"חוששים מהתבוללות": ספר על רומן יהודי-פלסטיני הוסר מהבגרות בספרות
משרד החינוך פסל את הספר "גדר חיה" של דורית רביניאן, העוסק בסיפור אהבה בין ליאת הישראלית לחילמי הפלסטיני. "הנוער נוטה לרומנטיזציה, ואין לו את הראייה המערכתית למשמעות ההתבוללות", נכתב בטיעונים נגד הספר. משרד החינוך: "הנושא נבחן בכובד ראש"
משרד החינוך החליט לאחרונה לא לאשר את הכללת הספר "גדר חיה", העוסק בסיפור אהבה בין ליאת הישראלית לחילמי הפלסטיני, לתוכנית הלימודים לחמש יחידות בספרות בחינוך הממלכתי. כך פורסם לראשונה הערב (ד') ב"הארץ". בטיעונים נגד הכללת הספר נכתב: "במציאות של הסכסוך, יצירה כזו יכולה לעורר מחלוקות ולהגביר את השנאה", וכן נטען כי בני נוער עשויים לנטות להתבוללות בעקבות הסיפור.
"הסיפור מתבסס על מוטיב רומנטי של אהבה בלתי אפשרית אסורה/סודית", נכתב בטיעוני משרד החינוך נגד הכללת הספר שכתבה דורית רביניאן. "נוער בגיל ההתבגרות נוטה לרומנטיזציה, ואין לו, בהרבה מקרים, את הראייה המערכתית, הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות. בתוכנית הלימודים בספרות קיימות יצירות העוסקות בנושאים דומים (למשל הספר 'חצוצרה בוואדי'), אך מפרספקטיבה של זמן. היצירה הנדונה היא עכשווית, ועל כן מציבה את הקורא באופן מאוד מוחשי ועוצמתי מול הדילמה של מיסוד האהבה כאשר אין לו את הכלים המלאים לשקול החלטות מסוג זה", נטען. "צעירים בגיל 18-16 במציאות הישראלית החילונית אינם נדרשים להכריע בסוגיות כאלה".
בטענה נוספת נגד הכללת היצירה נכתב: "מערכת החינוך חותרת לחינוך לעתיד ישראלי משותף, סובלנות ומניעת גזענות, ובו-בזמן מחנכת לשמירה על הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים. שמירת האיזון בין המרכיבים איננה דבר פשוט כלל ועיקר". עוד נכתב כי במציאות הישראלית של הסכסוך היהודי-ערבי, יצירה כזו עלולה לעורר מחלוקת חריפה וסערת רגשות, "ועלולה אף ליצור, בחלק מהכיתות, את התוצאה ההפוכה ממה שמבקשת היצירה להציג, ובכך ללבות את היצרים ולהגביר את השנאה".
טענה אחרת נגד הספר התייחסה לכך שליצירות ספרות יש כוח חזק מאוד. "גם הדיון הביקורתי שייערך בכיתה (אם ייערך), לא יעמוד מול מסר מאוד חזק ביצירה שהנכון והטוב היה מימוש אהבתם של חילמי וליאת", נכתב. "בביקורת על היצירה נכתב: 'ספרה החדש של דורית רביניאן, גדר חיה, הוא ביקורת עצמית חריפה על הישראליות, ובעיקר על החלק השמאלי והליברלי שלה' (מוטי פוגל, ynet). כלומר, גם בקרב מבקרי הספרות יש הרואים ביצירה ביקורת של הסופרת עצמה על כך שהרומן לא התמסד".
במכתב הרשמי של משרד החינוך צוינו גם הטענות בעד הכללת היצירה בתוכנית הלימודים. אחת מהן היא דיון בסוגיה רלוונטית למציאות הישראלית וניתוחה. בטענה נוספת נכתב כי דווקא בחירה בנושא מורכב כמו זה, שאינו בקונצנזוס, יכולה לגרום לדיון סוער "שיעורר את התלמידים ללימוד ויהווה התנסות חינוכית ומצע לצמיחה אישית".
עוד נכתב כי היצירה מציגה "את הערבי הפלסטיני ומשפחתו באור אנושי, ומאפשרת לקורא להתייחס אליו כאדם שווה ובכך יכולה לתרום לקירוב לבבות בין שתי האוכלוסיות". עוד הוסבר כי הוועדה שדנה בנושא הציעה לכלול את היצירה בתוך אחד מתוך 6-5 נושאי בחירה, כך שמורה יכול לא לבחור בהכרח ביצירה זו.
בסופו של דבר, כאמור, החליטה המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך לקבל את טענות הנגד ולא לאשר את הכללת היצירה בתוכנית הלימודים.
ממשרד החינוך נמסר: "גורמי המקצוע דנו בנושא הכללת היצירה בתוכנית הלימודים. לאחר שנבחנו בכובד ראש מכלול השיקולים, ולאחר שקלול היתרונות והחסרונות, החליטו גורמי המקצוע שלא להכליל את היצירה בתוכנית הלימודים לחמש יחידות לימוד בספרות".