דו"ח המבקר: על רשות המסים להחזיר מיליארדים לציבור
רשות המסים גבתה בשנים האחרונות מיליארדי שקלים בגביית יתר, אך אינה טורחת להשיב את הכסף או לידע את הציבור על זכויותיו. מי כן מנצלים את זכויותיהם? עובדי הרשות עצמם, המכירים את המערכת. ליקויים נמצאו גם בשירות לאזרח: מערכות מחשוב ישנות, תורים ארוכים ופגיעה בנכים
במשך שנים גבתה רשות המסים מיליארדי שקלים בגביית יתר, אך היא אינה עושה מאמצים להשיב את הכספים לציבור. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ד'). על פי ממצאי הדו"ח, קיימים ליקויים חמורים בכל הקשור למיצוי זכויות הציבור בתחום המס וכן בשירות שמעניקה רשות המסים לאזרחים.
דוח המבקר - כתבות נוספות
כך נוצר משבר החשמל: חוסר התייעלות, חובות תופחים ושכר מנופח
גם המבקר מתלונן על הדואר: ניהול בעייתי ובזבזני
דו"ח המבקר: התקשרויות פסולות עם יועצים בתעשייה האוויריתמבקר המדינה: הממשלה לא מטפלת מספיק ביוקר המחייה
הבדיקה העלתה כי הרשות גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי שקלים, בין השנים 2010-2013, אולם הרשות לא יזמה פעולה להחזיר סכומים אלו, ולא הודיעה על כך לאזרחים.
כך גבתה הרשות מס ביתר, בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מיליארדי שקלים מציבור השכירים שעבדו רק חלק משנת המס. בשנת 2012 לבדה עמד סכום זה על כ-563 מיליון שקל. בנוסף, הרשות גבתה מס ביתר, בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מאות מיליוני שקלים, מציבור השכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד ולא ערכו תיאום מס. בשנת 2012 לבדה עמד סכום זה על כ-74 מיליון שקל.
עוד מתברר כי בעוד הציבור הרחב אינו מודע לזכויותיו ומפסיד כסף רב, עובדי רשות המסים, "הבקיאים בחומר" דווקא מקפידים לנצל את הזכויות ולמעשה הם כמעט היחידים שעשו זאת.
עיוות נוסף העולה מבדיקת המבקר הוא הוצאות האש"ל שניתן לנכות מההכנסה. לפי המבקר, במשך השנים נמנעו שרי האוצר מעדכון סכומי הוצאות האש"ל המרביים המותרים בניכוי, ועקב כך סכומי האש"ל שיכול הציבור לנכות מהכנסתו לא היו ריאליים.
בשנת 2011 עודכנו סכומים אלה, והציבור היה יכול לנכות מהכנסתו לשנים 2010-2009 סכום הנאמד בכ-1.2 מיליארד שקל. ואולם - הרשות לא פעלה לפרסום עובדה זו.
עבור השנים 2010-2009 הוגשו דוחות ספורים להחזר מס שכללו את ניכוי הוצאות האש"ל, ורובם הוגשו בידי עובדי הרשות ועובדי היחידה להוצאה לפועל העובדים עמם. דו"ח המבקר מדגיש, כי הליקויים הללו עלו מבדיקה חלקית בלבד, וכי ההערכה היא שקיימים עוד תחומים רבים נוספים בהן הציבור לא מימש את זכותו להחזר.
לכתבות נוספות בנושא רשות המסים
- דיווח אנונימי לרשויות המס: הארכה עד יוני 2016
- השקעתם בדירה לפני 93'? מגיע לכם החזר מס
- העלמתם הכנסות? רשות המסים בעקבותיכם
עובדים בלי מערכת ממוחשבת והציבור מפסיד כסף
ליקוי נוסף נמצא בחישוב הטבות המס בחיסכון הפנסיוני. אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב וציבור החוסכים מתקשה בהבנתו. "אזרחים רבים אינם ממצים את מלוא זכויותיהם בהפקדות לחיסכון הפנסיוני. הרשות לא פיתחה כלים מקצועיים מתאימים, לרבות כלים ממוחשבים, אשר יש בהם כדי לסייע בידי הציבור לחלק לצורכי מס את הפקדות התא המשפחתי לחיסכון הפנסיוני, באופן מיטבי - כך שישלמו פחות מס", נכתב בדו"ח.
הפסד כסף של הציבור מאי מימוש זכויותיו, מתברר, קיים במגוון רחב של תחומי המס. כך לדוגמה, הציבור עושה מדי שנה כ-25,000 עסקאות מקרקעין שחויבו בתשלום מס שבח בסכום ממוצע של כ-1.75 מיליארד שקל לשנה. רק מיעוטם של האזרחים ששילמו מס שבח ביקש לפרוס את סכומי השבח - דבר שיכול היה אצל חלקם להקטין את חבות המס.
עוד נמצא כי רק במקרים מעטים ביקש התא משפחתי לפצל את השבח במכירת נכס מקרקעין לשני בני הזוג ובכך ליהנות מהטבת מס שלעתים גדולה יותר. המבקר מוסיף וכותב: "על אף שבידי הרשות קיים מידע אודות פוטנציאל הזכאות של הנישומים, היא לא פעלה להגדלת שיעור המיצוי של ציבור הנישומים שיכול היה ליהנות מהטבות המס האמורות לעיל, ובהם נישומים מעל גיל שישים, מובטלים, נישומים בעלי הכנסה נמוכה ונישומים שלהם יתרת נקודות זיכוי בלתי מנוצלות לפריסה".
המבקר גם קובל על כך שהאוצר לא העמיד לרשות העובדים מערכת ממוחשבת, ולא העמיד לרשות הציבור סימולטור אשר יסייעו בידם לחשב את מס השבח בדרך של פריסה, בשעה שהחישוב אשר נעשה באופן ידני גורם לטעויות.
לא טורחים לאתר זכאים, משנים שומה בלי להודיע
המבקר קובע עוד כי "רוב משרדי השומה שנדגמו אינם נוהגים בשקיפות עם הנישום; הם משנים את שומתו העצמית בלי שניתנת לו הודעה על כך, ובלי שניתנת לו זכות הטיעון וזכות התגובה להוכחת הצהרתו".
"השומה שנשלחת לנישום אינה מציגה לו את השינויים שנעשו בהצהרתו. כמו כן, הרשות אינה שולחת לנישום עדכונים בנוגע לקבלת הדו"חות להחזרי מס שהגיש למשרדי השומה, ולמצב הטיפול בדוחות אלו, והוא אינו יודע מתי הוא צפוי לקבל את החזר המס, אם בכלל".
יתרה מכך, טוען המבקר, משרדי השומה לא עושים פעולות יזומות וממשיות לאיתור זכאים להחזר מס שפרטי החשבונות שלהם לא היו מעודכנים - לצורך החזר מהיר של יתרות שהם זכאים להן. כך לדוגמה, נכון לאוקטובר 2014 היו כ-55,000 נישומים אשר פרטי חשבון הבנק שלהם לא היו מעודכנים בתיקיהם; ל-44,000 מהם (המהווים כ-80%) היתה יתרת זכות מעוכבת מעל 60 יום בסך של כ-136 מיליון שקל.
"הרשות שולחת דואר לנישומים, לרבות הודעות על חובות, על פי הכתובת הרשומה אצלה, שאינה בהכרח הכתובת הקיימת במרשם האוכלוסין, בין היתר משום שהרשות אינה מיישמת את הוראות חוק עדכון כתובת במלואן".
שיחות מתנתקות אחרי המתנה ממושכת
מלבד הליקויים בהחזרי הכספים לציבור, נמצאו שלל ליקויים בתחום השירות לציבור. המבקר קובע כי השירות הניתן לנישום במשרדי השומה לקוי, ומתבטא בין היתר בתורים ארוכים שאינם מנוהלים על ידי מערכות ממוחשבות ובמערכת טלפונית לקויה.
כך לדוגמה, קיימים ליקויים בטיפול בפורשים לפנסיה במשרדי השומה. "בשל מורכבות הנושא ומחסור במידע נגיש לציבור, עולה חשש כי חלק גדול מהאזרחים הפונים למשרדי השומה אינם מודעים לכל חלופות המיסוי השונות והשלכותיהן, ובין היתר הם מושכים את כספי הפיצויים ללא קבלת ייעוץ מקצועי בעניין. בחירת חלק מחלופות המיסוי מוגבלת בזמן, דבר המקשה על האזרחים לקבל החלטה מושכלת, שיש לה השלכות מהותיות לגבי עתידם".
לרשות המסים מוגשות בכל שנה מאות אלפי בקשות לפרישה; בשנת 2012 לבדה הוגשו כ-223,000 בקשות לפרישה. כל פקיד אמור לטפל בממוצע בכ-5,060 בקשות בשנה, והטיפול בהן נמשך זמן רב. "לפי הערכות הרשות, כל פקיד אמור להשקיע בשנה כ-630 יום לטיפול בבקשות פרישה. עומס ניכר זה פוגע בשירות שמקבלים הנישומים".
עוד נכתב בדו"ח, כי "מרבית שעות הקבלה ביחידות שנבדקו הן בשעות הבוקר והצהריים, ולפיכך, רבים מציבור העובדים במשק נאלצים להיעדר מהעבודה לצורך קבלת השירותים שהיחידות מעניקות. בחלק ממשרדי השומה שנבדקו עלו מקרים שבהם בפועל לא ניתן שירות לחלק מהנישומים אשר הגיעו אל המשרד בשעות קבלת הקהל".
גם זמני ההמתנה בחלק ממשרדי השומה ממושכים למדי, ונישומים נאלצים להמתין מספר שעות לקבלת השירות. המענה הטלפוני במשרדי השומה לקוי אף הוא: מענה טלפוני ניתן לאחר זמן המתנה רב, ושיחות רבות של נישומים מתנתקות לאחר שהמתינו למענה זמן רב. כמו כן המענה הטלפוני נעשה במקביל לשעות קבלת קהל, דבר היוצר מגבלות נוספות על שירות זה.
עוד נמצא, כי דפי מידע וטפסים רבים ברשות הם בשפה העברית בלבד, דבר המקשה על אוכלוסייה רחבה שאינה בקיאה בשפה העברית. עוד מציין המבקר, כי "תשע שנים לאחר קבלת החלטה בעניין על ידי הנהלת הרשות, טרם הוכנסה מערכת לניהול תורים למרבית משרדי השומה".
נטל בירוקרטי מיותר על ציבור הנכים
ליקויים חמורים נמצאו גם בשירות לנכים ולעיוורים במשרדי השומה ובביטוח לאומי. על פי הדו"ח, הרשות מטילה על ציבור הנכים נטל בירוקרטי מיותר. בין היתר, נכים נדרשים להגיע פיסית אל משרדי השומה מספר פעמים שלא לצורך. הנכה נדרש לשלם אגרה לשם קבלת פטור ממס הכנסה בגין נכותו, ותשלומה יכול להיעשות אך ורק בבנק הדואר. כמו כן, לא ניתן להגיש באופן מקוון תביעה לקבלת פטור ממס עקב נכות. עוד נמצא, כי הרשות אינה מנמקת את סיבות הערעור מטעמה על החלטות הביטוח הלאומי, ואינה שולחת לנכה את פרוטוקול הוועדה הרפואית.
עוד נכתב כי קשרי העבודה בין הרשות לבין הביטוח הלאומי אינם מוסדרים כראוי בנוהל בעניין הטיפול בנכים, והרשות אינה דורשת מן הביטוח הלאומי מידע שהוא רלוונטי למיצוי זכויות של נישומים במערכת המס.
לסיכום קובע המבקר בין היתר כי "מן החובות של ממשלת ישראל ומשרד האוצר היא לוודא כי מערכת המס מגשימה את מטרותיה בסיוע למגזרים שקבע המחוקק. על הרשות לגבות מס אמת מהנישומים, להימנע מגביית מס ביתר, ואם נגבה - לבצע פעולות להחזירו.
"על הרשות להכיר בכך שמיצוי הטבות מס הוא חלק מהמצופה ממנה כרשות שלטונית, ולהסדיר זאת בפעילויותיה תוך הקצאת משאבים בהיקף משמעותי ופיקוח בהתאם. בכלל זה מוצע, כי הרשות תבדוק את היקף אי-מיצוי הזכויות ואת החסמים התורמים להיווצרותו. ראוי כי הרשות תשלב בתכניות העבודה שלה פתרונות להסרת החסמים ודרכים להגדלה של היקף מיצוי הזכויות באופן יזום, בין היתר באמצעות הטמעת מודל שירות יעיל במשרדי השומה".
רשות המסים: הנתונים שגויים
תגובת רשות המסים לדו"ח המבקר: "לצורך הגברת השקיפות ולשיפור השירות ללקוחות, הוקם ברשות צוות לבחינת הדרכים לשיפור היכולת של הלקוחות למיצוי זכויותיהם. כחלק מפעילות הצוות החליט מנהל רשות לערוך פיילוט למשלוח מכתבים לאוכלוסיית שכירים, אשר בסבירות גבוהה זכאית להחזר מס. משלוח ראשון של מכתבים יצא השבוע ובהמשך צפויים מכתבים נוספים.
"הנתונים המוצגים בדו"ח המבקר לפיהם קיימים ברשות המסים החזרי מס שלא הועברו לציבור השכירים בגובה מאות מיליוני שקלים לשנה, הינם שגויים שכן הם הופקו על סמך נתונים חלקיים שנתבקשו מהרשות ואינם כוללים גם הכנסות נוספות ובהן בין היתר תשלומי פנסיה, אופציות לעובדים ותשלומי ביטוח לאומי. אף שהובהר לעובדי משרד המבקר כי הנתונים חלקיים וכי עליהם להשלים העבודה בטרם הסקת מסקנות, לצערנו הדבר לא נעשה.
"יתרה מזאת, מניתוח מעמיק של אותם הנתונים לגבי עובדים שלא עבדו שנה מלאה, ואשר בוצע על ידי הרשות לצורך הפיילוט לשליחת מכתבים ללקוחות, עולה כי גודל האוכלוסייה שעשויה להיות זכאית להחזר, אשר בסבירות גבוהה לא יסתבר בדיעבד כחוב מס, עומד על אלפים בודדים בלבד בשנה.
"יתר המלצות המבקר ובהן הטיפול בפריסת מס השבח והטיפול בפורשים, נלמדות על ידי הצוות שהוקם לבחינת הדרכים לשיפור היכולת של הלקוחות למיצוי זכויותיהם וככל שישנם ליקויים, הרשות תפעל לתקנם".
מענקי העבודה: שליש מהזכאים לא מימשו את ההטבה
דו”ח נוסף של המבקר נוגע ליישום תוכנית מענק העבודה בשירות המסים, מכוח החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העובדה. התוכנית נועדה לתמרץ את היציאה של משפחות עובדות ברמות שכר נמוכות לשוק העובדה באמצעות מס הכנסה שלילי. המבקר מציין כי בשנה הראשונה ליישום החוק, 2012, זינק מספר התובעים הפוטנציאליים למענק מ-64 אלף ל-385 אלף. כ-98% מהזכאים מוגדרים ברשות המסים כשכירים, המהווים כ-10%. ממוצע המענק ששולם לתובעים "שכירים" עמד על 3,711 שקל ב-2012.
עם זאת, המבקר מציין כי כשליש מהתובעים הפוטנציאליים לא הגישו תביעה ומוצא שורה של ליקויים במימוש החוק - כמו היעדר מעקב אחר השפעת המענקים על התובעים, טיפול לקוי ואטי בבקשות, פרסום מעורפל של תנאי המענק, אי הנגשת הליך הבקשה באר האינטרנט וכן עיכובים בטיפול בתביעות בשל סיכות טכניות, או אי הגשת דיווחי שכר במועד מצד המעסיקים.
המבקר ממליץ למשרד האוצר לבדוק אם התוכנית השיגה את יעדי החוק - הגברת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה וצמצום פערים חברתיים. למשרד הכלכלה הוא מורה לבחון עם רשות המסים אפשרות לבצע סקרים תקופתיים בקרב מקבלי המענק ובקרב תובעים פוטנציאלים כדי לחון את מימוש יעדי החוק. עוד מורה המבקר לרשות המסים להקל על מבקשי המענק ולפעול להעלאת שיעור הדיווח התקין של דוחות השכר של המעסיקים.
חוק מענק העבודה נועד לספק מענה, ולו חלקי, לאנשים שנקלטו בשוק העבודה ואינם מצליחים להיחלץ ממעגל העוני; הוא נועד לסייע לאוכלוסיות חלשות שמחסומים של שפה ושל תרבות, רתיעה מחיכוך עם הרשויות ועוד מקשים עליהם לקבל הדרכה ומידע רלוונטי שעשויים לסייע להן במימוש זכויותיהן”, מציין המבקר.
“שיעורי המיצוי של הזכאות למענק אינם מספקים, שכן כשליש מהזכאים אינם מקבלים את המענק. מאחר שהעובדים ברמות השכר הנמוכות מצויים בחלקם מתחת לסף ההכנסה החייבת במס הכנסה, הם אינם נהנים מההפחתות בשיעורי המס הישיר שמובילה הממשלה. יישומו המלא של חוק המענק, אשר במסגרתו משלמת הממשלה מענק מס לעובדים במקום לגבות אותו מהם, יאפשר גם לאוכלוסיות חלשות יחסית ליהנות מפירות הצמיחה ומהחוסן הכלכלי של המשק”.
עוד בערוץ הכלכלה: מה צריך לדעת על דו"ח הפנסיה השנתי? צפו
בילי פרנקל השתתפה בהכנת הידיעה