מניית רנו קורסת עקב חשד שרימתה בבדיקות זיהום אוויר
חוקרים פשטו על משרדי רנו בצרפת והחרימו חומרים ומחשבים, לאחר שעלו חשדות לפיהן היצרנית רימתה בנתוני זיהום אוויר. מניית היצרנית מתרסקת ב-20%. תגובת היבואנית, חברת קרסו: נבדוק מול היצרנית במה מדובר ונפעל לפי הנחיותיה
סוכנים של משרד הכלכלה הצרפתי פשטו על משרדי רנו בעקבות חשדות למרמה - ומניית החברה מתרסקת ב-20%. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת מפי מקור בכיר ביצרנית, כי החוקרים - שהחרימו חומרים ומחשבים ממשרדי היצרנית - חושדים שרנו רימתה בבדיקות זיהום האוויר שביצעה למנועיה. בשלב זה לא ברור באופן רשמי באילו דגמים מדובר ואם שווקו בישראל. מיבואנית רנו, חברת קרסו, נמסר בתגובה כי הנושא "נבדק מול היצרנית. נפעל לפי הנחיותיה".
מניית היצרנית נפלה בשיעור הגדול ביותר מאז שנת 2008 בעקבות הפרסומים, ומחקה 2 מיליארד משוויה. את הפרסום אישר פלורן גרימלדי, בכיר באיגוד העובדים של היצרנית בצרפת. לדבריו החשדות שנבדקים דומים לאלו שהופנו כלפי פולקסווגן בשנה שעברה, לפיהם היצרנית רימתה ביודעין את רשויות הגנת הסביבה על-ידי תוכנה שגורמת למנוע להפיק פחות זיהום בזמן מבחן רשמי, ומתירה זיהום גבוה בהרבה - עד פי 40 - בנסיעה בכביש ציבורי.
בשלב זה לא ברור האם החקירה נוגעת לפרסומים בחודש נובמבר, לפיהם בדיקות שערך ארגון הגנת סביבה גרמני מצאו שהמיניוואן הפופולרי אספאס - שאינו משווק בישראל כיום - פולט פי 25 מזהמים מסוכנים מכפי שמותר בתקנות. כל זאת כאשר ברקע מהדהדת אחת הפרשות החמורות ביותר בתעשיית הרכב - חשיפת תוכנת הטעיית בדיקות זיהום האוויר ב-11 מיליון מכוניות קונצרן פולקסווגן, ופליטת מזהמים גבוהה פי עשרות מונים מהמוצהר של כלי רכב מתוצרתו.
גוף הלובי להגנת הסביבה DUH הגרמני, טען אז כי מחקר שביצע מצא שכאשר מנוע ה-1.6 ליטר של האספאס - שאמור לעמוד בתקן הזיהום המחמיר יורו 6 שנכנס לתוקף בראשית 2015 - פועל בטמפרטורת עבודה רגילה, הוא פולט יותר מפי 25 חלקיקי תחמוצת החנקן (NOx) מהמותר לפי תקנות האיחוד האירופי. הבדיקה מצאה פליטה של 2.06 גרם של החומר הרעיל לכל ק"מ, לעומת פליטה מרבית מותרת של 0.08 גרם לפי התקנות.
ברנו דחו אז את הטענות, והודיעו באופן רשמי כי האספאס עומד בדרישות התקינה האירופית. לדברי היצרנית, הפרוטוקולים ששימשו למבחן אינם תואמים לדרישות האיחוד, התוצאות במחקר אינן חד-משמעיות ודורשות "אמצעי בחינה נוספים".