פורד פוקוס במבחן דרכים: מיקוד מחודש
המשפחתית הקומפקטית של פורד נפלה מהמקום הראשון לתחתית טבלת המכירות בישראל, ונטשה את השוק המקומי לגמרי. כעת היא חוזרת אלינו עם מנוע ותיבת הילוכים חדשים, אבזור משופר ועיצוב עדכני. האם אלה יכולים לסייע לה לחזור לצמרת?
- שנת השקה: 2010 (מתיחת פנים ב-2014)
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות
- מתחרות לדוגמה: טויוטה אוריס, יונדאי i30, מאזדה 3, פיז'ו 308
- מחיר התחלתי: 128 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 134 אלף שקל
- אבזור בטיחות מתקדם: בלימת חירום אוטונומית-עירונית
1. תא נוסעים ותפעול
פורד פוקוס הנוכחית נחשפה לראשונה ב-2010, עברה מתיחת פנים בתחילת 2014 וכיום כבר אינה צעירה. בהתאם, תא הנוסעים אינו יכול להתחרות עם המיטב בקטגוריית הקומפקטיות הסופר-תחרותית. איכות החומרים (מעט) וההרכבה (במיוחד) אינן מרשימות בחלקים שונים, והתקנה מקומית של מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד לא תורמת לכך. כך למשל, רכב ההדגמה סבל ממרווחים גדולים בין חלקי קונסולה, כמו-גם חוטי חשמל חשופים.
מערכת המולטימדיה אינה מבריקה ואינה נוחה במיוחד לתפעול. גם לוח הפיקוד שהותקן על-ידי היבואנית מתחת למסך - לטובת מעדיפי המתגים הפיזיים - אינו איכותי או מדויק מספיק. הנדסת האנוש הכללית ממוצעת, עם מתגי תפעול מעט צפופים וקטנים על גלגל ההגה.
המרווח בתא הנוסעים לא שופר מאז השקת הדגם, וכיום נחשב למצומצם יחסית, עם תחושה מעט צפופה לגבוהים מלפנים ומאחור מבחינת מרווח ברכיים. מרווח הראש והכתפיים מרשים, וארבעה מבוגרים יוכלו לשבת בנוחות. תא המטען קטן יחסית לקטגוריה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
למרות צמיגים רחבים ונמוכי חתך במיוחד (235-40 וחישוקי "18) וכיול מתלים שנוטה לנוקשות, הפוקוס מציעה נוחות נסיעה טובה רוב הזמן. בעיר היא נוטה לקפץ מעט, בין היתר עקב מידת הצמיגים הקיצונית. מחוץ לעיר המצב טוב מאוד, עם נוחות מצוינת בנסיעות ארוכות, למעט חסרון בתמיכת-גב ראויה. נוסעים רחבי גוף לא יאהבו את מושב הנוסע הצר מהרצוי.
כושר התמרון של הפוקוס ממוצע, עם רדיוס סיבוב סביר וראות טובה החוצה. אך ההיגוי מעט כבד מהרצוי במהירות נמוכה ובעל נטיית מרכוז לא אחידה. בידוד רעשי המנוע מעולה, בעוד בידוד רעשי רוח טוב ובידוד רעשי צמיגים טוב פחות מהממוצע - גם כאן לצמיגים הרחבים השפעה שלילית.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית טובה מאוד, בין היתר תודות לאחיזת כביש מרשימה ויציבות גבוהה מאוד בכל מהירות. ההיגוי טוב ומדויק יחסית, בניכוי בעיית המרכוז המוגזם. מערך הבלמים ברכב המבחן תפקד היטב, עם כושר בלימה טוב אך צורך בלחיצה ארוכה וחזקה מהמקובל על דוושת הבלם.
כל גרסאות הפוקוס משווקות בישראל עם שש כריות אוויר, בקרת יציבות הנדרשת לפי חוק ומערכת בלימת חירום אוטונומית-עירונית. זו מזהה סיכון לתאונה חזיתית ומסוגלת לבלום בכדי למנוע אותה או לצמצם את נזקיה. אלא שהפוקוס לא מציעה - גם לא בתוספת תשלום - את יתר מערכות הבטיחות המתקדמות שכן משווקות באירופה והכוללות התראת סטייה מנתיב עם סיוע אקטיבי בהיגוי, התראת "שטח מת", אורות קדמיים אדפטיביים נגד סינוור, התראת הירדמות וזיהוי שלטים.
בחירת היבואנית לוותר על מערכות אלה לחלוטין, פגעה בציון בסעיף זה. הפוקוס לא נבחנה לאחר מתיחת הפנים על-ידי ה-Euro NCAP, והמבחן האחרון בוצע בשנת 2012 - אז זכתה לחמישה כוכבים, טרם הקשחת פרוטוקול המבחן. בהתאם, ציון זה אינו תקף לדגם החדש והיעדר תוצאות עדכניות פגע אף הוא בסעיף המבחן.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
החידוש הגדול ביותר ל-2016 נמצא כאן: מנוע טורבו-בנזין חדש בנפח 1.5 ליטר עם 150 כ"ס ו-24.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד. המנוע גמיש מאוד וחזק באופן חריג לקטגוריה, ובהתאם מציע ביצועים מרשימים מאוד לאורך כל טווח המהירות הרלוונטי. מרשים לא פחות הוא בידוד הרעשים - המנוע כמעט ואינו נשמע גם תחת עומס, ויוצר חווית נהיגה נעימה מאוד, הרבה מעבר לקטגוריה בה נמצאת הפוקוס.
תיבת שישה ההילוכים האוטומטית, המחליפה את התיבה הרובוטית הקודמת שעשתה צרות צרורות ליבואנית, תפקדה בדרך כלל היטב. העברות ההילוכים חלקות ומהירות למדי (בעיקר כלפי מעלה), בעוד שהתגובה לקיק-דאון (הורדת הילוך על-ידי לחיצה על דוושת המצערת) איטית לעיתים מהרצוי. הפוקוס גם מצוידת במערכת עצור-סע לחסכון בדלק ברמזורים, שתפקדה היטב. עם זאת, תצרוכת הדלק בתנאי המבחן הייתה גבוהה למדי ומהגרועות בקטגוריה - 10.5 ק"מ לליטר, רחוק ב-35% מנתון המעבדה (16.1).
ציון ירוק | 169 |
דרגת זיהום | 04 |
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה בגרסת הטיטניום, היקרה מהשתיים המוצעות בישראל. תמורת 133 אלף שקלים (134 עם חיישני נסיעה לאחור), תקבלו חישוקי "18, מתג הנעה, חיישני אורות וגשם, מראה מרכזית נגד סינוור, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע גדול ("9) ויישומונים שונים, בהם ווייז ופנגו, מצלמת נסיעה לאחור, חיבורי בלוטות' ו-USB, בקרת שיוט עם מגביל מהירות ובקרת אקלים מפוצלת. מדובר בסך הכל בתמורה נאה מאוד למחיר, ובאחת מחבילות הכוח-מחיר-אבזור היותר משתלמות.
ציון כולל וסיכום
+ מנוע, תיבת הילוכים, יכולת דינמית
- איכות, הנדסת אנוש, תצרוכת דלק
ולבסוף: כאשר בחנו אותה לראשונה בשנת 2012, פורד פוקוס החדשה (דאז) זכתה אצלנו להמלצת רכישה גורפת וציון "9" נדיר, תודות לחבילת אבזור-איכות-יכולת-מחיר חסרת תחרות. התיבה הרובוטית שהתגלתה במשך השנים כבעייתית תפקדה היטב, עם ישראל הצביע בארנקיו והפך את הקומפקטית הזו לנמכרת ביותר בישראל.
אלא שכיום הפוקוס כבר אינה כזו. עבור חובבי הגה מושבעים היא כנראה הבחירה הטובה בקטגוריה, וגם רוכשים אחרים יהנו מאבזור נדיב, נוחות מרשימה וביצועים טובים. כל אלה מספיקים לה אמנם לחזור לצמרת הקטגוריה, אך היא כבר אינה הטובה מכולן.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.5 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 436 ס"מ |
רוחב | 182 ס"מ |
גובה | 145.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 265 ס"מ |
משקל | 1,364 ק"ג |
נפח תא מטען | 316 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 235/40-18 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 9.2 שניות |
מהירות מרבית | 208 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.1 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 10.5 ק"מ לליטר / 35%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 141 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 134 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים* |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
* הפוקוס נבחנה ב-2012, טרום מתיחת הפנים