משקל כבד ומסוכן: כ-40% מהמשאיות אינן תקינות
בדיקות שנערכו למשאיות כבדות במהלך חודש ספטמבר, העלו שוב תמונה מדאיגה של בטיחות לקויה ועומס יתר מסוכן. יו"ר מועצת המובילים, גבי בן-הרוש: "הנתונים מוכיחים שיש הפקרות בקרב קציני בטיחות"
בבדיקות תקינות שנערכו במהלך חודש ספטמבר לכ-2,300 כלי רכב כבדים עלה כי בכ-40% מהם יש ליקויים בטיחותיים שונים. בכ-15% מהמשאיות שנשקלו התגלה עודף משקל ול-11 נהגים נשלל הרישיון ל-30 יום עקב משקל חריג במיוחד. לדברי גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "אם זה מה שמצאו רק בחודש אחד, אני לא רוצה לחשוב מה היו מוצאים במבצע מתמשך ומקיף יותר". המבצע נערך על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ומשטרת ישראל, והתבצע בעזרת שבע ניידות בטיחות הפרוסות באופן קבוע ברחבי הארץ.
במבצע האחרון שהתמקד בכלי רכב כבדים נבדקו 2,293 משאיות. תשע מהן הורדו מהכביש בגרירה עקב ליקויים שהוגדרו "מסוכנים", 352 הורדו מהכביש בגין ליקויים "מחייבי תיקון", ב-516 נוספות התגלו "ליקויים מזעריים" . 1,076 מהמשאיות נשקלו ו-63 מהן היו עמוסות ב-5% מעל המותר, 42 מהן נשאו מטען כבד ב-10% מהמותר ו-40 מהמשאיות נמצאו כבדות בעד 25% מהמותר. רישיונם של 11 נהגים שנתפסו עם משאיות כבדות בופן חריג יותר, נשלל מיידית למשך 30 יום.
לדברי בן-הרוש, "התוצאות מוכיחות שיש הפקרות בקרב קציני הבטיחות, ומוכיחות מעל ומעבר לכל ספק כי לא נעשה טיפול משמעותי באותם קציני בטיחות שאמורים לפקח על פי חוק, וקיימת אוזלת יד של משרד התחבורה בטיפול בעבריינים אלה. איגוד קציני הבטיחות ואיגוד קציני הבטיחות העצמאיים מתעסקים בפוליטיקה ובמאבקים ביניהם ולא מתעסקים בבטיחות, והרגולטור שאמור היה לעשות סוף לסאגה ממשיך לעמוד כמשקיף מהצד".
שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה, הגיב לדבריו של בן-הרוש ואמר כי "איגוד קציני הבטיחות בתעבורה שותף למאבק משפטי המתנהל בימים אלו, במסגרתו נטען, כי פעילותם של המשרדים העצמאיים אינה חוקית ומסכנת את בטיחות כולנו. איגוד קציני הבטיחות בתעבורה רואה חשיבות רבה בתפקידו של קצין הבטיחות, אשר לצד אחריותו על הפן המכאני, אחראי הוא גם על הטיפול והבקרה בגורם האנושי ותומך בהגברת אכיפה מצד משרד התחבורה - היא היא המתכון להגברת הבטיחות ולהצלת חיי אדם".