בהלת הדיזל - הגרמנים יבדקו 23 מותגים נוספים
משרד התחבורה הגרמני הודיע כי הוא בודק רשימה ארוכה של מותגי רכב, במטרה לוודא כי הם אינם חורגים מרף הזיהום המותר. וגם, האם תוותר טויוטה על מנועי דיזל?
החשש הגדול של תעשיית הרכב מתממש - משרד התחבורה הגרמני הודיע כי בודק באופן פרטני את פליטת המזהמים בלא פחות מ-23 מותגי רכב המשווקים דגמים בעלי מנועי דיזל ובנזין, לרבות פולקסווגן כמובן. זאת בהמשך לפרשת הטעיית בדיקות זיהום האוויר על-ידי פולקסווגן, שנחשפה לפני מספר שבועות וטלטלה את היצרנית הגדולה ואת מתחרותיה.
לפי סוכנויות הידיעות, משרד התחבורה הגרמני אישר כי הוא מתכוון לבדוק את רמת הזיהום הנפלטת מ-23 מותגים מקומיים (גרמניים) וכאלה המגיעים ממדינות אחרות, בעקבות חשיפת התקנת תוכנת הטעיית בדיקות הזיהום בפולקסווגן, אשר סייעה למותגי הקונצרן לעבור בהצלחה את בדיקות זיהום האוויר בארה"ב. כאשר הרכב לא נבדק, פלטו המנועים כמות זיהום גבוהה עד פי 40 מהמותר. מאז נחשפה הפרשה הודתה פולקסווגן כי התקינה את התוכנה ב-11 מיליון כלי רכב ששווקו מאז 2009 ברחבי העולם לרבות ישראל.
לטענת משרד התחבורה הגרמני, מאז חודש ספטמבר נבדקים 50 כלי רכב שונים בעלי מנועי דיזל, בין היתר מהמותגים הבאים: פולקסווגן, ב.מ.וו, מרצדס, פורשה, פורד, שברולט, פיאט, ג'יפ, הונדה, טויוטה, לנד רובר, וולוו ורנו. לפי האחראים למבחנים, כשני-שליש מסך המבחנים הנדרשים בוצעו כבר, ובחלק מהמקרים אכן התקבלו תוצאות החורגות מהתקן לפליטת NOX הרעיל, ומההצהרות הרשמיות של היצרניות השונות. לדברי אנשי המשרד, יצרניות שכלי הרכב שלהם התגלו כמזהמים באופן החורג ממותר, קיבלו על כך הודעה. על השאלה באיזה מותגים מדובר, סירב הדובר לענות.
בהקשר לפרשה זו התפרסמה אתמול (ד') בכלי תקשורת גרמנים הערכה לפיה טויוטה החליטה לוותר לחלוטין על דגמים מונעים בדיזל. להערכת מקורות בחברה, כך פורסם, דרישות התקן שיוחמרו ודאי בעקבות פרשת פולקסווגן, יגרמו לייקור ניכר של עלויות הפיתוח העתידיות למנועים מסוג זה, כמו-גם מנועי בנזין. היצרנית היפנית, שמיצבה עצמה בשנים האחרונות כאחת הבולטות בשיווק דגמים בעלי הנעה אלטרנטיבית - בעיקר היברידים, אך לא רק - החליטה כך דווח לוותר לגמרי על שיווק עתידי של כלי רכב עם מנוע בעירה פנימית.
אלא שמספר שעות מאוחר יותר התייחסה טויוטה לפרסומים וטענה כי הם אינם נכונים, וכי בינתיים לפחות תמשיך החברה להציע מגוון רחב של אפשרויות באולם התצוגה. החל בבנזין ודיזל, דרך היברידי-חשמלי ואף מימן.