משי קליינשטיין: "אני לא רואה בעיניים"
רגע לפני שהיא עולה לבמה עם עיבוד מחדש ל"סיפור הפרברים" משי קליינשטיין מספרת על הדמיון בינה לבין מריה, ועל העצות מההורים. ליווינו אותה ואת יתר השחקנים בחדר החזרות כדי לשמוע על ההפקה החדשה ועל איך רונה-לי עושה ביונסה
כשבחוץ גשם וקר, בחדר החזרות של תיאטרון הקאמרי חיממו הבוקר את המיתרים ואת האווירה. חודש לפני פתיחת מסך על ההפקה החדשה של המחזמר, "סיפור הפרברים", ונראה שכולם מחכים בקוצר רוח למפגש עם הקהל.
כמעט ששים שנה רץ המחזמר, שנוצר על פי רעיון של הבמאי והכוריאוגרף ג'רום רובינס, על במות בכל העולם. מפגש הפסגה בין רובינס למחזאי ארתור לורנס, התמלילן סטיבן סונדהיים, והמלחין לאונרד ברנשטיין, הוליד את אחת היצירות הבולטות בז'אנר, יצירה שרלבנטית גם לישראל 2016. סיפור העלילה, שמבוסס על "רומיאו ויוליה" של שייקספיר, מתרחש בשנות ה-50 בשכונת מהגרים בניו יורק, אבל נכון לכל מקום בו קיימות בערבוביה אוכלוסיות שונות.
שתי כנופיות רחוב, האחת מהגרים ממוצא פוארטו ריקני. השנייה, דור שני למהגרים פולנים בעלי מעמד מוסדר באמריקה. כשטוני, מהקבוצה הפולנית מתאהב במריה, אחותו של מנהיג הקבוצה היריבה, ניצתת מלחמת כנופיות שמסתיימת בטרגדיה.
"זה סיפור קלאסי שמדבר על גזענות, אלימות ושנאה", אומר הבמאי צדי צרפתי: "לצערי אלו נושאים שנשארו, וככל הנראה יישארו, תמיד רלוונטיים. אתה פותח עיתון והכל שם. זה מפעיל אותי כבמאי וסוחף בשביל הקהל. כשמוסיפים לזה את המוזיקה הנפלאה הזו, שלא סתם אין תזמורת פילהרמונית בעולם שלא אימצה ללבה, מקבלים יצירת מופת חכמה שלא מפסיקה לרגש". צריך לומר שגם התרגום המעודכן לעברית, שרקח אלי ביז'אווי, הופכת את החוויה לקולחת.
את תפקיד מריה מגלמת משי קליינשטיין. אחרי ששיחקה במחזמר "שיער" כחלק מהמקהלה, נוסקת הקליינשטנית, אל תפקיד ראשי ראשון על במת התיאטרון הרפרטוארי ועל אף הפחדים וחוסר הניסיון בכל הקשור למשחק דרמטי, אפשר לומר שמדובר בתגלית. היכולות הווקאליות, שנשענות על בסיס קלאסי ברור, מרשימות במיוחד. התפוח, כך עושה הרושם, נפל קרוב מאד לעץ.
"אני בלחץ מאוד גדול", מודה קליינשטיין ואומרת: "לא הייתי מגיעה לתפקיד הזה בלי 'שיער', שהיה בית ספר מטורף. גם פה, בחדר החזרות, אני חווה רגעים קסומים. ראיתי את 'סיפור הפרברים' בברודווי ולא חלמתי שיום אחד אהיה חלק מזה. אני מכורה לשירים. גם אחרי החזרות אני צופה בסרט ובסצינות מתוך המחזמר ביוטיוב עד שצורחים עלי: 'די. מספיק. תשאירי את זה בתיאטרון!'. אני מרגישה שקיבלתי מתנה מדהימה".
מההורים, ריטה ורמי, היא לא מהססת לבקש טיפים. "אני הכי סומכת עליהם בעולם ומעריכה את דעתם. ההורים שלי הם המורים שלי. זכיתי שיש לי אל מי לפנות", היא אומרת. החיבור אל הדמות שהיא מגלמת היה מיידי לדבריה. "היא עוברת תהליך מדהים במחזמר - הופכת מילדה לאישה. זה תופס אותי בשנה שבה עם כל מה שקורה לי ומסביבי אני מרגישה שגם אני הופכת מילדה לאישה. היא מאוהבת והולכת עם האהבה שלה עד הסוף. גם אני כזאת ולא רק בזוגיות אלא גם בדברים שאני אוהבת לעשות. אני לא מפחדת ללכת עד הסוף".
בניגוד לקליינשטיין, עידו רוזנברג, שמגלם את בן זוגהּ במחזמר, מביא לבמה שנים של ניסיון שכולל גם תפקידים ראשיים ובכל זאת הוא אומר: "אני מרגיש בר מזל. כמה שזה נשמע קלישאה, זו הקלאסיקה של הקלאסיקה, חומר שלגעת בו זו זכות". המשולש הקדוש של לשיר, לרקוד ולשחק בו זמנית, לא זר לו וזאת בזכות שעות טיסה רבות בבית הספר למשחק, "בית צבי", על הבמה בהפקות מוזיקאליות.
"זה קאסט שמורכב מאנשים שכל חייהם קרעו את התחת על זה", הוא אומר ונזכר בימים בבית הספר עם
חברו לספסל הלימודים, גלעד שמואלי, שמגלם במחזמר את ברנרדו, ראש הכנופיה הפורטוריקנית ואחיה הבכור של מריה. "אמנם התחלנו מאד מאחורה, בשורה רביעית בצד, אבל לאט לאט פילסנו את דרכנו אל קדמת הבמה". לטובת התפקיד הוא הפסיק לעשן. "יש ברירה?", הוא אומר: "מה זה הגבהים האלה? מי שר כל כך גבוה?".
על בת זוגו לבמה הוא אומר: "יש לה טונות של אינסטינקטים, קסם ותום. היא שרה שאי אפשר לתאר. זו עבודה מאד קלה להתאהב בה. אני מסתכל עליה והיא הורגת אותי. פשוט ממיסה. אני מרגיש שהתפקיד השני שלי פה זה לשמור עליה. אני מאוהב והיא תפיל אנשים בתפקיד הזה".
רוזנברג מפרגן גם לרונה לי שמעון, שמשחקת בהפקה את אניטה, בת הזוג של ברנרדו. "אני שמח שהסולו שלי לפני הסולו שלה. אי אפשר לעלות לבמה אחרי רונה לי שמעון כי היא לוהטת, מבעבעת. הגיע לה תפקיד מטורף והיא כל כך בשלה לו. זה קאסט היסטרי ואנחנו מוכנים לעשות 40 הצגות בחודש".
בשביל רונה לי שמעון מדובר בקפיצת מדרגה. "זו פעם ראשונה בתיאטרון הרפרטוארי שאני בתפקיד ראשי במחזמר משלב החזרות עליו. זה מאד מיוחד בשבילי. זה מחזמר נפלא והסיפור שלו חי ובועט. יש משהו קצת קריפי כשחושבים על כמה זה מחובר למציאות שלנו בארץ. הצורך להשתייך או להיות חלק מקבוצה, לנכס לעצמנו שטח גיאוגרפי מסוים ולהילחם עליו, זה יהיה כנראה תמיד רלבנטי לנו". שמעון, שהחלה את דרכה כרקדנית, מפתיעה גם באיכויות השירה שלה אבל אומרת: זה בא עם הרבה עבודה. "זה וואחד אתגר. אומרים שביונסה עושה תרגילי פיתוח קול על הליכון בחדר הכושר. רק כשאתה עושה את זה שוב ושוב ושוב, אתה מבין כמה מאמץ דורש לשיר, לרקוד ולשחק במקביל. אני שואלת את עצמי: אני הולכת לשרוד את זה?".
את התפקיד המרכזי במחזמר "סיפור הפרברים" חולקת המוזיקה עם הכוריאוגרפיה המופלאה של ג'רום רובינס. בהפקה של הקאמרי לקח על עצמו את האחריות אביחי חכם, כוכב עולה בתחום שהבליח משום מקום והצליח להתברג אל כמה מההפקות המוזיקאליות הגדולות של השנים האחרונות בהן "אוויטה" ו"גברתי הנאווה" בהבימה. "סיפור הפרברים, מבחינתי, זה הפסגה שהגעתי אליה עד היום. ג'רום רובינס העביר בתנועה את מה שלא רצה להעביר בטקסט. זה גאוני. אני מקווה שאצליח לעמוד בציפיות", הוא אומר.