שד שיעי יצא מהבקבוק - ומסכן את חיזבאללה
מנהיג העדה השיעית בלבנון, מוסא א-סדר, נעלם באופן מסתורי בלוב בשנות ה-70, ובספר חדש נטען שהאימאם שלא התאים לאג'נדה של המהפכה האיסלאמית באיראן נרצח על ידי קדאפי - בהוראת האייתוללה חומייני. סעודיה מנצלת לטובתה את הסיפור שבטווח הארוך יש בכוחו לפרק את חיזבאללה
הממלכה הסעודית הסונית לא הייתה מימיה כל כך נחושה ופעילה במאבק נגד איראן והעולם השיעי כמו בימים אלה. בתחילת השנה הוציאה סעודיה להורג את השייח השיעי הבכיר נימר באקר א-נימר וניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, ומאז רק מחריף העימות בין הצדדים.
עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של ynet
לאחרונה שלפה סעודיה נשק תעמולתי בעל עוצמה רבה שיש בכוחו לפרק את ארגון חיזבאללה: פרשת היעלמותו של האימאם מוסא א-סדר, מנהיג העדה השיעית בסוף שנות ה-70, בעת מסעו ללוב. השד השיעי ששלפה סעודיה מהארון היה קבור זמן רב. שאלת גורלו של א-סדר התעוררה שוב עם הפלת משטרו של מועמר קדאפי, אך גורמים מסוימים דאגו להסתירה. אך האם יש למידע החדש על אודות א-סדר סיכוי להרוס את חיזבאללה?
האימאם א-סדר - אגדה בחייו
השיעים בלבנון חבים את שיפור רמת חייהם ועליית מעמדם החברתי והפוליטי בשנות ה-60 וה-70 לאדם אחד - מוסא א-סדר. האיש שבזכותו סללו לכפרים בדרום לבנון את הכבישים וחיברו אותם לחשמל ולמים הוא איש דת איראני ממוצא לבנוני שלמד בערי הקודש השיעיות קום באיראן ונג'ף בעיראק והגיע בסוף שנות ה-50 ללבנון. א-סדר, אדם כריזמטי עם אילן יוחסין המגיע לנביא מוחמד ולאימאמים השיעים, הצליח לקדם את עניין העדה השיעית שחיה בשפל המדרגה. הוא ייסד למענם גופים שייצגו אותם דתית וחברתית, בראשם "המועצה השיעית העליונה", קידם את ייצוגם בפרלמנט הלבנוני, השיג סיוע ממשלתי לשיפור מצבם החומרי והפך אותם לכוח פוליטי בעל השפעה.
לא התאים לאג'נדה של המהפכה האיראנית
הביקורת על דרכו של א-סדר הלכה וגברה בשנות ה-70. לדעת מתנגדיו הוא המעיט בביקורת על ישראל והאשים שוב ושוב את ארגון פתח על שניהל את המאבק נגד ישראל מתחומם של הכפרים השיעיים בדרום לבנון. השיעים הם אלה ששילמו את המחיר הרב ביותר על פעילות פתח ומפעולות התגמול של צה"ל נגדו. אין פלא שהשיעים קיבלו מאוחר יותר ב-1982 את הכניסה הישראלית לדרום לבנון וסילוק פתח בהתפרצות שמחה.
במקביל לפעילותו של א-סדר, ניסה מנהיג איראני נוסף, גם הוא מלומד מנג'ף וממוצא לבנוני, השייח חוסיין פדלאללה, להפיץ תעמולה לוחמנית יותר המשלבת את "הקוראן והקלצ'ניקוב" ובכך הכין את הגרעין הראשון למה שלימים הפך לארגון חיזבאללה. בניגוד לא-סדר, תמך פדלאללה באידיאולוגיה של המהפכנים האיראנים ואייתוללה רוחאללה חומייני בראשם. חומייני האמין בדרך המהפכה האלימה כאמצעי עיקרי לחיזוק העדה השיעית ולהפלת השלטון באיראן. בשעה שארגון אמל התמקד בהגנה, פדלאללה קרא לנקיטת עמדה התקפית נגד יריבי העדה השיעית בלבנון ונגד "השטן הציוני".
אף שגם א-סדר התנגד לישראל, מעולם לא קרא להתגייסות העדה השיעית למלחמה נגדה וגם התנגד לרעיון של פדלאללה לייסוד שלטון הלכה איסלאמי במדינה.
האם חומייני עמד מאחורי רצח "האימאם הנעלם"?
בשנות ה-70 ערך א-סדר מסעות ונפגש עם מנהיגים ערביים על מנת לזכות בתמיכה לעדתו. הנשיא הסורי חאפז אל-אסד, שצבאו פלש ללבנון ב-1976, העניק את חסותו לארגון אמל. ב-1978 הגיע א-סדר ללוב, שם קיווה לדבר עם שליט המדינה מועמר קדאפי שהיה מעורב במלחמת האזרחים בלבנון. מאז נעלמו עקבותיו וההנחה היא כי נחטף וככל הנראה נרצח בכלא הלובי. עד היום לא ברור מדוע נרצח המנהיג החשוב ביותר של העדה השיעית בלבנון. למי היה אינטרס לחסלו?
האם זה מקרי שמוסא א-סדר נרצח שנה לפני שהתחוללה המהפכה האיסלאמית באיראן? בתקופה שבה נעלם האימאם היו יחסים מצויינים בין קדאפי שהתנגד לשאה הפרסי לבין המהפכנים האיראנים. קדאפי אף תמך אחרי רצח א-סדר במהפכה ובאיראן במלחמתה נגד עיראק. בספר שפרסם לאחרונה החוקר האמריקני אנדרו קופר מאוניברסיטת קולומביה, הוא הגיע למסקנה כי למוסא א-סדר היו קשרים חשאיים עם השאה מוחמד רזא פהלווי וכי א-סדר התנגד לרעיון המהפכה האיראנית האלימה ולרעיון "ולאית אל-פקיה" (שלטון אנשי הלכה). א-סדר אף הסתייג מאישיותו של מנהיג המהפכה אייתולה חומייני, אף שהיו קשרי נישואין בין שתי המשפחות.
השאה תכנן להסתייע באימאם א-סדר על מנת לנהל משא ומתן עם האופוזיציה הדתית ולהגיע עמה לפשרה. לפי הספר, אנשיו של חומייני רצו למנוע הידברות זו בכל מחיר. הם ביקשו מקדאפי, בשעה שא-סדר ביקר בלוב, להיפטר מ"הבוגד". הבקשה לחסל את א-סדר באה מחומייני, הביצוע היה של קדאפי.
התזה שמציג המחקר החדש צוטטה בחודש האחרון על ידי עיתונים ברחבי העולם הסוני, בעיקר בתקשורת הסעודית. אישור לטענת הקשר של חומייני לרצח הגיע לאחרונה בראיון שערך לרשת אל-ערבייה הסעודית עלי נורי זאדה, עיתונאי וחוקר ממתנגדי המשטר האיראני השוהה באנגליה. לטענתו, אנשי חומייני התאמצו להיפטר ממוסא א-סדר שכן הוא התנגד לדרכם והיה מוכן לשאת ולתת עם השאה ובכך הייתה למעשה נמנעת המהפכה האיסלאמית באיראן. לטענת זאדה, ההוכחה לאמיתות ההאשמה היא שכאשר עלה חומייני לשלטון, איראן לא חקרה כלל את היעלמותו של א-סדר והמשיכה לנהל קשרים טובים עם לוב אף שידעה על חטיפתו.
איראן קראה לרחוב מרכזי בטהרן על שמו של רוצח הנשיא המצרי אנואר סאדאת. מדוע לא טרחה לקרוא לרחוב על שמו של מנהיג העדה השיעית בלבנון שמוצאו מאיראן, המנהיג שחיזבאללה טוען היום כי הוא כביכול ממשיך את דרכו?
חיסול הארגון הצבאי של א-סדר
בשנת 1982, אחרי שחוסל א-סדר ולמעשה הוסר המחסום העיקרי בפני הפצת התעמולה המהפכנית של איראן לשיעים בלבנון, הגיע תורו של הארגון שאותו הקים א-סדר. בשנות ה-80 ניהל חיזבאללה מאבק לחיסול אמל על מנת להשתלט על העדה השיעית. הפלישה הישראלית והשהות הממושכת בדרום לבנון החלישו את אמל. צעירים שיעים רבים עזבו את הארגון ועברו לחיזבאללה הקיצוני יותר. ב-1983 ביסס חיזבאללה את שמו כארגון הטרור השיעי המוביל לאחר המגה-פיגוע שבו מכונית ממולכדת של הארגון חיסלה 241 אמריקנים בבסיס הנחתים בביירות.
בסוף שנות ה-80 הפסיד ארגון אמל בקרבות נגד חיזבאללה ואחרי פיוס שיזמו הסורים, פורק אמל, לוחמיו שולבו בצבא לבנון והארגון הפך למפלגה בפרלמנט. חיזבאללה הפך מארגון קטן שהקימו "משמרות המהפכה" האיראניים לצבא של אלפי לוחמים - במימון ובתמיכה של איראן. העוינות לאמל ולמייסדה טושטשה בתעמולה של חיזבאללה. א-סדר הפך בתעמולה החדשה לתומך של חומייני ולהוגה ההתנגדות המזוינת ל"אויב הציוני".
האם חשיפת הקשר האיראני לרצח מנהיג השיעים בלבנון יכולה לפרק את חיזבאללה ולעורר מרד פנימי כעת, אחרי שהשיעים בלבנון עברו שלושה עשורים של שטיפת מוח בידי הארגון ובידי "משמרות המהפכה"? יש להניח כי המידע החדש על רצח א-סדר ייתפס בטווח הקצר כתעמולה סעודית גרידא. אולם בטווח הארוך, אם תימשך המעורבות של חיזבאללה במלחמה בסוריה עוד זמן רב וימשיכו להגיע ארונות המתים לכפרי הדרום ולפרבר הדרומי של ביירות, תתעורר ללא ספק מחאה. השיעים יאשימו את הנהגת חיזבאללה, שהטביעה את העדה השיעית בבוץ של מלחמת האזרחים בסוריה. כשיגיע הפיצוץ, ייצא השד של חיסול א-סדר מהבקבוק והאמת תיאמר בקול רם: איראן ניצלה בעבר, ומנצלת בהווה את הערבים השיעים בלבנון, בעיראק, בבחריין ובתימן לצרכיה הפוליטיים.
ד"ר ירון פרידמן, פרשן ynet לענייני העולם הערבי, הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מרצה על האיסלאם במחלקה ללימודים הומניסטיים בטכניון ובמכללת הגליל ומורה לערבית בטכניון ובחוג להיסטוריה של המזרח התיכון בחיפה. ספרו "העלווים - היסטוריה, דת וזהות" יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010