הזיהום וההטעיה של פולקסווגן - הגיע הזמן לשלם
הממשל האמריקאי תובע את קונצרן הרכב פולקסווגן על שהטעה במכוון את הרשויות, ושיווק מאות אלפי מכוניות מזהמות עד פי 40 מהמותר. לפי הערכות, פולקסווגן תדרש לשלם מיליארדים
החטא, הזיהום והעונש הכספי. קונצרן הרכב פולקסווגן, אשר הודה בתחילת חודש ספטמבר כי התקין תוכנת הטעיית בדיקות זיהום אוויר בלמעלה מ-11 מיליון מכוניות עם מנועי דיזל ברחבי העולם וכ-600 אלף בארה"ב, יאלץ כצפוי להתמודד עם תביעת עתק של הממשל האמריקאי, כך מדווחות היום (ב') סוכנות הידיעות. התביעה האזרחית הוגשה בדטרויט, מישיגן, על-ידי משרד המשפטים והרשות להגנת הסביבה האמריקאים כנגד קונצרן הרכב הגרמני.
"פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"
דיזלגייט - איך זה קרה, ומה צופן העתיד
הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות
לפי התביעה, קונצרן הרכב התקין באופן לא חוקי תוכנה ייעודית שמטרתה לזהות בדיקות זיהום אוויר, ובהתאם לשנות את מערכת ניהול המנוע ומערכות אחרות, כך שזיהום האוויר הנפלט ממנועי דיזל שונים ששווקו על-ידי מותגי הקונצרן השונים - פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה - יהיה נמוך באופן שיאפשר לעבור בהצלחה את הבדיקות. בכך הציג הקונצרן מצג שווא לפיו המכוניות עמדו בתקנות זיהום האוויר המחמירות בארה"ב, למרות שבפועל הן זיהמו באופן קיצוני, עד פי 40 מהמותר, וכל זאת כדי לאפשר להן להציג יכולת גבוהה יותר מזו שהיו יכולות לספק, אילו מנועיהן היו עומדים בתקנות.
יש להזכיר כי פולקסווגן אינה יכולה לטעון כנגד קביעה זו, אלא תיאלץ להתמודד רק על גובה הקנס שתקבל לבסוף. זאת שכן כבר בחודש ספטמבר, מיד לאחר חשיפת הפרשה, הודו בכירי החברה כי תוכנות הטעיה אכן הותקנו במכוניות. עם זאת, איש עדיין לא לקח אחריות מלאה על ההוראה להתקינן. עם זאת, כשלושה שבועות לאחר חשיפת התוכנה הודיע מרטין וינטרקורן, יו"ר הקונצרן, כי למרות שלא ידע דבר על העניין, הוא מתפטר מתפקידו באופן מיידי.
פולקסווגן צפויה להגרר לבית המשפט על-ידי תביעות פליליות העלולות להפוך את הסיוט הפיננסי בו היא נמצאת לחמור עוד יותר. כל זאת ללא קשר לתביעות שיוגשו על-ידי אזרחים פרטיים וגופים שונים. עלות הקנס אותו תידרש פולקסווגן לשלם בתביעה שהוגשה כעת נאמדת במיליארדי דולרים, כך העריך בכיר במשרד המשפטים האמריקאי, לפי רויטרס. בארה"ב מעריכים כי הדגמים העיקריים בהם תתמקד התביעה הם ג'טה, גולף ופאסאט של פולקסווגן, אודי A6 ו-A7.
בישראל ברור כבר עתה כי כ-14 אלף כלי רכב ששווקו על-ידי יבואנית הרכב צ'מפיון בין השנים 2009 ו-2015, מזהמים אף הם מעל המותר. כל כלי הרכב האלה יתבקשו להגיע למוסכים המורשים של היבואנית לצורך ביצוע ריקול, אשר יקטין את מידת זיהום האוויר שהם פולטים. לפניכם רשימה מדויקת שהעבירה היבואנית לבקשת ynet:
דגם | מספר כלי הרכב (בקירוב) |
פולקסווגן קאדי | 2,850 |
סקודה אוקטביה | 2,458 |
פולקסווגן ג'טה | 1,511 |
סקודה פאביה | 1,356 |
סקודה ראפיד | 1,120 |
פולקסווגן פאסאט | 701 |
סקודה סופרב | כ-500 |
גולף פלוס | כ-400 |
סקודה יטי | כ-300 |
אודי Q5 | 228 |
סיאט טולדו | 225 |
פולקסווגן טיגואן | כ-100 |
סקודה רומסטר | כ-90 |
בנוסף יש להזכיר כי כשבועיים לאחר חשיפת הפרשה הוגשה בישראל בקשה לתביעה ייצוגית נגד קונצרן הרכב פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, בדרישה כי בית המשפט יורה לצ'מפיון מוטורס לבצע קריאת תיקון (ריקול) להסרת התוכנה, ובמקביל להעניק פיצוי לבעלי המכוניות בישראל אשר נהגו ללא ידיעתם ובניגוד להצהרות של משווקות הרכב ברכב מזהם. סכום התביעה עומד על 150 מיליון שקלים.