וולוו S60 במבחן: כמעט יוקרה, לא ביוקר
המשפחתית הגדולה והוותיקה של וולוו מציעה כעת מנוע חזק, שומרת על מראה ייחודי, ומנסה למלא את הפער בין משפחתיות גדולות לדגמי יוקרה. מצליח לה?
- שנת השקה: 2010 (מתיחת פנים ב-2013)
- קטגוריה: משפחתיות גדולות / יוקרה
- מתחרות לדוגמה: מאזדה 6, סקודה סופרב, פיז'ו 508 / ב.מ.וו סדרה 3, לקסוס IS
- מחיר התחלתי: 200 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 200 אלף שקל
- מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית עירונית
- גלריית התמונות המלאה של וולוו S60
1. תא נוסעים ותפעול
וולוו S60 היא לא מכונית צעירה - ובעוד העיצוב החיצוני עדיין נאה לטעמנו, בתא הנוסעים אותות הגיל ניכרים. ממשק המשתמש למשל, ובפרט מערכת המולטימדיה, אינם מתקדמים מספיק וסובלים מתפעול מסורבל. מסך מולטימדיה בגודל "5 בלבד (קטן מסמארטפון מודרני) אינו מוסיף. גם איכות החומרים אינה ברמה של רכב בעל יומרות יוקרה, ונמוכה אף מהטובות שבמשפחתיות העממיות. איכות ההרכבה טובה מאוד, והעיצוב הייחודי של הקונסולה המרכזית עדיין נאה.
תא הנוסעים מציע מרווח טוב ליושבים מלפנים בכל המדדים, אך בסיס גלגלים קצר יחסית (278 ס"מ) מתבטא במרווח ברכיים בינוני מאחור. ביתר המדדים המרווח יותר ממספק גם למבוגרים. תא המטען מציע נפח ונוחות שימוש סבירים, לא יותר.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
נדיר למצוא כיום מכוניות שמכויילות בראש ובראשונה לנוחות, בוודאי בקטגוריית היוקרה. אבל זה בדיוק המצב ב-S60, שהתייצבה אמנם למבחן בגרסת "קינטיק" בסיסית, אך הצגה יכולת ספיגת מהמורות מרשימה ונוחות טובה מאוד בעיר ומחוץ לעיר, זאת תודות לכיול רך יחסית וחישוקים קטנים ("16) ביחס למקובל כיום. לכך מסייע גם מושב נהג רחב, תומך ונוח, המעניק תנוחת נהיגה טובה - ובהתאם נוחות הנסיעה מצוינת גם בנסיעות ארוכות.
כושר התמרון העירוני טוב מאוד, עם ראות טובה לפנים ולצדדים וסבירה לאחור. גם ההיגוי בעל הקל (אך לא מאוד מדויק) מספיק בתנאים אלה לחוויה עירונית נעימה. בידוד הרעשים - מנוע, רוח וכביש - טוב מאוד מרבית הזמן.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-S60 בינונית, עם אחיזת כביש סבירה וזוויות גלגול מתונות. כושר הבלימה טוב הן מבחינת עוצמה והן מבחינת תחושת הדוושה, אך בחוויה פוגע היגוי קל מדי וחסר דיוק, כמו גם נטייתה של המכונית לתת-היגוי (החלקת החרטום החוצה מקו הפנייה) מוקדם יחסית.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובקרת יציבות. במפתיע, אבזור הבטיחות המתקדם כולל רק מערכת בלימת חירום אוטונומית עירונית, הפועלת עד 50 קמ"ש ואמורה לסייע בהפחתת נזק בתאונה חזיתית או מניעתה לחלוטין. ומכיוון שמערכת זו אינה מתריעה לפני שהיא בולמת, משרד התחבורה אינו מדרג אותה כלל כאביזר בטיחות - זאת בניגוד למחקרים שהוכיחו את יעילותה אף במהירויות גבוהות. מנגד, מערכות בטיחות נוספות - דוגמת התראת סטייה מנתיב, הצגת תמרורים בלוח המחוונים ואורות דרך אדפטיביים - מוצעות רק כחלק מחבילת אבזור יוקרתית שעלותה 30 אלף שקל.
במבחן הבטיחות שביצע בשנת 2012 ה-Euro NCAP ל-V60, גרסת הסטיישן של ה-S60, הרכב דורג בציון חמישה כוכבים. על-פי הארגון, תוצאה זו תקפה גם ל-S60.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
ה-S60 מוצעת כיום בישראל רק בגרסת מנוע אחת, ה-T5. זו מצוידת במנוע 2.0 ליטר עם ארבעה צילינדרים, מגדש טורבו, 245 כ"ס ו-35.7 קג"מ, בשידוך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. וכפי שהנתונים היבשים מבטיחים, המנוע מספק ביצועים מרשימים מאוד, זאת מבלי מאמץ ולמעט רעש קל ביציאה מהמקום גם בשקט מופתי. תיבת ההילוכים תפקדה אף היא באופן מרשים מאוד, עם העברות הילוכים מהירות וחלקות ותגובה טובה לפקודות נהג.
תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 10.3 ק"מ לליטר, נתון סביר ביחס לביצועים. מדובר עם זאת בפער לא מבוטל של 39% מנתון היצרנית (16.9 ק"מ לליטר). לחסכון תורמת מערכת עצור-סע המדוממת את המנוע ברמזורים באופן חלק ושקט לרוב.
ציון ירוק | 188 |
דרגת זיהום | 8 |
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה בגרסת הבסיס, קינטיק. זו מציעה חישוקי "16 קלים, מערכת מולטימדיה עם חיבורי USB ,AUX ובלוטות' ושליטה מההגה, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, מראה מרכזית נגד סינוור, חיישני אורות ובלם חנייה חשמלי. המחיר נמוך בעשרות אלפי שקלים ממותגי יוקרה מקבילים ואף בלמעלה מ-100 אלף שקל מחלק מהגרסאות המקבילות בכוחן. מנגד, מתחרות "עממיות" עם אבזור עדיף ואיכות מקבילה, זמינות במחיר נמוך מה-S60 והציון בסעיף זה בהתאם.
ציון כולל וסיכום
+ נוחות, ביצועים, ייחוד
- איכות, מרווח מאחור, היגוי
ולבסוף: וולוו S60 היא מכונית שונה בנוף המשפחתיות הגדולות, ואינה מתברגת בנוחות בקרב היוקרתיות. שכן מחד היא מציעה תדמית ותחושה מהודרת מטויוטה אוונסיס וחברותיה, במחיר גבוה יותר. מאידך, היא זולה משמעותית ממכוניות קטגוריית היוקרה, אך אינה מציעה את האבזור המודרני והאיכות המוקרנת של ב.מ.וו סדרה 3 למשל. ניסיונות לתפוס את המקל בשני קצותיו נכשלים בדרך כלל, אך הפעם נראה - ולא מעט בזכות תג המחיר האטרקטיבי יחסית, הנוחות והביצועים - שמדובר דווקא בהצלחה.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 245 כ"ס ב-5,600 סל"ד |
מומנט מרבי | 35.7 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שמונה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 463 ס"מ |
רוחב | 186.5 ס"מ |
גובה | 148 ס"מ |
בסיס גלגלים | 278 ס"מ |
משקל | 1,560 ק"ג |
נפח תא מטען | 380 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/55-16 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 6.3 שניות |
מהירות מרבית | 230 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 10.3 ק"מ לליטר / 39%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 137 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 8 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 200 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |