וולוו XC90 במבחן דרכים: חבילת בטיחות מתקדמת
רכב הפנאי הגדול של וולוו מציע אבזור בטיחות חסר תחרות, מרווח מרשים לשבעה נוסעים ואבזור מותרות עשיר. האם מצאנו את מצטיין הקטגוריה?
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: פנאי גדול יוקרתי
- מתחרים לדוגמה: אודי Q7, ב.מ.וו X5, מרצדס GLE
- מחיר התחלתי: 495 אלף שקל
- מחיר רכב המבחן: 565 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
וולוו XC90 החדש מציע שפת עיצוב חדשה עבור היצרנית. בתא הנוסעים מתבטאת עובדה זו בעיקר במערכת מולטימדיה ייחודית, עם מסך מגע גדול יחסית ("9) בפורמט ייחודי ולוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) מרשים. העיצוב נקי ואלגנטי, והנדסת האנוש מצוינת. עם זאת כדאי לציין כי תקופת ההסתגלות לשימוש בו ארוכה יחסית, בעיקר לחסרי ניסיון בטלפונים חכמים או מחשבי לוח (טאבלטים).
המרווח בתא הנוסעים טוב בכל המדדים - ראש, כתפיים וברכיים - בשורת המושבים הראשונה והשנייה, ובאופן יוצא דופן גם בזו השלישית, שמציעה מקום ראוי גם למבוגרים ממוצעי קומה. הגישה לשם, עם זאת, דורשת השתחלות לא תמיד נוחה. תא המטען אינו גדול במיוחד (כאשר כל המושבים ניצבים) אך גדול למדי בתצורת חמישה מושבים, וסף ההטענה שלו מעט גבוה מהרצוי.
הנקודה המאכזבת היחידה בתא מתייחסת לאיכות החומרים - בהתחשב בתג-מחיר של יותר מחצי מיליון שקלים. חלקי פלסטיק רבים (מדי) מרגישים ונראים זולים מהמקובל בקטגוריה. גם איכות ההרכבה - שוב, בהתייחס למחיר הרכב - אינה אחידה ובמקומות מסוימים פחות טובה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של ה-XC90 נוקשה מעט, אך הוא מציע שיכוך מהמורות טוב במרבית תנאי הדרך, בעיר ומחוץ לעיר. המושבים רחבים ונוחים, ומושב הנהג המתכוון חשמלית בשלל אפשרויות, ותנוחת הנהיגה טובה. ל-XC90 כושר תמרון עירוני טוב והיגוי בעל משקל ודיוק טובים. למרות גודלו, הראות החוצה מצוינת מלפנים וגם מאחור, נקודה בעייתית לעיתים בקרב המתחרות. בידוד רעשי הרוח טוב, אך רעשי מנוע וכביש חודרים לתא במינון גבוה מהמקובל.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-XC90 מכובדת, עם אחיזת כביש טובה והיגוי בעל משקל ודיוק מרשימים. ניתן היה אמנם להקטין מעט את זוויות הגלגול ולהוסיף מעט עוצמה למערך הבלימה, אך מלבד זאת הרכב הגדול מותיר רושם טוב מאוד על הנהג, גם בהשוואה למתחרותיו בקטגוריה.
אבזור הבטיחות ברכב ההדגמה הוא מהגבוהים שיש לתעשיית הרכב להציע, בכל תג-מחיר: שבע כריות אוויר, בקרת יציבות, התראת התנגשות עם בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), בקרת שיוט אדפטיבית עם סיוע לשמירת נתיב, זיהוי שלטים, התראת רכב בשטח מת (כולל בנסיעה לאחור), אורות דרך (גבוהים) אדפטיביים למניעת סינוור ועוד. מדובר כאמור באבזור חריג לטובה - גם בפלח היוקרה - וה-XC90 תוגמלה על כך בניקוד סעיף זה. וולוו עצמה טוענת כי מדובר ברכב הבטוח ביותר בעולם, ובמבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP הדגם זכה לציון חמישה כוכבים עם ניקוד גבוה, תוך שהמכונית הגדולה קובעת שיא במבחני הריסוק הנחשבים - ציון מושלם של 100% בקטגוריית מערכות בטיחות מתקדמות.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח של גרסת ה-"T6" שבמבחן מציעה ארבעה צילינדרים (בלבד), נפח של 2.0 ליטר (בלבד), ומגדש טורבו ומגדש-על המייצרים הספק מרבי של 320 כ"ס ומומנט של 40.8 קג"מ ב-2,200 סל"ד. אלא שעל הכביש ה-XC90 מציע ביצועים מעט פושרים ביחס למצופה, ועושה זאת ביותר מדי רעש ופחות מדי עידון. המנוע משודך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית מרשימה - עם העברות הילוכים חלקות ומהירות, ותגובה מצוינת לפקודת נהג (קיק דאון או תפעול ידני).
תצרוכת הדלק במסלול המבחן הייתה גבוהה מאוד ביחס להצהרות וולוו: 7.3 ק"מ לליטר, לעומת נתון רשמי של 13 ק"מ לליטר - פער חריג לרעה של 44%. לרכב מערכת עצור-סע שפועלת באופן מהיר וחלק (מעט רועשת בהנעה). עם זאת, בזחילה לקראת עצירה המערכת לעיתים מדוממת את המנוע מוקדם מהנדרש וגורמת לרעידה מיותרת ורעש.
ציון ירוק | 236 |
דרגת זיהום | 14 |
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה ברמת האבזור "אינסקריפשן", מהגבוהות שמוצעות ב-XC90. בתמורה ל-565 אלף שקל, תקבלו חישוקי "20, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, 19 רמקולים, חיבורי AUX ,USB ובלוטות', תפעול קולי וניווט מקורי. האבזור כולל גם מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים עם זכרונות, בקרת אקלים מפוצלת לארבעה אזורים כולל פתחים ליושבים מאחור, מראות נגד סינוור, מערכת עזר לחנייה (כניסה ויציאה, במקביל ובניצב), חיישני חנייה ומצלמת נסיעה לאחור, מראות נגד סינוור, חיישני אורות וגשם, חלון גג, דלת תא מטען חשמלית וריפודי עור. כך שלמרות תג המחיר הגבוה, ה-XC90 מציע חבילת אבזור-מחיר מרשימה, במיוחד כשמכניסים לשיקול גם את אבזור הבטיחות.
ציון כולל וסיכום
+ אבזור בטיחות אקטיבי ובטיחות פאסיבית, מרווח ושימושיות, היגוי
- איכות, מנוע חסר עידון, תצרוכת דלק
ולבסוף: וולוו XC90 החדש הוא רכב מרשים במרבית התחומים, ובעיקר ייחודי - בעיצובו החיצוני והפנימי. בעיקר בולטת הבחירה של היצרנית הקטנה להציע רכב שימושי ונוח לתפעול, לא תמיד הגדרת המשימה של המתחרים מגרמניה, שמעדיפים ספורטיביות וראוותנות. הוא אמנם אינו מציע מנוע שישה צילינדרים מקובל בקטגוריה שמציע אופי נינוח ויוקרתי יותר, אך ה-XC90 בולט גם תודות לבחירה המבורכת של היבואנית, להציע אותו (ברמת האבזור הגבוהה) עם רשימת עזרי בטיחות ארוכה ומרשימה במיוחד.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 320 כ"ס ב-5,700 סל"ד |
מומנט מרבי | 40.8 קג"מ ב-2,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, שמונה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / שבעה |
אורך | 495 ס"מ |
רוחב | 192 ס"מ |
גובה | 178 ס"מ |
בסיס גלגלים | 298 ס"מ |
משקל | 2,081 ק"ג |
נפח תא מטען | 314 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 275/45-20 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 6.5 שניות |
מהירות מרבית | 230 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 7.3 ק"מ לליטר / 44%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 179 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 14 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 565 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 8 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |