שתף קטע נבחר
 

הרצחת וגם ירשת?!

עשרת הדיברות ניתנו לנו במעמד הר סיני כדי שנדבק בהם ונתנהל כעם שומר חוק ומה עושה המלך דוד? מפר לא אחד ולא שניים אלא חמישה מהם. כנראה שכגובה המעמד כך, ביחס הפוך, יורד המוסר. וזה לא נפסק במלכות דוד

חמש דברות. ומהדיבר השישי ועד העשירי (לא תרצח, לא תגנוב, לא תנאף, לא תשקר, לא תחמוד) - על כולם עובר דוד המלך. הנבחר. הדבר הכי קרוב להיות בן האלוהים שהיה לעם ישראל, בפרשת "דוד ובת-שבע" - חמד את בת שבע, נאף עמה - כלומר גנב את אשתו של הזולת - רצח את אוריה החיתי, לא לפני ששיקר לשר צבאו, והדיח גם אותו לשותפות ברצח. אין מה לומר, אחד הפשעים הגדולים יותר בתולדות התנ"ך, אפשר בתולדות בין אדם לחברו בכלל, פשע כאן דוד.

 

לא רק יפה עיניים: הפוליטיקה של דוד המלך

 

אבל כשמנסים לייצר סיפור מסגרת לפשע המוסרי הנורא הזה, נדמה לי שהמילה המתאימה לתיאורו היא דווקא "שחיתות". שחיתות של נפש, שחיתות של מידות ושחיתות מוסרית. כל אלה מובילים למעשים מושחתים. וכן, ניאוף, רצח ושקר הן עברות, שבמקרה הזה, מתבצעות כתוצאה משחיתות.

 

הסיפור, בסופו של יום, מאד פשוט: לדוד יש את הכל. הוא מלך, עשיר, חזק, אהוד, נערץ, מוקף נשים ופלגשים. אבל זה לא מספיק לו. הוא רוצה יותר. הוא רוצה גם את בת-שבע. והסיבה שהוא לוקח את בת-שבע, למרות שאסור לו, היא שהוא יכול. כי הוא המלך. וכשהמלך מצפצף על חוק ומוסר, הוא נעשה מושחת.

 

הנבחר... (צילום: AP) (צילום: AP)
הנבחר...(צילום: AP)

מלך צריך להיות מגדלור של מוסר ואביר הצדק והחוק. אהוד אולמרט לא ראוי להקלה בעונשו, בטח לא לחנינה, בגלל שהיה ראש ממשלה - אלא להיפך: להחמרה והקפדה על קוצו של יו"ד. מרגע בו שומרי הקופה, אדוני החוק והללו שמעמדם מאפשר להם גישה לעוצמה ושררה והחלטות ומעשים שאדם מן הישוב יכול רק לחלום עליהם; מרגע שהם מועלים לרעה בתפקידם, הם מוכרחים לשאת בעונש הכבד ביותר האפשרי.

 

אדם מן היישוב ראוי להקלה בעונש בשל נסיבות מקלות. למלך אין נסיבות מקלות. הוא ראש ממשלה. הוא לא צריך הקלות, הוא צריך לשמור בשבע עיניים על הנורמות התקינות.

 

אבל דוד אינו מסתפק בפשע אחד, כי ככה זה עם שחיתות - מרגע שעלית על המסלול המהיר, אתה מתחיל לצבור עוד ועוד פשעים ועבירות; כי השחיתות, כמו סרטן, מתפשטת ואוכלת כל דבר. אז הוא מנסה לעבוד על אוריה ולגרום לו לנטוש את משמרתו, כדי שיוכל לשכב עם בת-שבע ולגרום להריון להיראות כאילו הוא תוצאה של המעשה בין הבעל לאשתו.

 

אבל אוריה אינו מושחת. הוא חייל נאמן. חייל שמשרת לא רק מלך, כי אם גם אידיאה וגם נורמה. הוא משרת בצבא דוד כי הוא מאמין בערכים של מלכות דוד ושל השם. ולכן הוא מסרב. אז דוד מנסה להשקות אותו - אולי תחת השפעת אלכוהול הוא יתפתה לבגוד בערכיו. איפה! אוריה טהור הרבה יותר מדוד. הוא לא מאבד את מצפונו וזונח את משמרתו גם כשהיין מושל בו. איזה חיילים היו לדוד המלך! פלא שהוא בנה ממלכה כה מפוארת?

 

אז מה עושה דוד עם אנשיו הטובים? הוא לוקח אחד - שר צבאו - והופך אותו לרוצח. רוצח שיעזור לכסות את עקבות שחיתותו. הנה, במהלך אחד הוא משחית גם את נפשו של שר הצבא שלו וגם מביא לנפילתו של חייל ישר ונאמן. ככה בונים ממלכה? ככה הורסים אותה. ככה משרתים את השם? ככה יורקים בפרצופו.

 

וכשבא אליו נתן החכם, בית המשפט העליון, לנזוף בו, ללמד אותו תוכחה על חטאיו, הוא מיתמם. מעמיד פני טמבל. אתה לא יכול להיתמם כשאתה מלך. אתה ראש הממשלה! אתה לא יכול לטעון שאינך זוכר ולא ידעת ולא התכוונת ולא הבנת ורודפים אותך ושותים את דמך. אתה מלך ישראל! אתה הנבחר.

 

משה, על חטא קטן בהרבה, נענש עונש גדול בהרבה מדוד. דוד היה צריך לשבת בכלא. אבל לא זורקים מלך לכלא בעת ההיא. אז מכניסים אותו לכלא של ייסורים. הבן שנולד לו ולבת-שבע (החצוף התחתן איתה לאחר שרצח את בעלה), מת ממחלה. ובנו האחר, אבשלום, שוכב עם פלגשיו ומורד בו. בנו האהוב. ובדידות בזקנתו, ובעיקר, בעיקר: את בית-המקדש, גולת הכותרת של חלומותיו כמלך, יבנה כבר שלמה, בנו. לא הוא. הוא לא יזכה לכבוד המלכים השמור לבונה בית המקדש. כי הוא ויתר על כבודו כמלך.

 

אז כשראש ממשלה בישראל מגלגל עיניים לשמים ואומר "אכלו לי, שתו לי, חננו אותי בבקשה", אמרו לו מה שאומר בית המשפט לאהוד אולמרט ומה שאמר נתן החכם למלכו: הרצחת וגם ירשת? טיפת בושה לא נותרה בך? טיפת כבוד? מושחת, נמאסת. עכשיו מגיע תור העונש. תתמודד כמו גבר. כמו מלך תאכל את הדייסה שבישלת לעצמך. אה, ועל הדרך: תתבייש. פשוט תתבייש.

 

  • לאתר מיזם 929  - תנך כפי שלא הכרתם
  • את מיטב הפרשנויות ניתן גם לקרוא באפליקציה של המיזם
  • 929 מוציא את התנך גם לשטח : מפעיל מעל 100 קבוצות לימוד ברחבי הארץ ובכל שבוע יוצא טיול על פי סיפורי התנך

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים