוע, ועדיין מוקדם להעריך האם היבואנית תשמור על מחיר הדור היוצא (150 אלף שקל) ואיזה מפרט יוצע אצלנו. הפריוס היוצאת משווקת כיום גם בייבוא מקביל על-ידי אלבר, במחיר של 145 אלף שקל.