על תנועה מקוונת של נתינה והכרת טובה
שום סכום של כסף ושום מבצע לא מעוררים באחרים השראה כה אמיתית ואותנטית כמו הידיעה שלדברים שהם עושים יש מטרה נעלה יותר. ביסודו, #GivingTuesday הוא חגיגה שמתחברת אל הרצון העמוק שקיים בקרבם של כל האנשים: לעשות יותר ולשרת מטרה נעלה יותר
יש איזו בדיחה שמסתובבת בטוויטר - "יום שישי השחור: בגלל שרק באמריקה אנשים רומסים אחרים בדרך למבצעי מכירות יום אחד בלבד, אחרי שהיו אסירי תודה על מה שכבר יש להם״. למרות שזו עקיצה צינית כלפי תרבות הצריכה, יש בה משהו עמוק יותר שנוגע באנשים.
עוד בערוץ הדעות:
רצח נשים בחברה הערבית - מצב חירום לאומי
זוהי השנה הרביעית שבה מציינים חגיגה מעוררת השראה נוספת, כזו שמגיבה למגמה הזו באמצעות הצבת ערך לפני מחיר והעדפת ערכים על פני שווי וכזו שאני מאמין שהיא ראויה להפוך לחלק מתמשך מהתרבות העולמית שלנו: #GivingTuesday (יום שלישי של הנתינה).
חגי החורף הם אמנם עונה של נתינה וקבלת מתנות, אבל זוהי גם העונה שבה אנחנו מכירים באנושיות הגלומה באחרים ושואפים לברך אחד את השני בחום ובחמלה. זה מה שעורר, בשנת 2012, קואליציה של ארגונים בראשות 92nd Street Y - ארגון בעל היסטוריה של 141 שנים שבהן הוא מסייע לאנשים להתחבר אל ולפתח את הערכים האנושיים שלהם - ובשיתוף קרן האומות המאוחדות, להחליט לייסד את #GivingTuesday: יום שנבחר על מנת לתת בחזרה לקהילה העולמית הגדולה יותר.
בבסיסו, #GivingTuesday מעוניין לרתום את התכונה הזו לטובת הכלל, להזכיר לנו את האחריות הגוברת שמגיעה לצד היכולת חסרת התקדים שלנו להשפיע על יותר אנשים - לטובה או לרעה - יותר מאי פעם.
בשנה הראשונה שבה צוין האירוע, כ-1,400 ארגוני צדקה אמריקניים השתתפו בתנועת #GivingTuesday. בשנה שעברה ציינו את #GivingTuesday למעלה מ-15,000 עמותות ו-20,000 ארגונים שותפים ב-65 מדינות, אשר צברו יחדיו תרומות בסך של למעלה מ-45 מיליון דולר. בנוסף לכך, ההשאטג #GivingTuesday אוזכר יותר מ-750,000 פעמים וכתוצאה מכך נצפה ביותר מ-32.7 מיליון ציוצים בטוויטר וזכה ל-1.2 מיליון לייקים בפייסבוק. בסך הכל, המעורבות הזו - באינטרנט ומחוצה לו - באה לידי ביטוי בעליה של 470% בתרומות המקוונות שניתנו ביום שלישי שאחרי חג ההודיה. למרות שעדיין אין נתונים עדכניים על השנה הנוכחית, אפילו הנשיא ברק אובמה הוקיר את #GivingTuesday במסר חג ההודיה שלו, בציינו כי ״בעונת החגים הזו, מה שאנחנו מעניקים חשוב באותה מידה כמו מה שאנחנו מקבלים״.
דבר המחקרים
הוויראליות הזו מזכירה לי טרנד מתעורר אחרלמרות שהמכירות במהלך יום שישי השחור הוכפלו בין השנים 2005 ו-2012, הרווחים שנרשמו ביום זה ירדו מאז בהתמדה מדי שנה, כיוון שיותר ויותר צרכנים נמנעים לגמרי מביקורים בחנויות לטובת קניה באמצעות הטלפונים שלהם. השנה בלבד נרשמה ירידה של יותר ממיליארד דולר.
מחקר שנערך לאחרונה בקרב בני דור המילניום - שיהוו 50% מכוח העבודה בתוך חמש שנים ויירשו 60 טריליון דולר במהלך 50 השנים הבאות - מלמד, כי זו עשויה להיות רק ההתחלה. למרות שמרבית הדור החדש נהנה מההתרגשות שנלווית להנחה גדולה, 68% מהם תומכים בסגירה כוללת של חנויות ביום שישי השחור. בנוסף, מחקרים אחרים מראים כי בני דור המילניום מעריכים תכלית ומשמעות על פני כל דבר אחר. למרבה העניין, 83% מבני דור המילניום שהשתתפו בסקר אמרו, ש-#GivingTuesday ״מייצג את הערכים שצריכים לעמוד במרכז בעונת החגים״.
כאשר מציבים את המגמות הללו זו לצד זו, הדפוס שאני מזהה מזה שנים מתחיל להתבהר.
שום סכום של כסף ושום מבצע לא מעוררים באחרים השראה כה אמיתית ואותנטית כמו הידיעה שלדברים שהם עושים יש מטרה נעלה יותר. ביסודו, #GivingTuesday הוא חגיגה שמתחברת אל הרצון העמוק שקיים בקרבם של כל האנשים: לעשות יותר ולשרת מטרה נעלה יותר.
כרעיון, #GivingTuesday מתעל משהו עמוק שנמצא בתוכנו, ומגבש קבוצה מגוונת וגדולה יותר ויותר של משתתפים לכדי תנועה אחת מאוחדת. הוא מבקש מאיתנו לקחת בחשבון את ההשפעה שלנו על העולם ולחשוב כיצד ביכולתנו לעשות יותר כדי להפוך את העולם למקום שבו אנחנו רוצים לחיות.
המאמץ הקולקטיבי של המשתתפים ב-#GivingTuesday מסמל גל עולמי של טוּב - תנועה מקוונת שמשתמשת בכוחו של החיבור הטכנולוגי שלנו זה אל זה כאמצעי לבניית מציאות חדשה. היא קוראת לנו לשקול מחדש את האופן שבו אנחנו פועלים בשאר ימי השנה ולשאול שאלות על הדרך שבה נוכל לעצב ולטפח בצורה מוצלחת יותר את אותו סוג של תלות הדדית בריאה, אשר תשרת את הקהילה העולמית שלנו בצורה הטובה ביותר.
הצעד הראשון, אם כך, הוא הכרת תודה - היכולת להכיר בדברים הטובים שיש בחיינו ולהודות בעובדה שפעמים רבות יש להם מקורות שונים ומגוונים. הכרת תודה אמיתית לא נמצאת בכרטיסי ברכה, אלא בהתנהגות. היא דורשת עבודה קשה ופעולה. היא לא זולה. המחויבות וההשתתפות שלנו מעניקות לנו את ההזדמנות ליצור מסורת - כזו שאינה רק שנתית, אלא מתרחשת מדי יום ביומו.
הכותב הוא פילוסוף, מומחה לתרבות אירגונית אתית ומחבר הספר : "איך זה הכל" (בעברית בהוצאת מטר).
המאמר פורסם בפורבס
דב סיידמן
מומלצים