קיה ספורטאז' החדש - התרשמות נהיגה בישראל
לקחנו להתרשמות מקומית ראשונה את רכב הפנאי החדש של קיה, הספורטאז', בגרסת ה-1.6 ליטר שהייתה בדור הקודם אחת המכוניות הכי נמכרות בישראל. אז מה התחדש וכמה הוא עולה כעת?
- איפה נהגנו: ישראל
- במה נהגנו: קיה ספורטאז' החדש
- קטגוריה: פנאי קומפקטי
- מתחרים לדוגמה: יונדאי טוסון, מאזדה CX-5, ניסאן קאשקאי, פיז'ו 3008
- מתי אצלנו: מהיום
- מחיר: החל מ-138 אלף שקל
- מחיר רכב ההשקה: 138 אלף שקל
מה חדש?
הכל. בעיקר מראה תא הנוסעים, האבזור - במיוחד הבטיחותי ששודרג משמעותית - והעיצוב החיצוני. הדור החדש של הספורטאז' הוצג באוגוסט שעבר, ומאמץ עיצוב מעט מצועצע יותר לטעמנו מבחוץ, ומהודר, מאובזר ונאה יותר מבפנים - בין היתר תודות למסך מגע גדול ("8) בהתקנה מקומית עם ווייז ומצלמת נסיעה לאחור. כמו בעבר, יש גרסת בסיס זולה (1.6 ליטר עם 132 כ"ס) שעולה 138 אלף שקל - תוספת של 4,000 שקל לעומת הדור היוצא שהיה מאובזר פחות. בעיקר בולט כעת מפרט הבטיחות, שכולל כבר בגרסת הבסיס מערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התראת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי ואורות דרך (גבוהים) אדפטיביים למניעת סינוור.
תא הנוסעים
בסיס הגלגלים צמח ב-3 ס"מ לטובת מרווח עדיף מאחור, המרווח מלפנים נותר טוב והאיכות כאמור שופרה משמעותית. משטח החלונות גדל ומאפשר ראות טובה מאוד החוצה. תנוחת הנהיגה ומושב הנהג טובים למדי כבר בגרסת הבסיס, לה כיוון לגובה המושב. מנגד, ראוי לציין כי מושב הנוסע מלפנים מציע אפשרות כיוון מינימלית ונוחות הישיבה בו פחות מרשימה.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח בספורטאז' החדש נלקחה ישירות מהדגם המוחלף, ומציעה כעת 132 כ"ס, אך קיה מבטיחה כי היא מתקדמת יותר ומזהמת פחות - אם כי הנתון הרשמי בכל נוגע לתצרוכת דלק (13.7 ק"מ לליטר) אינו מרשים. קיה מציעה בישראל שני מנועים נוספים - ה-2.0 ליטר הוותיק (155 כ"ס) ולצידו טורבו-בנזין לראשונה עם נפח של 1.6 ליטר (177 כ"ס), היקר והחזק במבחר. גם תיבת ההילוכים האוטומטית (6 יחסי העברה) נלקחה מהדגם הקודם, למעט הטורבו שמשודך לתיבת מצמד כפול.
גרסת הבסיס מציעה תיבה טובה שמעבירה הילוכים באופן חלק ונעים למדי, והביצועים שהמנוע מפיק מספקים לתנאים עירוניים. בנהיגה בינעירונית המנוע מתקשה להציע ביצועים מרשימים למשל לצורך עקיפות, ויחסי ההעברה הארוכים יחסית של התיבה לא מסייעים. מנגד, אלו טובים להפחתת הרעש תודות לנסיעה בסל"ד נמוך בשיוט.
נוחות נסיעה ויכולת דינמית
כיול המתלים בכביש מהיר טוב, אך בכבישים איטיים-משובשים יותר, הספורטאז' נותר מעט נוקשה מהרצוי. נסיעות ארוכות במושב הנהג עוברות בנוחות מספקת, בעוד שבמושב הנוסע מלפנים, כאמור, המצב פחות מרשים. בידוד רעשי מנוע ורוח מרשים מאוד, בעוד שרעשי צמיגים חודרים לעיתים במינון גבוה יותר לתא.
הספורטאז' מציע איכויות דינמיות ראויות - הוא מעורר בטחון בנהיגה, מאפשר נהיגה בקצב גבוה ושומר על התנהגות נאותה מבלי לאיים על הנהג או להפתיע את הנוסעים. ההיגוי טוב - צפוי ובעל משקל טוב. והבלמים? דוושת הבלמים מציעה תפעול מדויק ועוצמת הבלימה הייתה טובה.
סיכום
קיה ספורטאז' החדש נכנס לנעליים גדולות, של אחת ההפתעות הגדולות של שוק הרכב המקומי בשנת המכירות החולפת. הספורטאז' היוצא לא רק היה רכב הפנאי הנמכר ביותר בישראל עם מכירות יותר מכפולות מהמקום הבא אחריו, אלא גם השלישי בטבלת המכירות הכללית. לפחות לפי נהיגת התרשמות ראשונית, לדגם החדש יש את כל הכלים להמשיך את ההצלחה: הוא גדול יותר, מאובזר בהרבה, מציע מערכות בטיחות מתקדמות ומרשימות כבר בגרסת הבסיס ועדיין נותר הזול בקטגוריה - אם כי פער המחיר בינו לבין המתחרים קטן במעט.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 132 כ"ס ב-6,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 16.4 קג"מ ב-4,850 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 448 ס"מ |
רוחב | 185.5 ס"מ |
גובה | 164.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 267 ס"מ |
משקל | 1,480 ק"ג |
נפח תא מטען | 466 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/70-16 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 12.1 שניות |
מהירות מרבית | 170 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.7 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | אין נתון |
פליטת פחמן דו-חמצני | 170 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 12 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 138 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 7 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |