בשורה לרוכשי רכב חדש: 3 שנים בלי טסט
שר התחבורה, ישראל כץ, אישר את התקנות שיאפשרו למכוניות חדשות לנסוע מבלי לעבור בדיקת רישוי ("טסט") במשך שלוש שנים במקום שנתיים. מכוניות ליסינג וציי רכב - אחרי שנתיים במקום שנה
טסט לרכב חדש - רק אחרי 3 שנים. אם רכשתם רכב חדש החל ב-1 בינואר 2016, משרד התחבורה מעניק לכם מתנה לכבוד המאורע המשמח: לא תידרשו לבצע את מבחן הרישוי השנתי ("טסט") בשלוש השנים הראשונות של הבעלות - ותחסכו בכך את הצורך להגיע למכון רישוי ואת עלות המבחן - שעומדת על 96 שקלים.
עד כה רכב חדש בבעלות פרטית נדרש לבצע את מבחן הרישוי בתוך שנתיים בלבד, בעוד שרכבי ליסינג נבדקו מדי שנה. עם התקנות החדשות המשרד מעלה את זמן הפטור של מכוניות בבעלות ליסינג וציי רכב לשנתיים. כלי רכב דו-גלגליים ומוניות לא נהנים מהפטור, ונדרשים לבצע בדיקת כשירות כבר בתום שנת הבעלות הראשונה.
שר התחבורה, ישראל כץ, הסביר את השיקול שהוביל להחלטה על התקנות החדשות כי "השימוש ההולך וגובר במערכות אלקטרוניות ממוחשבות המתריעות בפני הנהג על תקלות, מצמצם את החשש מנסיעה בכלי רכב לא תקין". לדבריו, ההחלטה לא רק תחסוף כסף, אלא גם את הזמן הנדרש להגיע עם הרכב למכון הרישוי, המתנה לבדיקה וביצועה. בנוסף, ההחלטה תסייע להפחית את הביורוקרטיה במשרד התחבורה עצמו.
ההחלטה לא מבטלת עם זאת את הצורך לשלם מדי שנה את אגרת הרישוי. זאת עומדת על 1,226 שקל (כולל אגרת רשות השידור בסך 145 שקל) לרכב בקבוצת הרישוי 1 בשלוש שנותיו הראשונות על הכביש, ומגיעה עד ל-4,725 שקל לרכב בקבוצת הרישוי 7, הגבוהה ביותר. בעלי מכוניות חדשות יידרשו כעת לשלם את אגרת הרישוי, אך בשלוש השנים הראשונות לא יצטרכו לבצע את מבחן הכשירות עצמו.
על-פי תקנות האיחוד האירופי, רכב חדש נדרש לעבור מבחן כשירות רק לאחר ארבע שנים, עובדה שאיפשרה למשרד התחבורה הישראלי להגדיל את משך זמן הפטור גם אצלנו. על-פי המשרד, ברוב מדינות אירופה הבדיקה נערכת לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן מדי שנתיים עד שהמכונית מגיעה לגיל 10. לאחר מכן המבחן מבוצע מדי שנה.
אנשי המקצוע במשרד התחבורה מצאו כי בכלי הרכב שנרכשים בשנים האחרונות, קיימות מערכות אמינות ומכללי בטיחות מתקדמים, וכמו-כן הם פולטים פחות זיהום וסובלים פחות מתקלות. על-כן הצורך בביצוע בדיקה כבר לאחר שנתיים מיום עליית הרכב לכביש, אינו קיים עוד. בנוסף, במשרד התחבורה מציינים כי רק אחוז מזערי מכלי רכב החדשים שמגיעים למבחן הרישוי הראשון שלהם, נכשלים בו עקב ליקויים בעלי משמעות בטיחותית חמורה, דוגמת כשל בצמיגים או מערכת התאורה.
התקנות החדשות יחולו על למעלה ממאתיים אלף מכוניות חדשות שעולות לכביש בכל שנה. בשנת 2015 נרשם מספר שיא במכירות הרכב החדש, עם יותר מרבע מיליון ישראלים שהתחדשו במכונית חדשה - 6% יותר מהשיא הקודם שנרשם רק בשנת 2014 (כ-240 אלף מכוניות).