הערכה: פולקסווגן תרכוש בחזרה מכוניות מזהמות
מומחים מעריכים כי לקונצרן הרכב הגרמני לא תהיה ברירה אלא לפצות בעלי מכוניות מזהמות בעזרת רכישת הרכב הישן, תמורת פיצוי כספי גבוה. כעת מסתבר כי פולקסווגן פיתחה בחשאי והתקינה מספר תוכנות שונות לזיהוי והטעיית בדיקות זיהום, ולא תוכנה אחת בלבד כפי שהודתה עד עתה
הצרות של פולקסווגן, חודש אחרי. לפי הערכות בארה"ב, קונצרן הרכב שנתפס כשהוא מטעה בדיקות איכות סביבה ומשווק מכוניות מזהמות, יאלץ לרכוש אותן בחזרה מלקוחות שיידרשו זאת, ולפצות אותם פיננסית ביד רחבה. בנוסף מתגלה כעת כי תוכנת הטעיית הבדיקות שנחשפה וגרמה לסערה, אינה היחידה שפיתח הקונצרן. לפי מקורות, במקביל לתוכנה של חברת בוש עבור מנוע הדיזל מסדרת TDI, פיתחה פולקסווגן תוכנות נוספות המתאימות לארבעה סוגי מנועים שונים.
פולקסווגן נאלצת לבצע ריקול - ואלה המכוניות בישראל
"פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"
סופה של פרשת הטעיית בדיקות הזיהום במכוניות קונצרן פולקסווגן לא נראה באופק. מדי יום מתגלים פרטים חדשים על תוכנות ההטעיה שנשתלו במחשבי ניהול המנוע של מותגי פולקסווגן, סיאט, אודי וסקודה, והערכות לגבי עוצמת המכה שצפויה חברת הענק לספוג כתוצאה מהפרשה, מעסיקות יום יום את כלי התקשורת. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת למשל כי שלושה מעובדי הקונצרן שביקשו להשאר בעילום שם, העידו כי במהלך השנים יצרה פולקסווגן ארבע תוכנות הטעיה שונות לארבעה סוגי מנועים, בהם "תוכנתה" פליטת מזהמים נמוכה מכפי שהייתה בפועל.
ברויטרס מעריכים כי במקרה שכזה, קטנים - עוד יותר - סיכויי פולקסווגן לשכנע את רשויות החוק מסביב לעולם כי רק קבוצה קטנה של עובדים הייתה בסוד העניין, כפי שנטען עד עתה. במקביל, מומחי משפט טוענים כי לאחר שפולקסווגן הודתה למעשה בהתקנת תוכנה המסוגלת להטעות בדיקות זיהום, כמו-גם בעובדה כי כלי הרכב שייצרה מזהמים מעבר לתקן המותר, עבודתם של התובעים צפויה להיות קלה יחסית למקרים אחרים.
ברשת CNBC טוענים כי לפי מומחי משפט, פולקסווגן תידרש לרכוש בחזרה מכוניות משומשת בהן הותקנה תוכנת הטעיית בדיקות הזיהום, שכן בעלי המכוניות לא יסכימו לשינויים מכאניים שבסופם המכונית תהיה אמנם "נקיה" כנדרש, אך חלשה ואיטית יותר. בנוסף, AP מדווחת כי התובע הכללי בארה"ב ייצג 45 מדינות שונות בחקירה אודות הדרכים בעזרתן הצליחה פולקסווגן להטעות בדיקות זיהום אוויר במשך שנים. בנוסף, מדינות קליפורניה וטקסס מנהלות חקירות עצמאיות, וכך גם מחוז האריס שבטקסס.
על סכום הכסף שאותו תיאלץ פולקסווגן לשלם בסופו של דבר עקב הפרשה, אין הסכמה. כזכור, הקונצרן הודיע מיד עם חשיפת הפרשה כי הקציב כמה מיליארדי דולרים לצורך טיפול בנושא. אלא שסכו זה צפוי להיות גבוה פי 10 ויותר. סוללה ארוכה מאד של תובעים צפויה להתייצב מול יצרנית הרכב הגדולה, המעסיקה כיום כ-600 אלף עובדים - אחד המעסיקים הגדולים בעולם. החל בדרישה לקנסות על עבירות - פליליות כנראה - בארה"ב, דרך צרכנים בודדים ותביעות ייצוגיות, וכלה בגופי איכות סביבה שונים.
ועוד ידיעה לא מעודדת לסיום. בדיקה שערך מכון התקנים והמחקר ההולנדי TNO, מהחשובים והמוערכים בעולם, בדק לאחרונה מספר גדול של כלי רכב עם מנועי דיזל ממספר מותגים שונים, כולל פולקסווגן, כדי לוודא האם הם עומדים בדרישות התקן האירופאי. והתוצאות אינן מעודדות, שכן אף לא אחד מכלי הרכב פלט כמות מזהמים נמוכה מהתקן. לדברי עורכי המחקר, בכל כלי הרכב שנבדקו עלה כי פליטת NOX קטלני ושאר מזהמים מוכרים, הייתה גבוהה במקרים רבים פי כמה מהתקן המותר והנדרש לצורך שיווק כלי הרכב במדינות השוק.