דקאר 2016 - שמחת ניצחון ודמעות של הפסד
אחרי מחצית ראשונה קלה יחסית, חלקו השני של המירוץ הוכיח לכל מי שלא היה בטוח כי הדקאר שומר על המוניטין כמירוץ השטח הקשה בעולם. ויש גם כמה שיאים שנשברו בדרך
בדיוק לפני שבוע ימים, לאחר שהסתיימה המחצית הראשונה של ראלי דקאר, עסקה שיחת היום בין המתחרים, המסקרים והצופים, בקלות יוצאת הדופן של המירוץ הפעם. וזו עובדה, שכן ללא הדיונות של צפון צ'ילה ושבילי הפודרה במדבר אטקמה, חצו את קו המחצית 20% יותר מתחרים מבשנים קודמות. ואז הגיע חלקו השני של המירוץ והוכיח לכל מי שפקפק, כי הדקאר שומר על התואר כמירוץ השטח הקשה, הבלתי צפוי והאכזרי בעולם. בעיקר היו אלה הדיונות הידועות לשמצה של פיאמבלה, בשילוב טמפרטורות שהגיעו ל-47 מעלות צלזיוס, אשר הכניעו גם את בכירי המתחרים.
מירוץ דקאר 2016. הישרדות, הגרסה המוטורית
דקאר 2016 - מירוץ של הפתעות, סיכום מחצית
האריה שאג אחרון
בחציו הראשון של המירוץ קבעו נהגי קבוצת פיז'ו קצב מטורף שגרם גם לטובים בדולקים אחריהם בעיקר תסכול. ובעיקר היו אלה נהג הראלי הטוב בהיסטוריה סבסטיאן לואב והנווט דניאל אלנה, אשר זכו בביקורם הראשון בדקאר בארבעה מתוך שישה קטעים. הישג לא פחות מנדיר. אלא שהמשך הדרך היה פחות מזהיר; התהפכות בקטע הדירוג ה-8 ושקיעה בחול ב-9 הבהירו כי ניצחון כבר לא יהיה כאן. "עשינו כמה טעויות בקטעי הדיונות, אבל פרט לכך היינו תחרותיים. למדנו הרבה ואני מקווה שנהיה חזקים יותר בפעם הבאה ונתמודד על הניצחון", אמר בסיום הנהג הצרפתי וקבע בכך את דמות הפייבוריט לניצחון ב-2017.
בן קבוצתו קרלוס סיינז נטל את ההובלה, אך תקלה סופנית בתיבת ההילוכים חייבה את אלוף העולם בראלי לשעבר לפרוש. אגב, זה היה הדקאר הרביעי ברציפות בו סיינז לא מצליח להגיע לקו הסיום - נקודה למחשבה עבור נהג העל לקראת השנה הבאה.
סטפן פטרהנסל, "מר דקאר" בכבודו ובעצמו, היה זה ששמר על קצב גבוה מאד, נמנע כמעט מטעויות ואסף את הניצחון ה-12 במספר ואחד הקלים שבהם. הנהג-רוכב המצוין הביא את הפיז'ו לקו הסיום בפער גדול מהדולקים אחריה. אגב, ב-16 השנים האחרונות, מאז ניצחונו של ז'אן לואי שלסר ב-2000, לא ניצח רכב ללא הנעה כפולה את המירוץ. השנה עשתה זו פיז'ו.
"המטרה לנצח עם פיז'ו הושגה ואני מאוד שמח בשביל אנשי הקבוצה שעבדו ב-24 החודשים האחרונים כמו משוגעים, כדי להכין מכונית שהתגלתה כמהירה משציפינו. זה בהחלט אחד משלושת הניצחונות היותר מתוקים שלי, וזו גם הייתה המטרה האחרונה שהצבתי לעצמי - להשוות את מספר הניצחונות במכונית למספר הניצחונות על אופנועים. עכשיו אני לא חושב שנותרו דברים שיניעו אותי להמשיך", אמר פטרהאנסל במה שנשמע כמו פרידה סופית מהמירוץ.
נאסר אל עטייה היה היחיד שאיים על ההגמוניה של פיז'ו, ובפתיחת קטע הדירוג ה-10 כשהוא במקום השלישי ודקות ספורות מפטרהנסל, עוד היה נחוש לנצח: "הדיונות של פיאמבלה יכולות לשנות הכל. אנחנו כאן כדי לנצח" אמר. שישה קילומטרים לאחר מכן התהפך, הפסיד דקות ארוכות כדי להפוך את המיני, ונאלץ להסתפק במקום השני. על מדרגת הפודיום מספר 3 ניצב ג'ינל דה וויליה, שהפגין לאורך כל המירוץ כושר התמדה אבל התקשה מול המובילים, בעיקר בקטעי המירוץ בהרים שם בלטה חולשת מנוע הבנזין האטמוספרי של הטויוטה היילקס.
ניצחון ראשון בפעם השנייה
קטגוריית האופנועים נחשבת לקשה ביותר להתמודדות, שכן צריך לא רק כושר גופני וסיבולת אדירה כדי לרכוב מאות קילומטרים מדי יום בתנאי שטח קשים, אלא גם המון מיומנות ובעיקר ניסיון. על כך תעיד העובדה שהמנצחים הגדולים בהיסטוריה, כמו פטרהנסל, מארק קומה וסיריל דספרה, ניצחו רק בניסיונם הרביעי או החמישי. בשונה מהם, מנצח 2016, טובי פרייס, עשה זאת כבר בפעם השנייה, כשהוא מוביל את המירוץ לאורך חלקו השני ומוסיף לקבוצת ק.ט.מ גביע 15 ברציפות.
"אני לא יודע מה לומר או לחשוב, אני בהלם. לפני שנתיים לא חלמתי שאצליח לנצח את המירוץ כבר בהשתתפות השנייה. לסיים את הדקאר זה כשלעצמו ניצחון. לנצח זה מדהים!" אמר פרייס, האוסטרלי הראשון בהיסטוריה שניצח את המירוץ.
יחד עם פתיחת המבערים של פרייס וק.ט.מ, נגוזו תקוותיה של הונדה לנפץ את הדומיננטיות של הזוכה הקבועה, כאשר רק פאולו גונקאלבס נותר בחוד הקטגוריה. אחרי שהוביל את חלקו הראשון של המירוץ, המחצית השנייה הפכה עבורו לגיהינום. זה החל במנוע ששבק כתוצאה מחור במצנן בקטע הדירוג התשיעי והמשיך בהתרסקות בקטע ה-11 שחייבה פינוי רפואי. "הדקאר הסתיים עבורי באופן גרוע. חבל, כי הצוות ראוי להרבה יותר", אמר גונקאלבס לאחר התאונה.
את המקום השני בקטגוריה תפס סטפן סויטקו שמתחרה בקבוצת ק.ט.מ הסלובקית. שלישי סיים פאבלו קוונטינלה שהעניק הישג מצוין לקבוצת הסקוורנה כבר בהשתתפות הראשונה שלה בדקאר.
דוד מול גולייתים
קבוצת קמאז היא השליטה הבלתי מעורערת בקטגוריית המשאיות בשנים האחרונות, עם לא פחות מ-13 ניצחונות שזקפה לעצמה. אבל הפעם התקשו נהגי הקבוצה לספק את הסחורה, כבר מיריית הזינוק לקטע הראשון. ודווקא בקטע הדיונות של פיאמבלה בו היו אמורים להפגין את יתרונם, נכנעו אדוארד ניקולייב ואנדרי קרגינוב עם תקלות טכניות ושקיעה ארוכה בחול. היחיד שהצליח להתברג לפודיום הוא צעיר נהגי הקבוצה ומנצח הדקאר הקודם; אייראט מרדיאב שסיים שני.
חרארד דה רוי הוא היחיד שהצליח בשנים האחרונות לנפץ את הדומיננטיות של הרוסים, עם ניצחון בדקאר 2012. אז נזקף ההישג לעובדה שלנהגי קמאז באותה שנה היה זה דקאר ראשון וההולנדי הרוויח כתוצאה מחוסר ניסיונם. הפעם אף אחד לא יוכל לטעון זאת. דה רוי תפס את ההובלה מתחילת המחצית השנייה, קבע עם האיווקו קצב נהיגה מהיר בהרבה מכל שאר חברי הקטגוריה, והגדיל את הפער לכדי שעה ועשר דקות מהמקום השני.
קבוצת איווקו צריכה להיות מאוד מרוצה מכך שאת המקום הנוסף על הפודיום תופס פדריקו וילגרה הארגנטינאי, שזו לו השתתפות ראשונה בקטגוריית המשאיות והשלישית בדקאר (פעמיים בקטגוריית המכוניות).