שתף קטע נבחר

נפצעתם בסקי? לא בטוח שתקבלו פיצוי

עונת הסקי בשיאה, ולא מדובר בעונה הלבנה מכולן עד עתה. אז מה עושים אם הזמנתם חופשה ובאתר אין בכלל שלג? באילו מקרים עשויים לקבל פיצוי על נזק שנגרם בתאונת סקי ומתי נקבל פיצוי על ציוד סקי שנפגע או אבד במהלך הטיסה? עו"ד לענייני תיירות ותעופה אהוד פאי עם המדריך המלא לבעיות שעלולות להתעורר במהלך החופשה החורפית שלכם

חופשת סקי נתפסת ברוב המקרים כחוויה נעימה ומיוחדת הכוללת פעילות ספורטיבית מלאת אדרנלין לכל המשפחה. יחד עם זאת, חופשה זו עשויה לעתים להסתבך ולפעמים גם להכאיב פיזית אם לא נוקטים במהלכה בזהירות יתרה, מה גם שמדובר לרוב בחופשה עליה משלמים כמה אלפי ועשרות אלפי שקלים, ולכן אם היא מסתבכת, עשוי הדבר לגרום לעגמת נפש רבה ובמקרים פחות נעימים - לנזק גופני בלתי הפיך.

 

פיצוי? לא באופן אוטומטי

במקרים לא מעטים בהם הגישו גולשים שנפגעו בתאונת סקי תביעות כנגד מנהלי אתרי הסקי, במסגרתן דרשו לקבל פיצוי על הנזק שנגרם להם בטענה להתרשלות של מנהלי אתרי הסקי, החליט בית המשפט לדחות תביעות כאלה, תוך שקבע כי סקי מהווה פעילות ספורטיבית הכרוכה בסיכונים טבעיים בספורט מסוג זה להם הגולש צריך לצפות ולהיות מודע.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עוד קבע בית המשפט בתביעות מסוג זה, כי ככל ונגרם לגולש נזק תוך כדי פעילות סקי רגילה - אין למנהלי אתרי הסקי אחריות, היות והנזק שנגרם לגולש, נגרם תוך כדי הסתכנות מרצון ובאחריותו האישית, אלא אם כן מצליח הגולש להוכיח בפני בית המשפט על רשלנות ספציפית.

 

לאור זאת, בהגיעכם לאתר סקי בפעם הראשונה, מומלץ לא למהר ולרוץ ישר לגלוש, אלא קודם כל לסייר באתר, לקרוא את השילוט בו, לשאול את נציגי האתר את כל השאלות הנדרשות, ולהבין בדיוק היכן מצויים מסלולי הגלישה ולאיזה סוג גולשים כל אחד מהם מיועד (מבוגרים או ילדים, גולשים מתחילים או מתקדמים וכיו"ב), ולהקפיד שלא לפעול בניגוד להוראות האתר.

 

כמובן שחשוב מאוד גם להצטייד בפוליסת ביטוח מקיפה ומתאימה, ולציין בפני סוכן הביטוח במפורש כי הנכם מעוניינים לרכוש ביטוח לצורך גלישת סקי. במידה וחלילה אירעה לכם תאונת סקי, חשוב מאוד לאסוף עדויות של גולשים אחרים שהיו עדים לתאונה לרבות פרטיי יצירת קשר עמם, וכן חשוב לתעד ולצלם או להסריט את מקום התאונה.

 

עפה ממזחלת בחרמון ונפצעה - אך תביעתה נדחתה

בפסק דין שניתן על ידי בית משפט השלום בחיפה, נדון מקרה של מטיילת אשר גלשה באמצעות מזחלת במסלול גלישה באתר החרמון, ובמהלך הגלישה נכנסה לבור עמוק שהיה לטענתה במשטח ההחלקה. כתוצאה מכך המזחלת בה גלשה התהפכה והיא עפה בעוצמה רבה ונפגעה.

החרמון. הישמרו והיזהרו (צילום ארכיון: אביהו שפירא) (צילום ארכיון: אביהו שפירא)
החרמון. הישמרו והיזהרו(צילום ארכיון: אביהו שפירא)

בתביעה שהגישה המטיילת כנגד החברות המנהלות את האתר, דרשה לקבל פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו לה בטענה כי הן התרשלו משום שלא היה במסלול בו גלשה כל פיקוח ולא הקפידו כי משטח ההחלקה יהיה מפולס, דבר שגרם לה לטענתה ליפול לתוך הבור במשטח ההחלקה.

 

מנגד טענו החברות בין היתר, כי התאונה שאירעה למטיילת מהווה חלק מהסיכונים הטבעיים הכרוכים בגלישת סקי וכי היא הסתכנה מרצון משום שהיא ידעה כי גלישה במזחלת כרוכה בסיכון. עוד הן טענו כי באתר הופעל פיקוח, אך גם אם היו מספר רב יותר של פקחים לא היתה נמנעת התאונה, משום שהפקחים לא יכולים להיות נוכחים בכל מקום באתר ובכל עת.

 

בית המשפט החליט לדחות את התביעה תוך שקבע כי החברות לא התרשלו וכי התאונה אירעה למטיילת במסגרת פעילות ספורטיבית בה היא לקחה חלק מרצון. עוד נקבע, כי המטיילת גלשה על המזחלת יחד עם חברה בעוד שאותה מזחלת מיועדת לשימוש לילד בודד, ועם הגעתה לאתר, היה עליה ללמוד תחילה מי גולש ועל מה גולשים, אך בניגוד לכך, מיד עם הגעתה שכרה את המזחלת והחלה לגלוש בלי לשים לב לשלטים שהיו פזורים במקום.

 

באילו מקרים התביעות בכל זאת עשויות להתקבל?

במקרים בהם הגולש מצליח להוכיח בפני בית המשפט (למשל באמצעות עדויות או תמונות) כי התאונה אירעה בגלל התרשלות ספציפית של מנהלי אתר הסקי, כדוגמת היעדר שלטי אזהרה, היעדר פיקוח, תחזוקה, ציוד לקוי או הדרכה רשלנית. במקרים כאלה עשוי בית המשפט לייחס למנהלי אתרי הסקי אחריות מסוימת לתאונה.

 

נפגע מגולש תוך כדי שצילם את ילדיו - וקיבל 62,750 שקל

בפסק דין שניתן על ידי בית משפט השלום בחיפה, נדונה תביעה של מטייל שנפגע באזור הגלישה התחתון בחרמון בעת שטיפס במעלה ההר עם מזחלת עבור בנו, עת גולש אחר פגע בו תוך כדי גלישה וגרם לו לנזקי גוף. בית המשפט קיבל את התביעה נגד החברה שניהלה באותה העת את אתר החרמון, וחייב אותה לשלם לו פיצוי בסך של 62,750 ש"ח.

גם כשמצלמים - נזהרים (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
גם כשמצלמים - נזהרים(צילום: אביהו שפירא)
 

בית המשפט קבע באותו מקרה, כי החברה התרשלה כלפי המטייל בכך שלא פיקחה על תנועת הגולשים באתר, ומשום שבאזור בו הוא נפגע לא היו שלטים שהזהירו גולשים מלהיכנס לאותו אזור. עם זאת, בית המשפט החליט לייחס למטייל אשם תורם בגובה של 50% מהנזק שנגרם לו, משום שבעת התאונה, הוא כרע ברך בקצה התחתון של משטח הגלישה על מנת לצלם את ילדיו, דבר שתרם להתרחשות התאונה, היות והיה באזור סיכון להיפגע ממגלשות.

 

מה מומלץ לעשות כאשר מזמינים חופשת סקי?

ישנם מקרים בהם מטיילים רוכשים חופשת סקי ממיטב כספם, אך לבסוף שהם נוסעים לאתר בחו"ל הם מגלים להפתעתם, כי אין בכלל שלג באתר המתאים לתנאי גלישה או כי מדובר באתר סקי שאינו מתאים לצרכיהם (לדוגמה אתר המיועד לגולשים מתקדמים בלבד).

 

לכן, מומלץ שאתם מבצעים הזמנה של חופשת סקי, לוודא מול סוכנות הנסיעות באופן מפורש וחד משמעי, כי האתר אכן פעיל לרבות כל המתקנים בו, וכן מומלץ להקליט את שיחת ההזמנה מול סוכן הנסיעות או להדפיס ולשמור מיילים עם התכתבות שלכם עם סוכנות הנסיעות.

 

הלכו לחפש חופשת סקי, ומצאו חוף ים

בפסק דין שניתן על-ידי בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב, נדונה תביעה שהוגשה על-ידי בני משפחה כנגד סוכנות נסיעות אשר הזמינו דרכה חופשה לאתר סקי בטורקיה, וטענו כי בעת שביצעו את ההזמנה נאמר להם שבאתר קיימים תנאים לגלישה, אך עם הגעתם לחו"ל מסר להם נציג מקומי כי אין באתר סקי, המלון שהוזמן על-ידם ריק מאורחים, ומעליות הסקי באתר אינן פעילות. לאור זאת, נאלצו בני המשפחה בלית ברירה להתאכסן במלון חלופי הממוקם לאורך חוף הים, שהם מצוידים בציוד גלישה ובבגדי חורף.

כאן יש מספיק שלג. הודו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
כאן יש מספיק שלג. הודו(צילום: EPA)
 

בתביעה שהגישו בני המשפחה כנגד סוכנות הנסיעות, הם דרשו לקבל חזרה את עלות החבילה שנרכשה על-ידם, החזר הוצאות בגין רכישת ביגוד ופיצוי בגין עוגמת נפש. מנגד טענה הסוכנות בין היתר, כי אין לה אחריות לאשר אירע לבני המשפחה, וכי היה עליהם לברר בעצמם אם באתר היה קיים שלג טרם הזמנת החופשה. עוד הוסיפה וטענה הסוכנות כי היא אינה אחראית לאירועי מזג האוויר בחו"ל והיא מילאה את התחייבויותיה בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

 

בית המשפט קיבל את מרבית התביעה, וחייב את סוכנות הנסיעות לשלם לבני המשפחה כ-9,000 ₪. בית המשפט קבע, כי בעת ביצוע ההזמנה התכוונו בני המשפחה לרכוש חופשת סקי ולא הייתה להם כל כוונה לקבל חופשה אחרת, ולכן היה על סוכנות הנסיעות לבדוק ולוודא כי התנאים באתר ראויים לגלישה, ומכיוון שלא עשתה זאת, עליה לפצות את בני המשפחה.

 

מטיסים ציוד סקי? חובה למלא "הצהרת ערך מיוחדת"

ציוד סקי בדרך כלל הוא ציוד יקר ערך ששוויו יכול להגיע לכמה אלפיי יורו טובים. במקרים בהם בכוונתכם להטיס ציוד כזה, עליכם לפנות אל נציגי חברת התעופה טרם הטיסה, ולציין בפניהם במפורש כי הכבודה שברצונכם להטיס כוללת ציוד יקר ערך, ולמלא הצהרה שנקראת "הצהרת ערך מיוחדת", בה אתם מצהירים על הציוד שהנכם מטיסים.

 

אומנם עבור משלוח של ציוד יקר ערך מוצהר תדרשו לשלם תשלום נוסף, אך במידה וחלילה הוא נאבד או נפגע תוך כדי הטיסה, תהיו זכאים לקבל פיצוי גבוה יותר מאשר סכום הפיצוי הרגיל שניתן בדרך כלל מחברות התעופה - שאינו מכסה לרוב את הנזק שנגרם בפועל. מלבד זאת, מומלץ לרכוש ביטוח לכבודה דרך חברות הביטוח שבדרך כלל עלותו זולה, והפיצויים שמקבלים מחברות הביטוח יהיו גבוהים יותר משמעותית מהפיצוי שתקבלו מחברות התעופה.

 

במידה וחלילה הגעתם ליעדכם וגיליתם שאכן הכבודה נאבדה או נהרסה, חובה לגשת בעת שאתם בשדה התעופה אל נציגי חברת התעופה ולדווח על אובדן הכבודה, ולהקפיד למלא טופס הודעה על הדיווח ושלמור עותק שלו.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים